Sprogeriet logo
Er du sikker på at du vil logge ud?

Hvad skal vi have på?

Målet med aktiviteten er, at børnene får erfaringer med ord for den påklædning, der passer til vejret og årstiden. Det visuelle materiale hjælper børnene med at huske de forskellige ords betydninger og til at bruge dem i hverdagen.

Hvad skal vi have på?
Sprogområde: Ordforråd
Alder 1-8
Deltagere 1 - 30

Sådan gør I

  1. 1

    Klip de forskellige bekædningsgentande ud og laminer dem, så du har en bunke med forskellige “beklædnings-kort”. Put evt. kortene i en kasse, så der er styr på dem og så børnene kan finde de rigtige kort i kassen under aktiviteten.

  2. 2

    Brug kortene til samling, som en naturlig forlængelse af jeres snak om vejret. Hvis det regner, kan I f.eks. spørge børnene: "Er der en af jer, der ved, hvad der er smart at have på, når det regner?”

  3. 3

    Lad et barn finde en passende beklædningsgenstand i kassen og placere den under billedet af dagens vejr. I kan bruge “lærerens tyggegummi/elefantsnot”, magnetstrimmel (hvis I har en magnettavle) eller velcro.

  4. 4

    Tip! Børn der har brug for støtte:

    Nogle børn kan være tilbageholdende ift. at byde ind i samtalen. Måske har barnet ikke ordene, måske forstår barnet ikke, hvad den voksne gerne vil have det til at svare på - eller måske har barnet ikke så mange erfaringer med at fortælle. Tal med barnet om de forskellige beklædningsgenstande, når I sidder i garderoben og tager tøj på. Hvis det regner, kan du tale med barnet om forbindelsen mellem vejret og det tøj, I tager på: “I dag skal vi have gummistøvlerne på. Hvorfor tror du, det er en god ide? Det er fordi, det regner. Gummistøvlerne er lavet af gummi - så kan vandet ikke komme ind i støvlen. Så får vi ikke våde fødder.”

  5. 5

    Tip! integrerbarhed i hverdagen: 

    Én ting er at tale om forbindelsen mellem vejr og beklædning i strukturerede aktiviteter, en anden er det utal af muligheder for sprogunderstøttelse, der gemmer sig i hverdagen. Brug jeres udendørs tid til at snakke om, hvorfor forskellig påklædning er smart i forskelligt vejr og italesæt det for børnene. Brug også gerne de store billeder af forskellige beklædningsgenstande i garderoben som en guide til børnene, så de selvstændigt får taget det rigtige på.

Tips og tricks

Her kan du printe tips og tricks, som ganske kort fortæller, hvordan forældre i hjemmet kan støtte op om deres barns sprog.

Alle tips tager udgangspunkt i helt almindelige dagligdagssituationer.

Se og print tips her

Leg mere

Øvrige sproglige områder

Rim

Når børn rimer, leger de med sproget, alt i mens de styrker opmærksomheden på sprogets lyde. Opmærksomheden og forståelsen af sprogets forskellige lyde er en vigtig forudsætning for at bruge lydene...

Læs mere

Grammatik

Grammatik er det system af regler, barnet skal bruge for at sætte ord og sætninger sammen, så andre forstår hvad de siger. Den grammatiske udvikling er en del af den sproglige udvikling, og handler...

Læs mere

Kommunikative strategier

Kommunikative strategier er evnen til at give udtryk for behov, følelser og ønsker på en måde, som er effektiv og socialt passende i forhold til at få andre til at forstå, hvad man gerne vil. Kommu...

Læs mere

Historiefortælling

Historiefortælling giver barnet mulighed for at fortælle andre mennesker om oplevelser og erfaringer - både noget, der er sket, noget, der sker lige nu og noget, barnet forestiller sig kommer til a...

Læs mere

Sprogforståelse

Sprogforståelse er barnets evne til at forstå budskaber og indhold i det sprog, det hører. Sprogforståelsen hjælper f.eks. barnet til at kunne forstå og handle på længere beskeder som: "Gå ud i gan...

Læs mere

Bogstavkendskab

Bogstavkendskab handler både om barnets kendskab til, hvordan bogstaverne i alfabetet ser ud og barnets kendskab til hvilke lyde, der knytter sig til de enkelte bogstaver. Det begyndende bogstavken...

Læs mere

Opdeling af ord

Opdeling af ord handler om at dele sammensatte ord op i de ord, de består af. Sammensatte ord består af to eller flere ord med hver sin betydning, som, når de sættes sammen, bliver til et nyt ord -...

Læs mere

Opmærksomhed på skrift

Barnets tidlige opmærksomhed på skrift er de første møder, barnet har med skrift - både i form af højtlæsning, egen udforskning af bøger og oplevelser af skriften i brug. Når barnet inddrages i at...

Læs mere

Sprogets lyde

Opmærksomhed på sprogets lyde handler om, at børn flytter deres opmærksomhed fra ords betydning, til de lyde ordene er bygget op af. Det viser sig f.eks. når barnet begynder at sige små rim som kat...

Læs mere