Hvilke ord passer sammen ("Skolestart")
Målet med aktiviteten er, at børnene får erfaringer med ord, der har betydning og relevans i skolesammenhæng. Ved at gå på opdagelse efter ordene bliver børnene aktive i egen læring og får oplevelser, der vil gøre det nemmere for dem at huske ordenes betydning. Når børnene kender til ord, der ofte bruges i skolesammenhæng, vil det give dem bedre forudsætninger for at indgå i skolens sociale og faglige fællesskaber.

Sådan gør I
“Skoleord” er en kategoriseringsaktivitet med fokus på ordforråd.
Til aktiviteten skal I bruge et sted med ro og plads til samtale og fordybelse samt materialet “Skoleord”, som du kan hente her:
-
1
Print materialet og laminer det evt. for at få et holdbart spil I kan bruge længe. Klip både kategorierne/overskrifterne (f.eks. "Skoleord Dansk") og de små brikker med skoleordene ud. Læg de små brikker i en pose eller æske så de ikke bliver væk.
-
2
Læg kortene med kategoriernes navne: Matematik, dansk osv. ud på et bord så alle kan se dem og fortæl børnene, hvad der står.
-
3
Lad børnene skiftes til at trække en brik med et billede fra posen.
-
4
Brug samtalen til sammen med børnene at finde frem til den kategori, hvor brikken passer.
-
5
Fortsæt med så mange brikker som I har tid og lyst til.
-
6
TIP! Børn der har brug for støtte:
Børn med sproglige udfordringer har først og fremmest brug for at forstå meningen med aktiviteten. Forklar, at I skolen møder man nye ord, som man skal lære at kende. Forklar, at der er forskellige områder og aktiviteter i skolen, og at der hører forskellige ord til disse områder og aktiviteter. Derefter skal du sikre dig, at alle børn kender betydningen af kategorierne "dansk" "kammerater" osv. Tag det ALDRIG som en selvfølge, at alle børn kender betydningen af ord og begreber!

Tips og tricks
Her kan du printe tips og tricks, som ganske kort fortæller, hvordan forældre i hjemmet kan støtte op om deres barns sprog.
Alle tips tager udgangspunkt i helt almindelige dagligdagssituationer.