Sprogeriet logo
Er du sikker på at du vil logge ud?

INFO til FSFO og 0. kl. ("Skolestart")

Målet med at sætte fokus på ordforråd er, at give børnene mulighed for at bruge samt få erfaringer med betydningen af forskellige ord, der alle er relateret til skolestart. Igennem aktiviteterne er det samtidig et mål at lette skolestarten for børnene ved aktivt at give dem indsigt i betydningen af en række ord, de møder og skal forholde sig til i deres nye hverdag i SFO og skole.

 

INFO til FSFO og 0. kl. ("Skolestart")
Sprogområde: Ordforråd
Alder 5-8
Deltagere 1 - 30

Hvad er ordforråd, og hvorfor er det smart at arbejde med i overgangen fra børnehave til skole?

Hvert enkelt barns ordforråd består af de ord, som barnet forstår (passivt ordforråd) og de ord, som barnet bruger aktivt (aktivt ordforråd). Børn udvikler ikke deres ordforråd af sig selv, men har brug for voksne til at præsentere dem for ord og ords betydninger i forskellige situationer, hvor ordene giver mening (Tomasello:1993). Ordforrådet spiller en stor rolle i barnets evne til at forstå, hvad der foregår i omgivelserne og er dermed en vigtig medspiller i forhold til barnets sociale og faglige muligheder. Barnets ordforråd spiller en vigtig rolle i forhold til læseforståelsen, da læsningen ikke kun indebærer sammensætning af lyde, men også forståelse af det læste. Det er svært for børn at forstå indholdet i en tekst, hvis de kun i begrænset omfang kender og forstår ordenes betydninger.

 

 

Hvorfor er det smart at arbejde med ordforråd i overgangen fra dagtilbud til skole?

 

Som udgangspunkt skal børn gerne have et ordforråd på omkring 10.000 ord eller mere ved skolestart (Bylander & Krogh, 2014) (EMU Danmarks Læringsportal, 2019). De forskellige sprogmiljøer i børnenes hjem er afgørende for omfanget af deres ordforråd og nogle børn kan være bagud fra skolestart. For at alle børn får en god skolestart og får nemmere ved at forstå deres nye hverdag med faglige opgaver, sociale spilleregler og meget andet, kan der med fordel arbejdes målrettet med ordforråd i FSFO og skole. 



Du kan læse mere om det sprogpædagogiske arbejde ved skolestart her

 

Følgende aktiviteter handler om skoleord og er særligt relevante i FSFO og 0. kl - link til aktiviteterne kan også findes nederst på denne side:

Find forløb og aktiviteter her på SprogØen

Når du søger efter aktiviteter til aldersgruppen 5-8 år, er alle aktiviteter, som er særligt relevante i FSFO og 0. klasse, markeret med teksten: "Skolestart" 

Leg mere

Øvrige sproglige områder

Rim

Når børn rimer, leger de med sproget, alt i mens de styrker opmærksomheden på sprogets lyde. Opmærksomheden og forståelsen af sprogets forskellige lyde er en vigtig forudsætning for at bruge lydene...

Læs mere

Grammatik

Grammatik er det system af regler, barnet skal bruge for at sætte ord og sætninger sammen, så andre forstår hvad de siger. Den grammatiske udvikling er en del af den sproglige udvikling, og handler...

Læs mere

Kommunikative strategier

Kommunikative strategier er evnen til at give udtryk for behov, følelser og ønsker på en måde, som er effektiv og socialt passende i forhold til at få andre til at forstå, hvad man gerne vil. Kommu...

Læs mere

Historiefortælling

Historiefortælling giver barnet mulighed for at fortælle andre mennesker om oplevelser og erfaringer - både noget, der er sket, noget, der sker lige nu og noget, barnet forestiller sig kommer til a...

Læs mere

Sprogforståelse

Sprogforståelse er barnets evne til at forstå budskaber og indhold i det sprog, det hører. Sprogforståelsen hjælper f.eks. barnet til at kunne forstå og handle på længere beskeder som: "Gå ud i gan...

Læs mere

Bogstavkendskab

Bogstavkendskab handler både om barnets kendskab til, hvordan bogstaverne i alfabetet ser ud og barnets kendskab til hvilke lyde, der knytter sig til de enkelte bogstaver. Det begyndende bogstavken...

Læs mere

Opdeling af ord

Opdeling af ord handler om at dele sammensatte ord op i de ord, de består af. Sammensatte ord består af to eller flere ord med hver sin betydning, som, når de sættes sammen, bliver til et nyt ord -...

Læs mere

Opmærksomhed på skrift

Barnets tidlige opmærksomhed på skrift er de første møder, barnet har med skrift - både i form af højtlæsning, egen udforskning af bøger og oplevelser af skriften i brug. Når barnet inddrages i at...

Læs mere

Sprogets lyde

Opmærksomhed på sprogets lyde handler om, at børn flytter deres opmærksomhed fra ords betydning, til de lyde ordene er bygget op af. Det viser sig f.eks. når barnet begynder at sige små rim som kat...

Læs mere