Mængdeglas ("Skolestart")
Målet med aktiviteten er, at børnene får erfaringer med ord for mængder og volumen. Gennem aktiviteten får børnene en visuel understøttelse, som forbedrer forståelsen af ordet og gør det til en del af børnenes aktive ordforråd. Aktiviteten understøtter også sprogforståelsen.

Sådan gør I
Til denne aktivitet skal I bruge følgende:
- Syltetøjsglas
- Labels (print dem evt. herunder)
- Tape eller lim til at sætte labels fast på glassene
- Perler, småsten, glaskugler eller andre små genstande
- Tegne-/skriveredskaber
Giv børnene hvert et tomt syltetøjsglas og en label de kan sætte på - lad evt. børnene dekorere deres label. Opgaven går ud på, at børnene nu skal fylde glasset ud fra, hvad der står på den label, de hver især har fået. Står der f.eks. “fyldt” på barnets label, skal glasset fyldes helt op med de genstande, I bruger til aktiviteten (småsten, perler ell. lign.).
Tal efterfølgende om de forskellige glas - hvilket ord der står på labelen, hvordan glasset er fyldt - og tal også gerne om, hvordan nogle af ordene næsten betyder det samme (f.eks. fuld, fyldt og meget).

Tips og tricks
Her kan du printe tips og tricks, som ganske kort fortæller, hvordan forældre i hjemmet kan støtte op om deres barns sprog.
Alle tips tager udgangspunkt i helt almindelige dagligdagssituationer.