Sprogeriet logo
Er du sikker på at du vil logge ud?

Natur-mandalas

Målet med denne aktivitet er, at børnene får erfaringer med ord for former, farver, materialer samt forholdsord med udgangspunkt i arbejdet med genstande fra naturen. Samtidig bruger børnene deres æstetiske sans og styrker finmotorikken.

 

Natur-mandalas
Sprogområde: Ordforråd
Alder 2-6
Deltagere 2 - 8

Sådan gør I

Aktiviteten foregår i det fri - på legepladsen eller i andre udeområder som f.eks. park, skov eller strand.

 

Under aktiviteten er der mulighed for at bruge mange beskrivende ord om forskellige naturgenstande og om de billeder, børnene laver. Børnene knytter deres oplevelser under aktiviteten med det, de ser og føler, når de arbejder med de forskellige genstande. Dette gør, at de vil have nemmere ved at huske ordenes betydninger.

 

Print simple mandala-mønstre her

  1. 1

    Bed børnene samle forskellige materialer og genstande fra naturen. Det kan f.eks. være grankogler, blomster, sten, muslingeskaller, blade, eller hvad der nu findes i det område i leger i.

  2. 2

    I kan nu bruge de forskellige genstande til at lave mønster eller mandalas. I kan vælge at printe nogle af vores enkle mønstre til mandalas, eller i kan lade børnene bruge deres frie fantasi.

  3. 3

    Undervejs i aktiviteten er der lejlighed til at snakke om og give børnene erfaringer med forskellige ord:

     

    - Forholdsord (blomsterne skal være: i midten, over, under, ved siden af, rundt om…)

    - Beskrivende ord (blomsterne er: bløde, glatte, farverige, duftende, store, små, skrøbelige, runde)

Tips og tricks

Her kan du printe tips og tricks, som ganske kort fortæller, hvordan forældre i hjemmet kan støtte op om deres barns sprog.

Alle tips tager udgangspunkt i helt almindelige dagligdagssituationer.

Se og print tips her

Leg mere

Øvrige sproglige områder

Rim

Når børn rimer, leger de med sproget, alt i mens de styrker opmærksomheden på sprogets lyde. Opmærksomheden og forståelsen af sprogets forskellige lyde er en vigtig forudsætning for at bruge lydene...

Læs mere

Grammatik

Grammatik er det system af regler, barnet skal bruge for at sætte ord og sætninger sammen, så andre forstår hvad de siger. Den grammatiske udvikling er en del af den sproglige udvikling, og handler...

Læs mere

Kommunikative strategier

Kommunikative strategier er evnen til at give udtryk for behov, følelser og ønsker på en måde, som er effektiv og socialt passende i forhold til at få andre til at forstå, hvad man gerne vil. Kommu...

Læs mere

Historiefortælling

Historiefortælling giver barnet mulighed for at fortælle andre mennesker om oplevelser og erfaringer - både noget, der er sket, noget, der sker lige nu og noget, barnet forestiller sig kommer til a...

Læs mere

Sprogforståelse

Sprogforståelse er barnets evne til at forstå budskaber og indhold i det sprog, det hører. Sprogforståelsen hjælper f.eks. barnet til at kunne forstå og handle på længere beskeder som: "Gå ud i gan...

Læs mere

Bogstavkendskab

Bogstavkendskab handler både om barnets kendskab til, hvordan bogstaverne i alfabetet ser ud og barnets kendskab til hvilke lyde, der knytter sig til de enkelte bogstaver. Det begyndende bogstavken...

Læs mere

Opdeling af ord

Opdeling af ord handler om at dele sammensatte ord op i de ord, de består af. Sammensatte ord består af to eller flere ord med hver sin betydning, som, når de sættes sammen, bliver til et nyt ord -...

Læs mere

Opmærksomhed på skrift

Barnets tidlige opmærksomhed på skrift er de første møder, barnet har med skrift - både i form af højtlæsning, egen udforskning af bøger og oplevelser af skriften i brug. Når barnet inddrages i at...

Læs mere

Sprogets lyde

Opmærksomhed på sprogets lyde handler om, at børn flytter deres opmærksomhed fra ords betydning, til de lyde ordene er bygget op af. Det viser sig f.eks. når barnet begynder at sige små rim som kat...

Læs mere