Natur-mandalas
Målet med denne aktivitet er, at børnene får erfaringer med ord for former, farver, materialer samt forholdsord med udgangspunkt i arbejdet med genstande fra naturen. Samtidig bruger børnene deres æstetiske sans og styrker finmotorikken.

Sådan gør I
Aktiviteten foregår i det fri - på legepladsen eller i andre udeområder som f.eks. park, skov eller strand.
Under aktiviteten er der mulighed for at bruge mange beskrivende ord om forskellige naturgenstande og om de billeder, børnene laver. Børnene knytter deres oplevelser under aktiviteten med det, de ser og føler, når de arbejder med de forskellige genstande. Dette gør, at de vil have nemmere ved at huske ordenes betydninger.
-
1
Bed børnene samle forskellige materialer og genstande fra naturen. Det kan f.eks. være grankogler, blomster, sten, muslingeskaller, blade, eller hvad der nu findes i det område i leger i.
-
2
I kan nu bruge de forskellige genstande til at lave mønster eller mandalas. I kan vælge at printe nogle af vores enkle mønstre til mandalas, eller i kan lade børnene bruge deres frie fantasi.
-
3
Undervejs i aktiviteten er der lejlighed til at snakke om og give børnene erfaringer med forskellige ord:
- Forholdsord (blomsterne skal være: i midten, over, under, ved siden af, rundt om…)
- Beskrivende ord (blomsterne er: bløde, glatte, farverige, duftende, store, små, skrøbelige, runde)

Tips og tricks
Her kan du printe tips og tricks, som ganske kort fortæller, hvordan forældre i hjemmet kan støtte op om deres barns sprog.
Alle tips tager udgangspunkt i helt almindelige dagligdagssituationer.