Sprogeriet logo
Er du sikker på at du vil logge ud?

Sans med fødder og hænder - udendørs

Målet med denne aktivitet er, at børnene får erfaringer med ord for forskellige konsistenser og overflader. Via sansning med hænder og fødder får børnene kropsligt forankrede erfaringer med forskellige overflader og konsistenser, mens den voksne som sproglig rollemodel giver børnene ordene.

 

Sans med fødder og hænder - udendørs
Sprogområde: Ordforråd
Alder 1-6
Deltagere 1 - 8

Sådan gør I

Aktiviteten kan både bruges ude og inde (se indendørsaktiviteten her).

 

Den kan også laves i mere eller mindre struktureret grad. Det er altid en god ide at gribe chancen for at være sproglig rollemodel i øjeblikket - f.eks. når barnet af sig selv rører ved det våde sand og opdager, at konsistensen adskiller sig fra det tørre sand. Hvis du vil have en mere struktureret aktivitet, har du mulighed for at forberede forskellige konsistenser og underlag, som børnene kan udforske.

 

HUSK!

Du er den sproglige rollemodel. Når du sætter ord på, hvad I gør og ser, mens I gør det, får barnet mulighed for at knytte de meningsfulde oplevelser til de ord, du siger.

  1. 1

    Lav en sanse-rute for børnene på legepladsen. I kan gå gennem sandkassen, over asfalten til faldunderlaget under gyngerne.

  2. 2

    Du er den sproglige rollemodel, der sætter ord på de underlag og konsistenser, som børnene oplever.

  3. 3

    Du kan f.eks. sige: “Så, nu går vi ud af det bløde sand. Kan I mærke, at nu føles det hårdt under fødderne? Nu går vi på den hårde asfalt”.

  4. 4

    TIP til at bruge ordene i hverdagen

    I hverdagen findes rigtig mange muligheder for at italesætte konsistenser og underlag - især når I er udendørs. Går børnene i bare tæer om sommeren, kan du som voksen være opmærksom på at være sproglig rollemodel. Du kan gå med og sætte ord på, hvad børnene mærker med deres bare tæer. Enhver der har set et lille barn røre græs med de bare tæer første gang ved, at sådanne sanseoplevelser gør kæmpe indtryk på børn, og derfor er det en god ide at hjælpe med at sætte sprog på.

Tips og tricks

Her kan du printe tips og tricks, som ganske kort fortæller, hvordan forældre i hjemmet kan støtte op om deres barns sprog.

Alle tips tager udgangspunkt i helt almindelige dagligdagssituationer.

Se og print tips her

Leg mere

Øvrige sproglige områder

Rim

Når børn rimer, leger de med sproget, alt i mens de styrker opmærksomheden på sprogets lyde. Opmærksomheden og forståelsen af sprogets forskellige lyde er en vigtig forudsætning for at bruge lydene...

Læs mere

Grammatik

Grammatik er det system af regler, barnet skal bruge for at sætte ord og sætninger sammen, så andre forstår hvad de siger. Den grammatiske udvikling er en del af den sproglige udvikling, og handler...

Læs mere

Kommunikative strategier

Kommunikative strategier er evnen til at give udtryk for behov, følelser og ønsker på en måde, som er effektiv og socialt passende i forhold til at få andre til at forstå, hvad man gerne vil. Kommu...

Læs mere

Historiefortælling

Historiefortælling giver barnet mulighed for at fortælle andre mennesker om oplevelser og erfaringer - både noget, der er sket, noget, der sker lige nu og noget, barnet forestiller sig kommer til a...

Læs mere

Sprogforståelse

Sprogforståelse er barnets evne til at forstå budskaber og indhold i det sprog, det hører. Sprogforståelsen hjælper f.eks. barnet til at kunne forstå og handle på længere beskeder som: "Gå ud i gan...

Læs mere

Bogstavkendskab

Bogstavkendskab handler både om barnets kendskab til, hvordan bogstaverne i alfabetet ser ud og barnets kendskab til hvilke lyde, der knytter sig til de enkelte bogstaver. Det begyndende bogstavken...

Læs mere

Opdeling af ord

Opdeling af ord handler om at dele sammensatte ord op i de ord, de består af. Sammensatte ord består af to eller flere ord med hver sin betydning, som, når de sættes sammen, bliver til et nyt ord -...

Læs mere

Opmærksomhed på skrift

Barnets tidlige opmærksomhed på skrift er de første møder, barnet har med skrift - både i form af højtlæsning, egen udforskning af bøger og oplevelser af skriften i brug. Når barnet inddrages i at...

Læs mere

Sprogets lyde

Opmærksomhed på sprogets lyde handler om, at børn flytter deres opmærksomhed fra ords betydning, til de lyde ordene er bygget op af. Det viser sig f.eks. når barnet begynder at sige små rim som kat...

Læs mere