Sprogeriet logo
Er du sikker på at du vil logge ud?

Smageværkstedet

Målet med denne aktivitet er, at børnene får sproglige erfaringer med ord for forskellige smage. Dette kan ske i strukturerede aktiviteter, som en del af hverdagen - eller i en kombination. Begge dele er beskrevet i aktiviteten. Når den voksne er sproglig rollemodel og sætter ord på, hvad børnene smager, støtter de børnenes udvikling af ordforråd og sprogforståelse.

 

Smageværkstedet
Sprogområde: Ordforråd
Alder 1-6
Deltagere 1 - 8

Sådan gør I

Hvis I gerne vil bruge ord for forskellige smage sammen med børnene i en struktureret aktivitet, kan I lave et smage-værksted, hvor i præsenterer børnene for madvarer med forskellige smage.

  1. 1

    Sørg for at I har madvarer børnene kan smage på, som dækker de forskellige grundsmage. I kan f.eks. lade jer inspirere af denne liste:

     

    Salt: Saltstænger, Tuc-kiks, popcorn

    Sødt: Honning, marmelade, nutella (på små stykker brød)

    Stærkt: radise, peberrod (høvlet), ingefær

    Surt: citron, lime, appelsin

    Bittert: grape, pomelo, mørk chokolade 80% eller mere

  2. 2

    Sæt de forskellige madvarer på fade eller individuelle tallerkener til børnene og lad dem smage madvarerne med en bestemt smag således, at I først smager på alle de salte ting, så de søde osv.

  3. 3

    Som voksen er man selv med til at smage og agerer sproglig rollemodel. Det betyder, at man sørger for at bruge ordene for de forskellige smage mange gange mens man smager på den pågældende gruppe madvarer.

  4. 4

    Eksempel: “PYYYYYYHA - den lime smager surt (vis med ansigtsmimik, at det smager surt). Det her er meget surt, men hvis jeg kommer lime i mit vand, smager det ikke så surt. Jeg kan godt lide den sure smag - bare ikke når der er så meget sur saft. Så bliver det lidt for surt!”

  5. 5

    TIP! Hvis et barn har brug for ekstra støtte: 

    - Hvis du har meget små børn i gruppen, er det bedste, du kan gøre at pege på de forskellige madvarer, fortælle om dem og fortælle om deres smage. Du er den sproglige rollemodel, og barnet har brug for at høre sproget fra dig. Det er godt at tale i et langsomt tempo og holde øjenkontakt med barnet, mens du taler til det. 

     

    - For de lidt større børn kan du stille simple spørgsmål med to svarmuligheder: “Jeg kan godt lide nutellaen. Kan du også godt lide nutellaen?” Eller: “Kan du bedst lide syltetøj eller nutella?” - husk, at det også er et svar, hvis barnet peger.

     

    - For de børn, der kan lidt mere sprogligt, kan du stille åbne spørgsmål som “Hvad spiser I, der er sødt, hjemme hos jer?”

  6. 6

    TIP! Sådan kan du bruge ordene i hverdagen: 

    I hverdagen er der gode muligheder, for at sætte ord på forskellige smage mens I spiser madpakker eller middagsmad med børnene. Mens I spiser, kan I smage på forskellige ting og sætte ord på - ord I kan sætte i spil er bl.a.: sødt, surt, bittert, salt og stærkt.

Tips og tricks

Her kan du printe tips og tricks, som ganske kort fortæller, hvordan forældre i hjemmet kan støtte op om deres barns sprog.

Alle tips tager udgangspunkt i helt almindelige dagligdagssituationer.

Se og print tips her

Leg mere

Øvrige sproglige områder

Rim

Når børn rimer, leger de med sproget, alt i mens de styrker opmærksomheden på sprogets lyde. Opmærksomheden og forståelsen af sprogets forskellige lyde er en vigtig forudsætning for at bruge lydene...

Læs mere

Grammatik

Grammatik er det system af regler, barnet skal bruge for at sætte ord og sætninger sammen, så andre forstår hvad de siger. Den grammatiske udvikling er en del af den sproglige udvikling, og handler...

Læs mere

Kommunikative strategier

Kommunikative strategier er evnen til at give udtryk for behov, følelser og ønsker på en måde, som er effektiv og socialt passende i forhold til at få andre til at forstå, hvad man gerne vil. Kommu...

Læs mere

Historiefortælling

Historiefortælling giver barnet mulighed for at fortælle andre mennesker om oplevelser og erfaringer - både noget, der er sket, noget, der sker lige nu og noget, barnet forestiller sig kommer til a...

Læs mere

Sprogforståelse

Sprogforståelse er barnets evne til at forstå budskaber og indhold i det sprog, det hører. Sprogforståelsen hjælper f.eks. barnet til at kunne forstå og handle på længere beskeder som: "Gå ud i gan...

Læs mere

Bogstavkendskab

Bogstavkendskab handler både om barnets kendskab til, hvordan bogstaverne i alfabetet ser ud og barnets kendskab til hvilke lyde, der knytter sig til de enkelte bogstaver. Det begyndende bogstavken...

Læs mere

Opdeling af ord

Opdeling af ord handler om at dele sammensatte ord op i de ord, de består af. Sammensatte ord består af to eller flere ord med hver sin betydning, som, når de sættes sammen, bliver til et nyt ord -...

Læs mere

Opmærksomhed på skrift

Barnets tidlige opmærksomhed på skrift er de første møder, barnet har med skrift - både i form af højtlæsning, egen udforskning af bøger og oplevelser af skriften i brug. Når barnet inddrages i at...

Læs mere

Sprogets lyde

Opmærksomhed på sprogets lyde handler om, at børn flytter deres opmærksomhed fra ords betydning, til de lyde ordene er bygget op af. Det viser sig f.eks. når barnet begynder at sige små rim som kat...

Læs mere