Hvad bliver ordet til? Konsonantklynger med /s/
Målet med aktiviteten er, at barnet får styrket sin lydlige opmærksomhed i forhold til sproglyden /s/ - og på hvordan det lyder, når ord starter med en konsonantklynge hvor /s/ er med. Barnet får også selv mulighed for at producere lyden.

Sådan gør I
Print materialet herunder, klip brikkerne og pladerne ud og laminer evt. for bedre holdbarhed. Materialet indeholder dele, der kan bruges til vendespil og dele, der kan bruges til aktiviteten "Hvad bliver ordet til?". Det er skrevet på siderne i materialet, hvad de hver især kan bruges til.
Bruger I materialet til vendespil, er det en god idé at tale med børnene om, om det ord de vender, starter med "slangelyden" - sssss.
I trinene herunder kan du se, hvordan du kan bruge materialet til aktiviteten "Hvad bliver ordet til?"
-
1
Find siderne til "Hvad bliver ordet til?" og klip billederne ud.
-
2
Del billederne i to bunker - i en bunke lægger du billederne af ord, der starter med /s/ og i den anden bunke lægger du billederne af ord, der ikke starter med /s.
-
3
Fordel billederne af ord der starter med /s/ med forsiden opad på et bord eller på gulvet. Læg også et af billederne med "Slangelyden" på gulvet med forsiden opad.
-
4
Lad et barn trække et kort fra bunken med billeder uden /s/ og læg det ved siden af "Slangelyden".
-
5
Tal om at slangelyden siger "ssss", find sammen med barnet ud af, hvad der er på billedet, som blev trukket fra bunken, og sig det sammen med slangelyden. Er det f.eks. billedet af "dyr", kan du sammen med barnet sige: "ssss" - "dyr".
-
6
Spørg barnet hvad ordet bliver til og lad barnet finde det billede, der passer til - i dette eksempel er det billedet af "styr". Lad herefter næste barn prøve.
-
7
TIP! Børn med brug for støtte:
Har et barn svært ved aktiviteten, kan du guide barnet ved f.eks. at sige: "sssssdyr - styr. Kan du høre hvad det er for et ord? "Styr" - lige som et cykelstyr? Har vi et billede af et ssstyr?"
Børn, der har vanskeligheder med at skelne og udtale sproglyde, vil typisk have gavn af at være i kontakt med en logopæd. I hverdagen kan barnet støttes ved at høre ord med /s/ brugt mange gange i forskellige sammenhæng og ved at se /s/ lyden blive udtalt med tydelig artikulation.
Husk at få undersøgt barnets hørelse, hvis barnet har vanskeligheder ved at skelne og udtale sproglyde.
-
8
TIP! Integrerbarhed i hverdagen:
Du kan styrke børns opmærksomhed på sproglyde i hverdagen ved at rime og synge sange - gerne de samme rim og sange mange gange i længere perioder.
Billederne fra aktiviteten kan hænges op i børnehøjde som en plakat eller collage - og kan på den måde fungere som en del af det fysiske sprogmiljø.

Tips og tricks
Her kan du printe tips og tricks, som ganske kort fortæller, hvordan forældre i hjemmet kan støtte op om deres barns sprog.
Alle tips tager udgangspunkt i helt almindelige dagligdagssituationer.