Sprogeriet logo
Er du sikker på at du vil logge ud?

Hvad bliver ordet til? Konsonantklynger med /s/

Målet med aktiviteten er, at barnet får styrket sin lydlige opmærksomhed i forhold til sproglyden /s/ - og på hvordan det lyder, når ord starter med en konsonantklynge hvor /s/ er med. Barnet får også selv mulighed for at producere lyden.

Hvad bliver ordet til? Konsonantklynger med /s/
Sprogområde: Sprogets lyde
Alder 3-8
Deltagere 2 - 5

Sådan gør I

Print materialet herunder, klip brikkerne og pladerne ud og laminer evt. for bedre holdbarhed. Materialet indeholder dele, der kan bruges til vendespil og dele, der kan bruges til aktiviteten "Hvad bliver ordet til?". Det er skrevet på siderne i materialet, hvad de hver især kan bruges til. 

 

Bruger I materialet til vendespil, er det en god idé at tale med børnene om, om det ord de vender, starter med "slangelyden" - sssss.

 

Print materialet her

 

I trinene herunder kan du se, hvordan du kan bruge materialet til aktiviteten "Hvad bliver ordet til?"

  1. 1

    Find siderne til "Hvad bliver ordet til?" og klip billederne ud.

  2. 2

    Del billederne i to bunker - i en bunke lægger du billederne af ord, der starter med /s/ og i den anden bunke lægger du billederne af ord, der ikke starter med /s.

  3. 3

    Fordel billederne af ord der starter med /s/ med forsiden opad på et bord eller på gulvet. Læg også et af billederne med "Slangelyden" på gulvet med forsiden opad.

  4. 4

    Lad et barn trække et kort fra bunken med billeder uden /s/ og læg det ved siden af "Slangelyden".

  5. 5

    Tal om at slangelyden siger "ssss", find sammen med barnet ud af, hvad der er på billedet, som blev trukket fra bunken, og sig det sammen med slangelyden. Er det f.eks. billedet af "dyr", kan du sammen med barnet sige: "ssss" - "dyr". 

  6. 6

    Spørg barnet hvad ordet bliver til og lad barnet finde det billede, der passer til - i dette eksempel er det billedet af "styr". Lad herefter næste barn prøve.

  7. 7

    TIP! Børn med brug for støtte:

    Har et barn svært ved aktiviteten, kan du guide barnet ved f.eks. at sige: "sssssdyr - styr. Kan du høre hvad det er for et ord? "Styr" - lige som et cykelstyr? Har vi et billede af et ssstyr?"

     

    Børn, der har vanskeligheder med at skelne og udtale sproglyde, vil typisk have gavn af at være i kontakt med en logopæd. I hverdagen kan barnet støttes ved at høre ord med /s/ brugt mange gange i forskellige sammenhæng og ved at se /s/ lyden blive udtalt med tydelig artikulation.

    Husk at få undersøgt barnets hørelse, hvis barnet har vanskeligheder ved at skelne og udtale sproglyde.

  8. 8

    TIP! Integrerbarhed i hverdagen:

    Du kan styrke børns opmærksomhed på sproglyde i hverdagen ved at rime og synge sange - gerne de samme rim og sange mange gange i længere perioder. 

     

    Billederne fra aktiviteten kan hænges op i børnehøjde som en plakat eller collage - og kan på den måde fungere som en del af det fysiske sprogmiljø.

Tips og tricks

Her kan du printe tips og tricks, som ganske kort fortæller, hvordan forældre i hjemmet kan støtte op om deres barns sprog.

Alle tips tager udgangspunkt i helt almindelige dagligdagssituationer.

Se og print tips her

Øvrige sproglige områder

Rim

Når børn rimer, leger de med sproget, alt i mens de styrker opmærksomheden på sprogets lyde. Opmærksomheden og forståelsen af sprogets forskellige lyde er en vigtig forudsætning for at bruge lydene...

Læs mere

Grammatik

Grammatik er det system af regler, barnet skal bruge for at sætte ord og sætninger sammen, så andre forstår hvad de siger. Den grammatiske udvikling er en del af den sproglige udvikling, og handler...

Læs mere

Kommunikative strategier

Kommunikative strategier er evnen til at give udtryk for behov, følelser og ønsker på en måde, som er effektiv og socialt passende i forhold til at få andre til at forstå, hvad man gerne vil. Kommu...

Læs mere

Historiefortælling

Historiefortælling giver barnet mulighed for at fortælle andre mennesker om oplevelser og erfaringer - både noget, der er sket, noget, der sker lige nu og noget, barnet forestiller sig kommer til a...

Læs mere

Sprogforståelse

Sprogforståelse er barnets evne til at forstå budskaber og indhold i det sprog, det hører. Sprogforståelsen hjælper f.eks. barnet til at kunne forstå og handle på længere beskeder som: "Gå ud i gan...

Læs mere

Ordforråd

Ordforrådet er både de ord, barnet bruger, og de ord, barnet ved, hvad betyder, men som han/hun ikke selv bruger (endnu). Ordforråd dækker over alle ordklasser som udsagnsord, navneord, forholdsord...

Læs mere

Bogstavkendskab

Bogstavkendskab handler både om barnets kendskab til, hvordan bogstaverne i alfabetet ser ud og barnets kendskab til hvilke lyde, der knytter sig til de enkelte bogstaver. Det begyndende bogstavken...

Læs mere

Opdeling af ord

Opdeling af ord handler om at dele sammensatte ord op i de ord, de består af. Sammensatte ord består af to eller flere ord med hver sin betydning, som, når de sættes sammen, bliver til et nyt ord -...

Læs mere

Opmærksomhed på skrift

Barnets tidlige opmærksomhed på skrift er de første møder, barnet har med skrift - både i form af højtlæsning, egen udforskning af bøger og oplevelser af skriften i brug. Når barnet inddrages i at...

Læs mere