Sprogeriet logo
Er du sikker på at du vil logge ud?

Alle dem med blåt tøj på...

Målet med aktiviteten er, at børnene får erfaringer med at lytte til en besked samt erfaringer med ord for forskellige farver gennem leg og sang.

 

Alle dem med blåt tøj på...
Sprogområde: Sprogforståelse
Alder 3-6
Deltagere 4 - 15

Sådan gør I

Legen er god til samling eller andre anledninger, hvor en større børnegruppe er samlet.

  1. 1

    Børnene sidder i en rundkreds og du vælger en farve, som er repræsenteret på nogle af børnenes tøj. 

  2. 2

    Syng sammen:

     

    "Alle dem med blåt tøj på

    de skal lige op og stå

    så alle kan se

    og prøve at forstå

    hvordan man ser ud, når man har blåt tøj på"

  3. 3

    De børn, der kan se noget blåt på deres tøj, må rejse sig.

  4. 4

    Herefter vælger du en ny farve, og I synger sangen igen.

  5. 5

    Tip! Børn der har brug for støtte: For sprogligt udfordrede børn, kan det være svært at forstå reglerne i sanglegen. Giv tid til god forklaring, tag øjenkontakt og sørg for at barnet kan se dig og følge dine bevægelser under legen. Peg på barnet og giv tegn til, at han/hun skal rejse sig, når det er "hans/hendes farve", der bliver sagt højt.

  6. 6

    Tip! Integrerbarhed i hverdagen:I kan lade jer inspirere af legen i mange sammenhænge i hverdagen. Når i skal rejse jer fra garderoben og gå ud på legepladsen, kan alle dem der har noget lyserødt få lov til at gå først. De samme kan gælde med alder: alle dem på tre år må løbe ud...vær opmærksom på de sprogligt udfordrede børn og støt ved at gå hen til barnet og vise, hvor farven er på tøjet, eller sige: "Du er jo tre år Alma, så må du gå!"

Tips og tricks

Her kan du printe tips og tricks, som ganske kort fortæller, hvordan forældre i hjemmet kan støtte op om deres barns sprog.

Alle tips tager udgangspunkt i helt almindelige dagligdagssituationer.

Se og print tips her

Leg mere

Øvrige sproglige områder

Rim

Når børn rimer, leger de med sproget, alt i mens de styrker opmærksomheden på sprogets lyde. Opmærksomheden og forståelsen af sprogets forskellige lyde er en vigtig forudsætning for at bruge lydene...

Læs mere

Grammatik

Grammatik er det system af regler, barnet skal bruge for at sætte ord og sætninger sammen, så andre forstår hvad de siger. Den grammatiske udvikling er en del af den sproglige udvikling, og handler...

Læs mere

Kommunikative strategier

Kommunikative strategier er evnen til at give udtryk for behov, følelser og ønsker på en måde, som er effektiv og socialt passende i forhold til at få andre til at forstå, hvad man gerne vil. Kommu...

Læs mere

Historiefortælling

Historiefortælling giver barnet mulighed for at fortælle andre mennesker om oplevelser og erfaringer - både noget, der er sket, noget, der sker lige nu og noget, barnet forestiller sig kommer til a...

Læs mere

Ordforråd

Ordforrådet er både de ord, barnet bruger, og de ord, barnet ved, hvad betyder, men som han/hun ikke selv bruger (endnu). Ordforråd dækker over alle ordklasser som udsagnsord, navneord, forholdsord...

Læs mere

Bogstavkendskab

Bogstavkendskab handler både om barnets kendskab til, hvordan bogstaverne i alfabetet ser ud og barnets kendskab til hvilke lyde, der knytter sig til de enkelte bogstaver. Det begyndende bogstavken...

Læs mere

Opdeling af ord

Opdeling af ord handler om at dele sammensatte ord op i de ord, de består af. Sammensatte ord består af to eller flere ord med hver sin betydning, som, når de sættes sammen, bliver til et nyt ord -...

Læs mere

Opmærksomhed på skrift

Barnets tidlige opmærksomhed på skrift er de første møder, barnet har med skrift - både i form af højtlæsning, egen udforskning af bøger og oplevelser af skriften i brug. Når barnet inddrages i at...

Læs mere

Sprogets lyde

Opmærksomhed på sprogets lyde handler om, at børn flytter deres opmærksomhed fra ords betydning, til de lyde ordene er bygget op af. Det viser sig f.eks. når barnet begynder at sige små rim som kat...

Læs mere