Sprogeriet logo
Er du sikker på at du vil logge ud?

Hvilke ord passer til årstiden? "Efterår"

Målet med denne aktivitet er, at børnene får en dybere forståelse af ord, der knytter sig til årstiden "efterår". Med aktiviteten får børnene både brugt og hørt sprog, der knytter sig til efteråret og får en forståelse af det særlige ved årstiden.

Hvilke ord passer til årstiden? "Efterår"
Sprogområde: Sprogforståelse
Alder 4-8
Deltagere 1 - 30

Sådan gør I

Print “Hvilke ord passer til årstiden”-arkene herunder.

Lad børnene udfylde arkene alene eller i grupper. Med mindre børn kan I være en lille gruppe sammen om et ark og have samtaler om ordene undervejs i aktiviteten.

 

Hent materialet her

  1. 1

    Tal om HVORFOR ordene knytter sig til efteråret - f.eks: 

     

    - Hvorfor er der svampe nu? ...fordi jorden er fugtig.

    - Hvorfor falder bladene af? ...fordi der ikke er så meget saft i grenene.

    - Hvorfor er der så meget frugt på træerne? ...fordi frugten er blevet moden i sommervarmen - nu er den klar!

  2. 2

    Tip! Børn med brug for særlig støtte:

    Ikke alle børn kender begrebet “årstider” og hvad det indebærer. Det kan virke abstrakt for børn med begrænset ordforråd og sprogforståelse. Inden aktiviteten kan I tage en tur ud i efteråret - mærke og se det “live”. Børnenes forståelse af ordene for naturgenstande og vejrfænomener styrkes, når de oplever det på egen krop og alle sanser sættes i spil. Både når I er i naturen og under selve aktiviteten, kan du være opmærksom på at bruge ordene mange gange, mens de knyttes til genstanden/billedet: 

     

    Eksempel: Hvis I ser en kastanje på turen, kan du f.eks. sige: “Ej se, det er en kastanje. Prøv at mærk kastanjen, den er glat ikke? Skal du have kastanjen med hjem? Har du prøvet at finde en kastanje før?”.

  3. 3

    Tip! Integererbarhed i hverdagen:

    Det er en god idé at gribe årstidernes skiften og højtiderne som en anledning til at bruge forskellige ord, der knytter sig til netop disse tider på året. Ordene er vigtige, da de bliver brugt hyppigt på de årstider, de knytter sig til, og børnene hører dem brugt i mange kontekster. Det kan være svært at forstå, hvad et græskarhoved er, eller hvad meningen med at lave kastanjedyr er, hvis man ikke kender til ordene og den sprogbrug, der knytter sig til årstiderne. Du kan derfor styrke børnenes ordforråd og sprogforståelse ved at bruge årstidens ord hyppigt i de situationer i hverdagen, hvor børnene har oplevelser, der er særlige for årstiden. 

Tips og tricks

Her kan du printe tips og tricks, som ganske kort fortæller, hvordan forældre i hjemmet kan støtte op om deres barns sprog.

Alle tips tager udgangspunkt i helt almindelige dagligdagssituationer.

Se og print tips her

Leg mere

Øvrige sproglige områder

Rim

Når børn rimer, leger de med sproget, alt i mens de styrker opmærksomheden på sprogets lyde. Opmærksomheden og forståelsen af sprogets forskellige lyde er en vigtig forudsætning for at bruge lydene...

Læs mere

Grammatik

Grammatik er det system af regler, barnet skal bruge for at sætte ord og sætninger sammen, så andre forstår hvad de siger. Den grammatiske udvikling er en del af den sproglige udvikling, og handler...

Læs mere

Kommunikative strategier

Kommunikative strategier er evnen til at give udtryk for behov, følelser og ønsker på en måde, som er effektiv og socialt passende i forhold til at få andre til at forstå, hvad man gerne vil. Kommu...

Læs mere

Historiefortælling

Historiefortælling giver barnet mulighed for at fortælle andre mennesker om oplevelser og erfaringer - både noget, der er sket, noget, der sker lige nu og noget, barnet forestiller sig kommer til a...

Læs mere

Ordforråd

Ordforrådet er både de ord, barnet bruger, og de ord, barnet ved, hvad betyder, men som han/hun ikke selv bruger (endnu). Ordforråd dækker over alle ordklasser som udsagnsord, navneord, forholdsord...

Læs mere

Bogstavkendskab

Bogstavkendskab handler både om barnets kendskab til, hvordan bogstaverne i alfabetet ser ud og barnets kendskab til hvilke lyde, der knytter sig til de enkelte bogstaver. Det begyndende bogstavken...

Læs mere

Opdeling af ord

Opdeling af ord handler om at dele sammensatte ord op i de ord, de består af. Sammensatte ord består af to eller flere ord med hver sin betydning, som, når de sættes sammen, bliver til et nyt ord -...

Læs mere

Opmærksomhed på skrift

Barnets tidlige opmærksomhed på skrift er de første møder, barnet har med skrift - både i form af højtlæsning, egen udforskning af bøger og oplevelser af skriften i brug. Når barnet inddrages i at...

Læs mere

Sprogets lyde

Opmærksomhed på sprogets lyde handler om, at børn flytter deres opmærksomhed fra ords betydning, til de lyde ordene er bygget op af. Det viser sig f.eks. når barnet begynder at sige små rim som kat...

Læs mere