Sprogeriet logo
Er du sikker på at du vil logge ud?

Hvordan er vejret?

Målet med denne aktivitet er, at børnene får en forståelse af ord, der knytter sig til forskellige former for vejr. Billederne støtter børnene visuelt, så de har gode betingelser for at forstå og huske ordenes betydning.

Hvordan er vejret?
Sprogområde: Sprogforståelse
Alder 1-6
Deltagere 1 - 30

Sådan gør I

Placer vejr-billederne et sted, hvor de er synlige og i børnehøjde, så de kan fungere som samtalestartere.

Klip pilen ud - laminer den eventuelt - og sæt lidt klister på bagsiden, så den kan hænges op på billederne.

 

Hent billederne her

  1. 1

    Vælg et tidspunkt på dagen, hvor I alle er samlet på stuen - evt. før I går på legepladsen.

  2. 2

    Sæt jer et sted, hvor vejr-billederne er synlige for alle og hvor I kan se, hvordan vejret er udenfor. Sammenlign vejret udenfor med vejret på de forskellige vejrkort. 

  3. 3

    Brug en bred vifte af ord, der relaterer sig til vejret: varmt/koldt, vådt/tørt/fugtigt, blæsende...

  4. 4

    Bestem jer for hvilket vejrkort, der passer med dagens vejr og sæt pilen, så den peger på det billede, I er blevet enige om. 

  5. 5

    Tip - integrerbarhed i hverdagen!

    Opmærksomhed på vejret og ord, der knytter sig til vejret, kan sagtens italesættes og fremhæves som en naturlig del af hverdagen. Når I er ude, kan I tale med børnene om, hvordan vejret ser ud og hvordan det føles, at være ude i forskelligt vejr. Tal f.eks. om det visuelle: himmelen er blå eller grå, der er skyer eller klar himmel osv. Tal også om, hvordan vejret føles på kroppen: er det koldt på kinderne? bliver håret vådt? kan man mærke blæsten?

  6. 6

    Tip - hvis et barn har brug for særlig støtte.

    Hvis et barn har brug for særlig støtte, kan du med fordel give barnet sproglig opmærksomhed, når I er færdige med vejr-billederne og går på legepladsen. Her kan du drage paralleller mellem den aktivitet, I lige har lavet ("Hvordan er vejret?") og det, I oplever vejrmæssigt på legepladsen. F.eks. “Kan du huske, da vi var inde, der snakkede vi om, at det regner. Kan du mærke, at det regner her ude? Prøv at strække din hånd frem, kan du mærke regnen? Den er våd, synes du ikke?”.

Tips og tricks

Her kan du printe tips og tricks, som ganske kort fortæller, hvordan forældre i hjemmet kan støtte op om deres barns sprog.

Alle tips tager udgangspunkt i helt almindelige dagligdagssituationer.

Se og print tips her

Leg mere

Øvrige sproglige områder

Rim

Når børn rimer, leger de med sproget, alt i mens de styrker opmærksomheden på sprogets lyde. Opmærksomheden og forståelsen af sprogets forskellige lyde er en vigtig forudsætning for at bruge lydene...

Læs mere

Grammatik

Grammatik er det system af regler, barnet skal bruge for at sætte ord og sætninger sammen, så andre forstår hvad de siger. Den grammatiske udvikling er en del af den sproglige udvikling, og handler...

Læs mere

Kommunikative strategier

Kommunikative strategier er evnen til at give udtryk for behov, følelser og ønsker på en måde, som er effektiv og socialt passende i forhold til at få andre til at forstå, hvad man gerne vil. Kommu...

Læs mere

Historiefortælling

Historiefortælling giver barnet mulighed for at fortælle andre mennesker om oplevelser og erfaringer - både noget, der er sket, noget, der sker lige nu og noget, barnet forestiller sig kommer til a...

Læs mere

Ordforråd

Ordforrådet er både de ord, barnet bruger, og de ord, barnet ved, hvad betyder, men som han/hun ikke selv bruger (endnu). Ordforråd dækker over alle ordklasser som udsagnsord, navneord, forholdsord...

Læs mere

Bogstavkendskab

Bogstavkendskab handler både om barnets kendskab til, hvordan bogstaverne i alfabetet ser ud og barnets kendskab til hvilke lyde, der knytter sig til de enkelte bogstaver. Det begyndende bogstavken...

Læs mere

Opdeling af ord

Opdeling af ord handler om at dele sammensatte ord op i de ord, de består af. Sammensatte ord består af to eller flere ord med hver sin betydning, som, når de sættes sammen, bliver til et nyt ord -...

Læs mere

Opmærksomhed på skrift

Barnets tidlige opmærksomhed på skrift er de første møder, barnet har med skrift - både i form af højtlæsning, egen udforskning af bøger og oplevelser af skriften i brug. Når barnet inddrages i at...

Læs mere

Sprogets lyde

Opmærksomhed på sprogets lyde handler om, at børn flytter deres opmærksomhed fra ords betydning, til de lyde ordene er bygget op af. Det viser sig f.eks. når barnet begynder at sige små rim som kat...

Læs mere