Sprogeriet logo
Er du sikker på at du vil logge ud?

Jeg har en hund

Målet med aktiviteten er, at børnene gennem leg og kropslige erfaringer får erfaringer med forholdsord.

 

Sprogområde: Sprogforståelse
Alder 3-6
Deltagere 2 - 8

Sådan gør du

Du skal bruge en skammel eller stol med ben i en højde, så børn kan kravle under den.  

  1. 1

    Børnene sætter sig i en cirkel rundt om en skammel. Et barn vælges til at være “hund”.

  2. 2

    Du siger: 

     

    “Jeg har en hund, den er så lille 

    og den kan slet ikke sidde stille. 

    Den er OVEN PÅ skamlen”.

  3. 3

    “Hunden” (barnet) kravler op på skamlen og sætter sig.

  4. 4

    Du siger: “Den er under skamlen”.

  5. 5

    “Hunden” (barnet) kravler ned under skamlen.

  6. 6

    Fortsæt evt. med ved siden af, foran og bagved.

  7. 7

    Lad et nyt barn være “hund” og sig remsen forfra.

  8. 8

    TIP! Børn der har brug for støtte: Aktiviteten er god til sprogligt udfordrede børn, fordi det kropslige støtter det verbale. Hvis et barn har svært ved at deltage kan du være "med-hund" og kravle med barnet hen i de forskellige positioner. Hvis barnet er genert kan det udpege hvor hunden skal sidde. Du kan også given enten/eller hints: Skal hunden sidde der eller der? Endelig kan du give ja/nej hints: Skal hunden sidde der? Målet er at barnet får deltagelsesmuligheder på dets niveau.

  9. 9

    TIP! Integrerbarhed i hverdagen: Gør rim og remselege med kropslige bevægelser til en fast del af jeres hverdag. Det understøtter både dit barns opmærksomhed på sprogets lyde, sprogforståelse, ordforråd og grammatiske udvikling. De kropslige bevægelser øger deltagelsesmulighederne for sprogligt udfordrede børn, fordi de kan deltage med kroppen før de deltager sprogligt. 

Tips og tricks

Her kan du printe tips og tricks, som ganske kort fortæller, hvordan forældre i hjemmet kan støtte op om deres barns sprog.

Alle tips tager udgangspunkt i helt almindelige dagligdagssituationer.

Leg mere

Øvrige sproglige områder

Rim

Når børn rimer, leger de med sproget, alt i mens de styrker opmærksomheden på sprogets lyde. Opmærksomheden og forståelsen af sprogets forskellige lyde er en vigtig forudsætning for at bruge lydene...

Læs mere

Grammatik

Grammatik er det system af regler, barnet skal bruge for at sætte ord og sætninger sammen, så andre forstår hvad de siger. Den grammatiske udvikling er en del af den sproglige udvikling, og handler...

Læs mere

Kommunikative strategier

Kommunikative strategier er evnen til at give udtryk for behov, følelser og ønsker på en måde, som er effektiv og socialt passende i forhold til at få andre til at forstå, hvad man gerne vil. Kommu...

Læs mere

Historiefortælling

Historiefortælling giver barnet mulighed for at fortælle andre mennesker om oplevelser og erfaringer - både noget, der er sket, noget, der sker lige nu og noget, barnet forestiller sig kommer til a...

Læs mere

Ordforråd

Ordforrådet er både de ord, barnet bruger, og de ord, barnet ved, hvad betyder, men som han/hun ikke selv bruger (endnu). Ordforråd dækker over alle ordklasser som udsagnsord, navneord, forholdsord...

Læs mere

Bogstavkendskab

Bogstavkendskab handler både om barnets kendskab til, hvordan bogstaverne i alfabetet ser ud og barnets kendskab til hvilke lyde, der knytter sig til de enkelte bogstaver. Det begyndende bogstavken...

Læs mere

Opdeling af ord

Opdeling af ord handler om at dele sammensatte ord op i de ord, de består af. Sammensatte ord består af to eller flere ord med hver sin betydning, som, når de sættes sammen, bliver til et nyt ord -...

Læs mere

Opmærksomhed på skrift

Barnets tidlige opmærksomhed på skrift er de første møder, barnet har med skrift - både i form af højtlæsning, egen udforskning af bøger og oplevelser af skriften i brug. Når barnet inddrages i at...

Læs mere

Sprogets lyde

Opmærksomhed på sprogets lyde handler om, at børn flytter deres opmærksomhed fra ords betydning, til de lyde ordene er bygget op af. Det viser sig f.eks. når barnet begynder at sige små rim som kat...

Læs mere