Sprogeriet logo
Er du sikker på at du vil logge ud?

Tampen brænder med forholdsord

Målet med aktiviteten er, at børnene gennem leg og kropslige erfaringer får erfaringer med forholdsord.

 

Tampen brænder med forholdsord
Sprogområde: Sprogforståelse
Alder 3-6
Deltagere 2 - 8

Sådan gør du

  1. 1

    Find en farverig genstand i en passende størrelse og vis den til børnegruppen.

  2. 2

    Forklar at I skal skiftes til at gemme genstanden: 

    oppe, nede, på noget, i noget, bag ved noget, oven på noget, ved siden af noget.

  3. 3

    Børnene skiftes til at gemme genstanden, og den øvrige børnegruppe går på jagt.

  4. 4

    Når genstanden bliver fundet, tales der om de forholdsord, der beskriver gemmestedet. F.eks. “bolden lå oven på reolen - ved siden af bilerne”.

  5. 5

    Tip: hvis børnene har svært ved at finde genstanden, kan du hjælpe dem på vej ved hjælp af forholdsordene: “prøv at kigge op”, ”prøv at kigge ned” osv.

Til forældre

Her kan du printe tips og tricks, som ganske kort fortæller, hvordan forældre i hjemmet kan støtte op om deres barns sprog.

Alle tips tager udgangspunkt i helt almindelige dagligdagssituationer.

Se og print tips her

Leg mere

Andre sprogområder

Rim

Når børn rimer, leger de med sproget, alt i mens de styrker opmærksomheden på sprogets lyde. Opmærksomheden og forståelsen af sprogets forskellige lyde er en vigtig forudsætning for at bruge lydene...

Læs mere

Grammatik

Grammatik er det system af regler, barnet skal bruge for at sætte ord og sætninger sammen, så andre forstår hvad de siger. Den grammatiske udvikling er en del af den sproglige udvikling, og handler...

Læs mere

Kommunikative strategier

Kommunikative strategier er evnen til at give udtryk for behov, følelser og ønsker på en måde, som er effektiv og socialt passende i forhold til at få andre til at forstå, hvad man gerne vil. Kommu...

Læs mere

Historiefortælling

Historiefortælling giver barnet mulighed for at fortælle andre mennesker om oplevelser og erfaringer - både noget, der er sket, noget, der sker lige nu og noget, barnet forestiller sig kommer til a...

Læs mere

Ordforråd

Ordforrådet er både de ord, barnet bruger, og de ord, barnet ved, hvad betyder, men som han/hun ikke selv bruger (endnu). Ordforråd dækker over alle ordklasser som udsagnsord, navneord, forholdsord...

Læs mere

Bogstavkendskab

Bogstavkendskab handler både om barnets kendskab til, hvordan bogstaverne i alfabetet ser ud og barnets kendskab til hvilke lyde, der knytter sig til de enkelte bogstaver. Det begyndende bogstavken...

Læs mere

Opdeling af ord

Opdeling af ord handler om at dele sammensatte ord op i de ord, de består af. Sammensatte ord består af to eller flere ord med hver sin betydning, som, når de sættes sammen, bliver til et nyt ord -...

Læs mere

Opmærksomhed på skrift

Barnets tidlige opmærksomhed på skrift er de første møder, barnet har med skrift - både i form af højtlæsning, egen udforskning af bøger og oplevelser af skriften i brug. Når barnet inddrages i at...

Læs mere

Sprogets lyde

Opmærksomhed på sprogets lyde handler om, at børn flytter deres opmærksomhed fra ords betydning, til de lyde ordene er bygget op af. Det viser sig f.eks. når barnet begynder at sige små rim som kat...

Læs mere