Sprogeriet logo
Er du sikker på at du vil logge ud?

Tingfinder!

Målet med aktiviteten er, at barnet får erfaringer med at lytte opmærksomt til mundtlige anvisninger og beskeder.

 

Tingfinder!
Sprogområde: Sprogforståelse
Alder 3-6
Deltagere 1 - 8

Sådan gør du

I denne leg udfordres børnene, ved at de skal følge mundtlige anvisninger.

Undervejs i legen er det en god idé at observere, hvilke beskeder de enkelte børn forstår, og hvornår de virker tvivlende i forhold til den opgave, de stilles over for. På den måde kan du stille skarpt på de områder, hvor barnet har brug for sproglig guidning.

  1. 1

    Giv børnene små opgaver, hvor de sendes ud for at finde forskellige genstande i børnehuset på baggrund af en beskrivelse.

  2. 2

    Du beskriver genstandens funktion og udseende - uden at nævne dens navn - en beskrivelse kan også gå på genstandens placering: Oppe, nede, bagved noget osv. 

     

    Sig f.eks.: “Kan du hente en ting, der kan klippe? Den er lavet af metal. Du bruger den, når du skal lave et gækkebrev. Du kan finde den bagved blyanterne” (Svaret er en saks).

  3. 3

    Tip: Hvis børnene finder noget andet end det, der var meningen, kan I tale om den genstand der er fundet - hvad man bruger den til og hvor den lå henne. 

    Derefter kan man forklare “Det var ikke lige sådan en, jeg tænkte på...det var faktisk denne her…”.

Tips og tricks

Her kan du printe tips og tricks, som ganske kort fortæller, hvordan forældre i hjemmet kan støtte op om deres barns sprog.

Alle tips tager udgangspunkt i helt almindelige dagligdagssituationer.

Se og print tips her

Leg mere

Andre sprogområder

Rim

Når børn rimer, leger de med sproget, alt i mens de styrker opmærksomheden på sprogets lyde. Opmærksomheden og forståelsen af sprogets forskellige lyde er en vigtig forudsætning for at bruge lydene...

Læs mere

Grammatik

Grammatik er det system af regler, barnet skal bruge for at sætte ord og sætninger sammen, så andre forstår hvad de siger. Den grammatiske udvikling er en del af den sproglige udvikling, og handler...

Læs mere

Kommunikative strategier

Kommunikative strategier er evnen til at give udtryk for behov, følelser og ønsker på en måde, som er effektiv og socialt passende i forhold til at få andre til at forstå, hvad man gerne vil. Kommu...

Læs mere

Historiefortælling

Historiefortælling giver barnet mulighed for at fortælle andre mennesker om oplevelser og erfaringer - både noget, der er sket, noget, der sker lige nu og noget, barnet forestiller sig kommer til a...

Læs mere

Ordforråd

Ordforrådet er både de ord, barnet bruger, og de ord, barnet ved, hvad betyder, men som han/hun ikke selv bruger (endnu). Ordforråd dækker over alle ordklasser som udsagnsord, navneord, forholdsord...

Læs mere

Bogstavkendskab

Bogstavkendskab handler både om barnets kendskab til, hvordan bogstaverne i alfabetet ser ud og barnets kendskab til hvilke lyde, der knytter sig til de enkelte bogstaver. Det begyndende bogstavken...

Læs mere

Opdeling af ord

Opdeling af ord handler om at dele sammensatte ord op i de ord, de består af. Sammensatte ord består af to eller flere ord med hver sin betydning, som, når de sættes sammen, bliver til et nyt ord -...

Læs mere

Opmærksomhed på skrift

Barnets tidlige opmærksomhed på skrift er de første møder, barnet har med skrift - både i form af højtlæsning, egen udforskning af bøger og oplevelser af skriften i brug. Når barnet inddrages i at...

Læs mere

Sprogets lyde

Opmærksomhed på sprogets lyde handler om, at børn flytter deres opmærksomhed fra ords betydning, til de lyde ordene er bygget op af. Det viser sig f.eks. når barnet begynder at sige små rim som kat...

Læs mere