Tingfinder!
Målet med aktiviteten er, at barnet får erfaringer med at lytte opmærksomt til mundtlige anvisninger og beskeder.

Sådan gør du
I denne leg udfordres børnene, ved at de skal følge mundtlige anvisninger.
Undervejs i legen er det en god idé at observere, hvilke beskeder de enkelte børn forstår, og hvornår de virker tvivlende i forhold til den opgave, de stilles over for. På den måde kan du stille skarpt på de områder, hvor barnet har brug for sproglig guidning.
-
1
Giv børnene små opgaver, hvor de sendes ud for at finde forskellige genstande i børnehuset på baggrund af en beskrivelse.
-
2
Du beskriver genstandens funktion og udseende - uden at nævne dens navn - en beskrivelse kan også gå på genstandens placering: Oppe, nede, bagved noget osv.
Sig f.eks.: “Kan du hente en ting, der kan klippe? Den er lavet af metal. Du bruger den, når du skal lave et gækkebrev. Du kan finde den bagved blyanterne” (Svaret er en saks).
-
3
Tip: Hvis børnene finder noget andet end det, der var meningen, kan I tale om den genstand der er fundet - hvad man bruger den til og hvor den lå henne.
Derefter kan man forklare “Det var ikke lige sådan en, jeg tænkte på...det var faktisk denne her…”.

Tips og tricks
Her kan du printe tips og tricks, som ganske kort fortæller, hvordan forældre i hjemmet kan støtte op om deres barns sprog.
Alle tips tager udgangspunkt i helt almindelige dagligdagssituationer.