Når du sætter sprog på det, du og dit barn laver sammen i hverdagen, hjælper det barnet til at forstå verden og give udtryk for egne behov, følelser og hvad han/hun er optaget af. Barnets forstår og lærer bedst om sproget hvis du bruger det som en naturlig del af jeres daglige samvær. Du skal altså ikke sætte særlig tid af til at “undervise” barnet i sprog - med mindre barnet har særlige behov eller læringsforudsætninger. Sprogindlæringen sker bedst i hverdagens rutiner når kommunikationen flettes ind i den tid I bruger sammen.
Når du skal fylde sprog på i dagligdagen er det en god ide at du:
Fylder sprog på i hverdagens rutiner - altså de ting I gør hver dag, som f.eks. at spise aftensmad. I rutine-situationerne kan i bruge kendte ord og sætninger som: “tak for mad”, “smagte det godt?” Barnet vil snart lære at disse ord og sætninger knytter sig til rutinen.
Fylder sprog på i hverdagens samvær. Når du er sammen med barnet og det viser interesse for noget, f.eks. at glasset med mælk er “tomt” kan du tilføje oplysninger om det, barnet er interesseret i: “Ja glasset er tomt fordi du har drukket mælken. Lad os hente noget mere mælk.”
Fylder sprog på, når der sker noget, der ikke plejer at ske. Hvis i oplever noget usædvanligt kan du give barnet de ord der beskriver, hvad der sker: “Ja, bilen dyttede, det var en høj lyd. Den skulle nok skynde sig.”
(Inspireret af principperne fra “The Hanen Programme”)