Sprogeriet logo
Er du sikker på at du vil logge ud?

Cheerleader stavning

Målet med aktiviteten er, at børnene gennem kropslige erfaringer lærer bogstavernes udseende at kende.

 

Cheerleader stavning
Sprogområde: Bogstavkendskab
Alder 3-8
Deltagere 1 - 8

Sådan gør du

Lad krop og bevægelse danne baggrund for at lege med bogstaverne i børnenes navne.

  1. 1

    Stil jer i en rundkreds eller overfor hinanden.

  2. 2

    Ét barn ad gangen træder frem.

  3. 3

    Nu skal alle prøve at lave bogstaverne i barnets navn med kroppen.

  4. 4

    Eksempel: VERA

     

    V: Armene løftet over hovedet i et V

    E: Stå på et ben - det andet ben og armene peger til den modsatte side.

    R: Højre arm bues, så hånden hviler på hovedet. Højre ben strækkes ud til siden.

    A: Benene spredes så kroppen danner en trekant.

  5. 5

    Tip! Børn der har brug for støtte: Hvis et barn ikke har erfaringer med, hvordan de forskellige bogstaver ser ud, kan du printe et alfabet og lægge et billede ud af det bogstav, I skal forme med kroppen. Hvis barnet ikke tager initiativ til at prøve, kan du selv lave bevægelsen først og bede barnet prøve at gøre det samme.

Til forældre

Her kan du printe tips og tricks, som ganske kort fortæller, hvordan forældre i hjemmet kan støtte op om deres barns sprog.

Alle tips tager udgangspunkt i helt almindelige dagligdagssituationer.

Se og print tips her

Leg mere

Andre sprogområder

Rim

Når børn rimer, leger de med sproget, alt i mens de styrker opmærksomheden på sprogets lyde. Opmærksomheden og forståelsen af sprogets forskellige lyde er en vigtig forudsætning for at bruge lydene...

Læs mere

Grammatik

Grammatik er det system af regler, barnet skal bruge for at sætte ord og sætninger sammen, så andre forstår hvad de siger. Den grammatiske udvikling er en del af den sproglige udvikling, og handler...

Læs mere

Kommunikative strategier

Kommunikative strategier er evnen til at give udtryk for behov, følelser og ønsker på en måde, som er effektiv og socialt passende i forhold til at få andre til at forstå, hvad man gerne vil. Kommu...

Læs mere

Historiefortælling

Historiefortælling giver barnet mulighed for at fortælle andre mennesker om oplevelser og erfaringer - både noget, der er sket, noget, der sker lige nu og noget, barnet forestiller sig kommer til a...

Læs mere

Sprogforståelse

Sprogforståelse er barnets evne til at forstå budskaber og indhold i det sprog, det hører. Sprogforståelsen hjælper f.eks. barnet til at kunne forstå og handle på længere beskeder som: "Gå ud i gan...

Læs mere

Ordforråd

Ordforrådet er både de ord, barnet bruger, og de ord, barnet ved, hvad betyder, men som han/hun ikke selv bruger (endnu). Ordforråd dækker over alle ordklasser som udsagnsord, navneord, forholdsord...

Læs mere

Opdeling af ord

Opdeling af ord handler om at dele sammensatte ord op i de ord, de består af. Sammensatte ord består af to eller flere ord med hver sin betydning, som, når de sættes sammen, bliver til et nyt ord -...

Læs mere

Opmærksomhed på skrift

Barnets tidlige opmærksomhed på skrift er de første møder, barnet har med skrift - både i form af højtlæsning, egen udforskning af bøger og oplevelser af skriften i brug. Når barnet inddrages i at...

Læs mere

Sprogets lyde

Opmærksomhed på sprogets lyde handler om, at børn flytter deres opmærksomhed fra ords betydning, til de lyde ordene er bygget op af. Det viser sig f.eks. når barnet begynder at sige små rim som kat...

Læs mere