Sprogeriet logo
Er du sikker på at du vil logge ud?

Føl bogstavet

Målet med aktiviteten er, at børnene får kropslige erfaringer, der hjælper dem med at huske, hvordan forskellige bogstaver ser ud. At børnene bruger flere af deres sanser og får kroppen med, giver gode læringsmuligheder - også for de børn der endnu ikke er interesserede i at skrive bogstaver på papir.

Føl bogstavet
Sprogområde: Bogstavkendskab
Alder 5-6
Deltagere 2 - 8

Sådan gør du

Denne aktivitet kan laves med en mindre gruppe børn på et tidspunkt af dagen, hvor der er nogenlunde ro på stuen

 

Print materialet her

  1. 1

    Børnene sætter sig sammen to og to - det ene barn bag det andet.

  2. 2

    Du holder et stykke papir op, som kun er synligt for de børn, der sidder bag ved de andre børn. På papiret står et bogstav - f.eks. A.

  3. 3

    De børn, der sidder bagerst, tegner et A med fingeren på ryggen af deres makker. 

  4. 4

    Vis evt. med fingeren i luften, hvilket bogstav, der bliver tegnet.

  5. 5

    TIP! Børn der har brug for støtte: 

    For sprogligt udfordrede børn, er det vigtigt at forstå fomålet med aktiviteten. Forklar, at I skal prøve at mærke, hvordan forskellige bogstaver ser ud, fordi det så bliver nemmere at huske. Du kan hjælpe ved at beskrive de bevægelser, det tegnende barn laver med fingeren. F.eks. “Prøv at mærke efter... Jonas' finger kører op, skråt ned og op igen (N). Kan du gætte hvilket bogstav, det er?”

  6. 6

    TIP! Integrebarhed i hverdagen:

    Det er en god ide at italesætte formen og/eller lyden på bogstaver, når I bruger dem sammen i hverdagen. "L" kan f.eks. beskrives som "det bogstav, der ligner en støvle". På den måde får børnene flere "knager" at hænge deres viden om bogstavet op på og får lettere ved at huske det.

Til forældre

Her kan du printe tips og tricks, som ganske kort fortæller, hvordan forældre i hjemmet kan støtte op om deres barns sprog.

Alle tips tager udgangspunkt i helt almindelige dagligdagssituationer.

Se og print tips her

Leg mere

Andre sprogområder

Rim

Når børn rimer, leger de med sproget, alt i mens de styrker opmærksomheden på sprogets lyde. Opmærksomheden og forståelsen af sprogets forskellige lyde er en vigtig forudsætning for at bruge lydene...

Læs mere

Grammatik

Grammatik er det system af regler, barnet skal bruge for at sætte ord og sætninger sammen, så andre forstår hvad de siger. Den grammatiske udvikling er en del af den sproglige udvikling, og handler...

Læs mere

Kommunikative strategier

Kommunikative strategier er evnen til at give udtryk for behov, følelser og ønsker på en måde, som er effektiv og socialt passende i forhold til at få andre til at forstå, hvad man gerne vil. Kommu...

Læs mere

Historiefortælling

Historiefortælling giver barnet mulighed for at fortælle andre mennesker om oplevelser og erfaringer - både noget, der er sket, noget, der sker lige nu og noget, barnet forestiller sig kommer til a...

Læs mere

Sprogforståelse

Sprogforståelse er barnets evne til at forstå budskaber og indhold i det sprog, det hører. Sprogforståelsen hjælper f.eks. barnet til at kunne forstå og handle på længere beskeder som: "Gå ud i gan...

Læs mere

Ordforråd

Ordforrådet er både de ord, barnet bruger, og de ord, barnet ved, hvad betyder, men som han/hun ikke selv bruger (endnu). Ordforråd dækker over alle ordklasser som udsagnsord, navneord, forholdsord...

Læs mere

Opdeling af ord

Opdeling af ord handler om at dele sammensatte ord op i de ord, de består af. Sammensatte ord består af to eller flere ord med hver sin betydning, som, når de sættes sammen, bliver til et nyt ord -...

Læs mere

Opmærksomhed på skrift

Barnets tidlige opmærksomhed på skrift er de første møder, barnet har med skrift - både i form af højtlæsning, egen udforskning af bøger og oplevelser af skriften i brug. Når barnet inddrages i at...

Læs mere

Sprogets lyde

Opmærksomhed på sprogets lyde handler om, at børn flytter deres opmærksomhed fra ords betydning, til de lyde ordene er bygget op af. Det viser sig f.eks. når barnet begynder at sige små rim som kat...

Læs mere