Sprogeriet logo
Er du sikker på at du vil logge ud?

Den fælles historiebog

Målet med aktiviteten er, at børnene får interesse i og erfaring med at udvælge et fælles emne og beskrive dette i fællesskab.

 

Den fælles historiebog
Sprogområde: Historiefortælling
Alder 3-6
Deltagere 1 - 15

Sådan gør du

Den fælles historiebog kan tages frem ved forskellige lejligheder, hvor det giver mening at læse højt af børnenes personlige historier. Historierne er også sjove at kigge tilbage på, når børnene skal videre i skole og kan evt. foræres til børnene som en del af en afskedsgave.

  1. 1

    Skaf en fin bog med blanke sider. Den må gerne have en størrelse, så den er nem at klistre tekst ind i og nem at kigge i for flere børn på en gang.

  2. 2

    Hvis I holder samling på stuen, kan I hver morgen - eller en enkelt gang om ugen - spørge i børnegruppen, om der er et barn, der har en historie, de kunne tænke sig at fortælle resten af børnegruppen - det kan være en fantasihistorie, en historie fra det virkelige liv - eller en blanding.

  3. 3

    Du er sekretær og skriver barnets historie ned.

  4. 4

    Historien printes og klistres ind i bogen.

  5. 5

    Du kan evt opfordre barnet til at tegne og skrive på siden som supplement til teksten.

  6. 6

    Tip! Børn de har brug for særlig støtte: Det er ikke alle børn, der sprogligt er i stand til, eller har lyst til at fortælle en historie, som en voksen skriver ned. For ikke at ekskludere børn, der ikke kan eller har lyst til at fortælle, kan du gøre følgende: Tal med barnets forældre og find frem til en oplevelse barnet har haft, f.eks. en tur på burgerbar, svømmehallen eller andet. Forbered barnet før samling ved at gennemgå oplevelsen: "kan du huske at du var i svømmehallen i weekenden?". Tal med barnet om, at i hjælper hinanden med at fortælle om oplevelsen til samling og at i skriver den ned i historiebogen. Støt og udvid barnets fortælling undervejs så historien får start, midte og slutning: "Hvad gjorde i først da i skulle i svømmehallen? Pakkede i badetøjet? Hvad lavede i inde i svømmehallen? Havde du svømmevinger på? Hvad gjorde i bag efter? Tog i bussen hjem"?

  7. 7

    Tip! Integrerbarhed i hverdagen: Du kan hjælpe børn med at få sproglige erfaringer med at fortælle i hverdagen. Du kan selv være en sproglig rollemodel ved at fortælle historier - både fantasi og virkelighed. Du kan også opfordre børn til at fortælle om deres oplevelser og støtte dem i at fortælle ved at sørge for at spørge ind til start, handling og slutning på fortællingerne. 

Til forældre

Her kan du printe tips og tricks, som ganske kort fortæller, hvordan forældre i hjemmet kan støtte op om deres barns sprog.

Alle tips tager udgangspunkt i helt almindelige dagligdagssituationer.

Se og print tips her

Leg mere

Andre sprogområder

Rim

Når børn rimer, leger de med sproget, alt i mens de styrker opmærksomheden på sprogets lyde. Opmærksomheden og forståelsen af sprogets forskellige lyde er en vigtig forudsætning for at bruge lydene...

Læs mere

Grammatik

Grammatik er det system af regler, barnet skal bruge for at sætte ord og sætninger sammen, så andre forstår hvad de siger. Den grammatiske udvikling er en del af den sproglige udvikling, og handler...

Læs mere

Kommunikative strategier

Kommunikative strategier er evnen til at give udtryk for behov, følelser og ønsker på en måde, som er effektiv og socialt passende i forhold til at få andre til at forstå, hvad man gerne vil. Kommu...

Læs mere

Sprogforståelse

Sprogforståelse er barnets evne til at forstå budskaber og indhold i det sprog, det hører. Sprogforståelsen hjælper f.eks. barnet til at kunne forstå og handle på længere beskeder som: "Gå ud i gan...

Læs mere

Ordforråd

Ordforrådet er både de ord, barnet bruger, og de ord, barnet ved, hvad betyder, men som han/hun ikke selv bruger (endnu). Ordforråd dækker over alle ordklasser som udsagnsord, navneord, forholdsord...

Læs mere

Bogstavkendskab

Bogstavkendskab handler både om barnets kendskab til, hvordan bogstaverne i alfabetet ser ud og barnets kendskab til hvilke lyde, der knytter sig til de enkelte bogstaver. Det begyndende bogstavken...

Læs mere

Opdeling af ord

Opdeling af ord handler om at dele sammensatte ord op i de ord, de består af. Sammensatte ord består af to eller flere ord med hver sin betydning, som, når de sættes sammen, bliver til et nyt ord -...

Læs mere

Opmærksomhed på skrift

Barnets tidlige opmærksomhed på skrift er de første møder, barnet har med skrift - både i form af højtlæsning, egen udforskning af bøger og oplevelser af skriften i brug. Når barnet inddrages i at...

Læs mere

Sprogets lyde

Opmærksomhed på sprogets lyde handler om, at børn flytter deres opmærksomhed fra ords betydning, til de lyde ordene er bygget op af. Det viser sig f.eks. når barnet begynder at sige små rim som kat...

Læs mere