Sprogeriet logo
Er du sikker på at du vil logge ud?

Ferieminder

Målet med aktiviteten er, at børnene bliver motiveret til at huske og sætte ord på tidligere oplevelser.

 

Ferieminder
Sprogområde: Historiefortælling
Alder 3-6
Deltagere 1 - 8

Sådan gør du

Denne aktivitet er god, når børnene har været på ferie, på udflugt eller har oplevet noget, som fanger deres interesse.

  1. 1

    Hvis det er muligt, bed da forældre om at medbringe brochure eller billeder af oplevelsen.

  2. 2

    Kig i brochurerne/på billederne sammen med barnet og tal sammen om barnets oplevelser.

     

    Det visuelle genkendelige format hjælper barnet med at huske situationen og oplevelsen, og gør det lettere at genfortælle.

  3. 3

    Tip! Børn de har brug for særlig støtte: Nogle børn er tilbageholdende med at fortælle. Måske har de ikke så mange ord, eller har ikke motivation eller erfaringer med at fortælle. Støtte barnet med ja/nej spørgsmål, valgmuligheder og brug samtaler med barnets forældre til at få viden om, hvad barnet har oplevet: "Har du besøgt mormor i ferien? Var i hjemme hele tiden, elle var hos mormor?". Husk, at barnet svar også kan være kropssprog, et nik eller smil. Det er ikke alle børn, der er på ferie i udlandet, eller er meget væk fra hjemmet i ferier. Træk  små hverdagsoplevelser frem og fremhæv dem: "Har i været på legeplads? Har i spist på burgerbaren?".

  4. 4

    Tip! Fortæl om oplevelser i hverdagen: I jeres hverdag sammen er der gode anledninger til at tale om børnenes liv og oplevelser uden for børnehuset. Brug samlinger til at lave spørgerunder og lad børnene lytte til hinanden fortællinger om ferie og weekend-oplevelser. Lad de stærke fortællere være rollemodeller for mere tilbageholdende fortællere og brug en- til en situationer til at motivere de mere tilbageholdende fortællere til også at tage ordet.

Til forældre

Her kan du printe tips og tricks, som ganske kort fortæller, hvordan forældre i hjemmet kan støtte op om deres barns sprog.

Alle tips tager udgangspunkt i helt almindelige dagligdagssituationer.

Se og print tips her

Leg mere

Andre sprogområder

Rim

Når børn rimer, leger de med sproget, alt i mens de styrker opmærksomheden på sprogets lyde. Opmærksomheden og forståelsen af sprogets forskellige lyde er en vigtig forudsætning for at bruge lydene...

Læs mere

Grammatik

Grammatik er det system af regler, barnet skal bruge for at sætte ord og sætninger sammen, så andre forstår hvad de siger. Den grammatiske udvikling er en del af den sproglige udvikling, og handler...

Læs mere

Kommunikative strategier

Kommunikative strategier er evnen til at give udtryk for behov, følelser og ønsker på en måde, som er effektiv og socialt passende i forhold til at få andre til at forstå, hvad man gerne vil. Kommu...

Læs mere

Sprogforståelse

Sprogforståelse er barnets evne til at forstå budskaber og indhold i det sprog, det hører. Sprogforståelsen hjælper f.eks. barnet til at kunne forstå og handle på længere beskeder som: "Gå ud i gan...

Læs mere

Ordforråd

Ordforrådet er både de ord, barnet bruger, og de ord, barnet ved, hvad betyder, men som han/hun ikke selv bruger (endnu). Ordforråd dækker over alle ordklasser som udsagnsord, navneord, forholdsord...

Læs mere

Bogstavkendskab

Bogstavkendskab handler både om barnets kendskab til, hvordan bogstaverne i alfabetet ser ud og barnets kendskab til hvilke lyde, der knytter sig til de enkelte bogstaver. Det begyndende bogstavken...

Læs mere

Opdeling af ord

Opdeling af ord handler om at dele sammensatte ord op i de ord, de består af. Sammensatte ord består af to eller flere ord med hver sin betydning, som, når de sættes sammen, bliver til et nyt ord -...

Læs mere

Opmærksomhed på skrift

Barnets tidlige opmærksomhed på skrift er de første møder, barnet har med skrift - både i form af højtlæsning, egen udforskning af bøger og oplevelser af skriften i brug. Når barnet inddrages i at...

Læs mere

Sprogets lyde

Opmærksomhed på sprogets lyde handler om, at børn flytter deres opmærksomhed fra ords betydning, til de lyde ordene er bygget op af. Det viser sig f.eks. når barnet begynder at sige små rim som kat...

Læs mere