Sprogeriet logo
Er du sikker på at du vil logge ud?

Samtaler om en tegning

Målet med aktiviteten er, at barnet får mod på at sætte ord på sine tanker vedrørende et bestemt emne.

 

Samtaler om en tegning
Sprogområde: Historiefortælling
Alder 3-6
Deltagere 1 - 8

Sådan gør du

  1. 1

    Vælg et tema som interesserer børnegruppen. Forslag til temaer kan f.eks. være: zoologisk have, familie, mad, fødselsdag, jul osv. 

  2. 2

    Børnene tegner hver en tegning om emnet.

  3. 3

    Til en samling kan børnene skiftes til at fortælle om deres tegning.

  4. 4

    Børnene kan både fortælle om indhold og form. 

     

    - Indholdet er det, børnene gerne vil vise gennem deres tegning. 

     

    - Formen er de farver og materialer, børnene har valgt til tegningen (fx. glimmer, pailletter, maling, udklip fra blade osv.).

  5. 5

    Mens børnene fortæller, kan du stille spørgsmål som f.eks.:

     

    - Kan du fortælle om det, du har tegnet?

     

    - Kan du fortælle, hvorfor du har valgt den lyserøde farve til mors kjole?

  6. 6

    Tip! Børn der har brug for særlig støtte: Det er ikke alle børn, der er lige ivrige fortællere. Måske har barnet ikke så mange ord, eller måske har det ikke mange erfaringer med at fortælle. Du kan støtte barnets fortælling ved at stille spørgsmål til tegningen, som barnet kan svare ja eller nej til. Det kræver, at du på forhånd har talt med barnet om, hvad der er på tegningen, så du kan formidle det til resten af børnegruppen med barnet som med-fortæller. "Så har vi Stines tegning. Det er flamingo du har tegnet ikke? Og det kan man se, fordi du har givet den en farve ikke? Lyserød, ja. Og du har set en flamingo i zoo ikke?"

  7. 7

    Tip! Integrerbarhed i hverdagen: Børnetegningers betydning, deres indhold og de tegn og symboler børnene bruger i deres tegninger, er relevante fokuspunkter i hverdagen. Når børn oplever, at voksne og andre børn er interesserede i hvad deres tegninger forestiller, motiveres de til at tegne mere og eksperimentere med tegn og symboler. Det er en del af børnenes veje ind i literacy - deres læse og skriveudvikling. Spørg ind til hvad børnenes tegninger forestiller, hvorfor de har brugt bestemte farver og symboler og støt gerne børnene i at bruge skrift og tegn som en del af udtrykket i deres tegninger.

Til forældre

Her kan du printe tips og tricks, som ganske kort fortæller, hvordan forældre i hjemmet kan støtte op om deres barns sprog.

Alle tips tager udgangspunkt i helt almindelige dagligdagssituationer.

Se og print tips her

Leg mere

Andre sprogområder

Rim

Når børn rimer, leger de med sproget, alt i mens de styrker opmærksomheden på sprogets lyde. Opmærksomheden og forståelsen af sprogets forskellige lyde er en vigtig forudsætning for at bruge lydene...

Læs mere

Grammatik

Grammatik er det system af regler, barnet skal bruge for at sætte ord og sætninger sammen, så andre forstår hvad de siger. Den grammatiske udvikling er en del af den sproglige udvikling, og handler...

Læs mere

Kommunikative strategier

Kommunikative strategier er evnen til at give udtryk for behov, følelser og ønsker på en måde, som er effektiv og socialt passende i forhold til at få andre til at forstå, hvad man gerne vil. Kommu...

Læs mere

Sprogforståelse

Sprogforståelse er barnets evne til at forstå budskaber og indhold i det sprog, det hører. Sprogforståelsen hjælper f.eks. barnet til at kunne forstå og handle på længere beskeder som: "Gå ud i gan...

Læs mere

Ordforråd

Ordforrådet er både de ord, barnet bruger, og de ord, barnet ved, hvad betyder, men som han/hun ikke selv bruger (endnu). Ordforråd dækker over alle ordklasser som udsagnsord, navneord, forholdsord...

Læs mere

Bogstavkendskab

Bogstavkendskab handler både om barnets kendskab til, hvordan bogstaverne i alfabetet ser ud og barnets kendskab til hvilke lyde, der knytter sig til de enkelte bogstaver. Det begyndende bogstavken...

Læs mere

Opdeling af ord

Opdeling af ord handler om at dele sammensatte ord op i de ord, de består af. Sammensatte ord består af to eller flere ord med hver sin betydning, som, når de sættes sammen, bliver til et nyt ord -...

Læs mere

Opmærksomhed på skrift

Barnets tidlige opmærksomhed på skrift er de første møder, barnet har med skrift - både i form af højtlæsning, egen udforskning af bøger og oplevelser af skriften i brug. Når barnet inddrages i at...

Læs mere

Sprogets lyde

Opmærksomhed på sprogets lyde handler om, at børn flytter deres opmærksomhed fra ords betydning, til de lyde ordene er bygget op af. Det viser sig f.eks. når barnet begynder at sige små rim som kat...

Læs mere