Sprogeriet logo
Er du sikker på at du vil logge ud?

Taleregler ("Skolestart")

Målet med aktiviteten er, at børnene via fortælling om tidligere oplevelser får en forståelse af, at det betyder noget, hvordan vi taler til hinanden og, at forskellige mennesker er vant til forskellige former for sprogbrug. Målet er også, at børnegruppen når frem til en fælles forståelse af, hvad der er acceptabelt sprogbrug i det nye børnefællesskab.

Taleregler ("Skolestart")
Sprogområde: Historiefortælling
Alder 5-8
Deltagere 4 - 30

Sådan gør I

Til aktiviteten skal I bruge: Et stort stykke rødt pap og et stort stykke grønt pap. Evt. pap og tuscher i andre farver til at skrive på pappet med.

  1. 1

    Saml børnegruppen - del dem evt. op i mindre grupper. 

  2. 2

    Stil børnegruppen følgende spørgsmål:

     

    - Er der nogle ord, I ikke kan lide, at andre siger?

    - Hvordan får I det, når nogen siger de ord?

    - Havde I nogle regler for den slags ord i din gamle børnehave?

  3. 3

    Lad alle børn fortælle om et ord, de ikke kan lide, og om de regler der var for sådan nogle ord i barnets børnehave. 

  4. 4

    Skriv reglerne fra børnehaverne på et stykke papir, en Post It eller lignende og sæt det fast på det røde pap. 

  5. 5

    Stil nu børnene følgende spørgsmål:

     

    - Hvilke ord kan I godt lide, at andre siger til jer? (Giv evt børnene lidt inspiration ved f.eks. at spørge, hvordan de har det, når nogen siger tak for lån, må jeg være med, eller når nogen siger “hej” til dem om morgenen.)

    - Havde I nogle regler for den slags ord i jeres børnehave?

  6. 6

    Lad alle børnene fortælle om et ord, de godt kan lide, og om de regler, der var for sådan nogle ord i barnets børnehave. 

  7. 7

    Skriv reglerne fra børnehaver på et stykke papir, en Post It eller lignende og sæt dem fast på det grønne pap. 

  8. 8

    Giv plancherne en fremtrædende plads og gør noget ud af det visuelle. Brug energi på at spørge ind til og lytte til børnenes fortællinger om de regler og oplevelser, de tidligere har haft med sprogbrug.

Tips og tricks

Her kan du printe tips og tricks, som ganske kort fortæller, hvordan forældre i hjemmet kan støtte op om deres barns sprog.

Alle tips tager udgangspunkt i helt almindelige dagligdagssituationer.

Se og print tips her

Leg mere

Øvrige sproglige områder

Rim

Når børn rimer, leger de med sproget, alt i mens de styrker opmærksomheden på sprogets lyde. Opmærksomheden og forståelsen af sprogets forskellige lyde er en vigtig forudsætning for at bruge lydene...

Læs mere

Grammatik

Grammatik er det system af regler, barnet skal bruge for at sætte ord og sætninger sammen, så andre forstår hvad de siger. Den grammatiske udvikling er en del af den sproglige udvikling, og handler...

Læs mere

Kommunikative strategier

Kommunikative strategier er evnen til at give udtryk for behov, følelser og ønsker på en måde, som er effektiv og socialt passende i forhold til at få andre til at forstå, hvad man gerne vil. Kommu...

Læs mere

Sprogforståelse

Sprogforståelse er barnets evne til at forstå budskaber og indhold i det sprog, det hører. Sprogforståelsen hjælper f.eks. barnet til at kunne forstå og handle på længere beskeder som: "Gå ud i gan...

Læs mere

Ordforråd

Ordforrådet er både de ord, barnet bruger, og de ord, barnet ved, hvad betyder, men som han/hun ikke selv bruger (endnu). Ordforråd dækker over alle ordklasser som udsagnsord, navneord, forholdsord...

Læs mere

Bogstavkendskab

Bogstavkendskab handler både om barnets kendskab til, hvordan bogstaverne i alfabetet ser ud og barnets kendskab til hvilke lyde, der knytter sig til de enkelte bogstaver. Det begyndende bogstavken...

Læs mere

Opdeling af ord

Opdeling af ord handler om at dele sammensatte ord op i de ord, de består af. Sammensatte ord består af to eller flere ord med hver sin betydning, som, når de sættes sammen, bliver til et nyt ord -...

Læs mere

Opmærksomhed på skrift

Barnets tidlige opmærksomhed på skrift er de første møder, barnet har med skrift - både i form af højtlæsning, egen udforskning af bøger og oplevelser af skriften i brug. Når barnet inddrages i at...

Læs mere

Sprogets lyde

Opmærksomhed på sprogets lyde handler om, at børn flytter deres opmærksomhed fra ords betydning, til de lyde ordene er bygget op af. Det viser sig f.eks. når barnet begynder at sige små rim som kat...

Læs mere