Sprogeriet logo
Er du sikker på at du vil logge ud?

Aflæs grænser - Vores grænser 3 ("Skolestart")

Målet med de tre aktiviteter "Vores grænser" er, at børnene bliver bevidste om, hvordan deres kommunikative strategier påvirker andre, og hvordan andres kommunikative strategier påvirker dem selv. Samtidig er målet, at børnegruppen finder frem til en fælles forståelsesramme i forhold til kommunikative strategier.

Aflæs grænser - Vores grænser 3  ("Skolestart")
Sprogområde: Kommunikative strategier
Alder 5-8
Deltagere 4 - 30

Sig fra - gå væk - sig det til en voksen

Saml en gruppe børn - I kan godt være mange, men vurder ud fra børnegruppens sammensætning, om det vil være en fordel at dele dem i mindre grupper. Som den voksne er du ordstyrer i aktiviteten.

 

Hent materiale her

  1. 1

    Print "SIG FRA - GÅ VÆK - FORTÆL DET TIL EN VOKSEN” kortene via linket ovenfor.

  2. 2

    Vælg et af “SIG FRA - GÅ VÆK - FORTÆL DET TIL EN VOKSEN” kortene.

  3. 3

    Læs situationen fra kortet op for børnene og vis dem billedet.

  4. 4

    Når du har læst situationen højt, må børnene række hånden op og komme med deres bud på, hvad de ville gøre, hvis de selv oplevede den situation. 

  5. 5

    Tal om de forskellige måder at handle på i situationen.

  6. 6

    TIP! Det kan virke motiverende for børnene at få at vide, at der ikke er rigtige og forkerte svar, men, at der er forskellige måder at handle på i forskellige situationer. Alle situationerne på kortene er bygget sådan op, at der ikke kan svares forkert på dem. Det er selvfølgelig en god idé at diskutere konsekvenserne af de forskellige handlemuligheder.

  7. 7

    TIP! Børn der har brug for støtte: Hvis du har børn i klassen, de har svært ved at deltage, kan det skyldes at de ikke har tilstækkelig ordforråd og/eller sprogforståelse og derfor føler, at de ikke forstår opgaverne der er forbundet med aktiviteten. Forklar omhyggeligt forløb og formål med aktiviteten inden start og tag øjenkontakt til sprogligt udfordrede børn under forklaringen. Gå evt. til barnet efterfølgende og spørg ind til om det har forstået forløbet. Ordene "fortæl" og "gå væk" er beskrivende og lettere at forstå, end "sig fra". Derfor er det en god ide at uddybe hvad der menes med "at sige fra".

  8. 8

    TIP! Integrerbarhed i hverdagen: Når I har brugt lavet denne aktivitet nogle gange, kan i bruge strategierne til at støtte op om børnenes sociale liv i hverdagen. I konfliktsituationer - eller situationer, der kan lede op til konflikt, har I mulighed for at referere til de strategier for grænsesætning, som I har talt om i aktiviteten.

Find forløb og aktiviteter her på SprogØen

Her kan du printe tips og tricks, som ganske kort fortæller, hvordan forældre i hjemmet kan støtte op om deres barns sprog.

Alle tips tager udgangspunkt i helt almindelige dagligdagssituationer.

Se og print tips her

Øvrige sproglige områder

Rim

Når børn rimer, leger de med sproget, alt i mens de styrker opmærksomheden på sprogets lyde. Opmærksomheden og forståelsen af sprogets forskellige lyde er en vigtig forudsætning for at bruge lydene...

Læs mere

Grammatik

Grammatik er det system af regler, barnet skal bruge for at sætte ord og sætninger sammen, så andre forstår hvad de siger. Den grammatiske udvikling er en del af den sproglige udvikling, og handler...

Læs mere

Historiefortælling

Historiefortælling giver barnet mulighed for at fortælle andre mennesker om oplevelser og erfaringer - både noget, der er sket, noget, der sker lige nu og noget, barnet forestiller sig kommer til a...

Læs mere

Sprogforståelse

Sprogforståelse er barnets evne til at forstå budskaber og indhold i det sprog, det hører. Sprogforståelsen hjælper f.eks. barnet til at kunne forstå og handle på længere beskeder som: "Gå ud i gan...

Læs mere

Ordforråd

Ordforrådet er både de ord, barnet bruger, og de ord, barnet ved, hvad betyder, men som han/hun ikke selv bruger (endnu). Ordforråd dækker over alle ordklasser som udsagnsord, navneord, forholdsord...

Læs mere

Bogstavkendskab

Bogstavkendskab handler både om barnets kendskab til, hvordan bogstaverne i alfabetet ser ud og barnets kendskab til hvilke lyde, der knytter sig til de enkelte bogstaver. Det begyndende bogstavken...

Læs mere

Opdeling af ord

Opdeling af ord handler om at dele sammensatte ord op i de ord, de består af. Sammensatte ord består af to eller flere ord med hver sin betydning, som, når de sættes sammen, bliver til et nyt ord -...

Læs mere

Opmærksomhed på skrift

Barnets tidlige opmærksomhed på skrift er de første møder, barnet har med skrift - både i form af højtlæsning, egen udforskning af bøger og oplevelser af skriften i brug. Når barnet inddrages i at...

Læs mere

Sprogets lyde

Opmærksomhed på sprogets lyde handler om, at børn flytter deres opmærksomhed fra ords betydning, til de lyde ordene er bygget op af. Det viser sig f.eks. når barnet begynder at sige små rim som kat...

Læs mere