Sprogeriet logo
Er du sikker på at du vil logge ud?

Gæt og grimasser i børnehøjde

Målet med aktiviteten er, at børnene bliver bevidste om deres kropssprog og opmærksomme på detaljerne i andres kropssprog. De øver sig i at lytte og aflæse budskaber fra andre mennesker.

 

Gæt og grimasser i børnehøjde
Sprogområde: Kommunikative strategier
Alder 3-6
Deltagere 1 - 8

Sådan gør du

Den klassiske leg på et niveau, hvor børnene kan være med. 

 

Print materialet her

  1. 1

    Print materialet og klip billederne ud.

  2. 2

    Læg billederne i en bunke og fordel deltagerne i to hold. 

  3. 3

    Holdene skiftes til at trække et kort fra bunken.

  4. 4

    Det hold, der trækker et kort, kigger på kortet og finder ud af, hvad de skal gøre: 

     

    - Trækker holdet et kort med symbolet “barn der vinker”, skal deltagerne på holdet vise, hvad billedet forestiller ved hjælp af kropssprog. 

     

    - Trækker holdet et kort med symbolet “node”, skal deltagerne på holdet gengive lyden fra det, der er på billedet. Trækkes der f.eks et billede af en and, skal deltagerne sige "rap rap". 

  5. 5

    Det modsatte hold forsøger at gætte, hvad der er på billedet.

  6. 6

    Når billedet er gættet, skifter I, så det nu er det andet holds tur til at trække et kort.

  7. 7

    Tip! Hvis et barn har brug for særlig støtte: Hvis et barn har brug for særlig støtte for at være med til gæt og grimasse kan du gøre følgende: Du kan placere dig tæt ved barnet så i har mulighed for diskret at hviske sammen. Du kan stilladere barnet sprogligt ved f.eks. at sige: "Jeg tror at det dyr siger miav..ved du hvilket dyr de siger miav?" Giv også gerne barnet svaret indirekte: "Jeg tror, at det er en kat...tror du også det?". Det vigtigste er, at barnet får en succes-oplevelse med aktiviteten.

  8. 8

    Tip! Integrerbarhed i hverdagen: Gæt og grimasser kan overføres til små dagligdagsaktiviteter, som i kan lave lige når det passer ind i jeres hverdag. Med større børn, der kan tænke abstrakt uden at skulle støtte sig til et billede, findes der lege som "gæt et dyr", hvor i skiftes til at tænke på et dyr, som resten af gruppen skal gætte. 

Til forældre

Her kan du printe tips og tricks, som ganske kort fortæller, hvordan forældre i hjemmet kan støtte op om deres barns sprog.

Alle tips tager udgangspunkt i helt almindelige dagligdagssituationer.

Se og print tips her

Leg mere

Andre sproglige områder

Rim

Når børn rimer, leger de med sproget, alt i mens de styrker opmærksomheden på sprogets lyde. Opmærksomheden og forståelsen af sprogets forskellige lyde er en vigtig forudsætning for at bruge lydene...

Læs mere

Grammatik

Grammatik er det system af regler, barnet skal bruge for at sætte ord og sætninger sammen, så andre forstår hvad de siger. Den grammatiske udvikling er en del af den sproglige udvikling, og handler...

Læs mere

Historiefortælling

Historiefortælling giver barnet mulighed for at fortælle andre mennesker om oplevelser og erfaringer - både noget, der er sket, noget, der sker lige nu og noget, barnet forestiller sig kommer til a...

Læs mere

Sprogforståelse

Sprogforståelse er barnets evne til at forstå budskaber og indhold i det sprog, det hører. Sprogforståelsen hjælper f.eks. barnet til at kunne forstå og handle på længere beskeder som: "Gå ud i gan...

Læs mere

Ordforråd

Ordforrådet er både de ord, barnet bruger, og de ord, barnet ved, hvad betyder, men som han/hun ikke selv bruger (endnu). Ordforråd dækker over alle ordklasser som udsagnsord, navneord, forholdsord...

Læs mere

Bogstavkendskab

Bogstavkendskab handler både om barnets kendskab til, hvordan bogstaverne i alfabetet ser ud og barnets kendskab til hvilke lyde, der knytter sig til de enkelte bogstaver. Det begyndende bogstavken...

Læs mere

Opdeling af ord

Opdeling af ord handler om at dele sammensatte ord op i de ord, de består af. Sammensatte ord består af to eller flere ord med hver sin betydning, som, når de sættes sammen, bliver til et nyt ord -...

Læs mere

Opmærksomhed på skrift

Barnets tidlige opmærksomhed på skrift er de første møder, barnet har med skrift - både i form af højtlæsning, egen udforskning af bøger og oplevelser af skriften i brug. Når barnet inddrages i at...

Læs mere

Sprogets lyde

Opmærksomhed på sprogets lyde handler om, at børn flytter deres opmærksomhed fra ords betydning, til de lyde ordene er bygget op af. Det viser sig f.eks. når barnet begynder at sige små rim som kat...

Læs mere