Hvad kan vi lide?
Målet med aktiviteten er at fremme børnenes evne til at leve sig ind i andre menneskers følelser og perspektiver. Samtidig får barnet mulighed for at høre den samme sætning sagt mange gange i meningsfulde sammenhænge, hvilket styrker de grammatisk kompetencer

Sådan gør du
Aktiviteten er god at starte op, mens I spiser.
-
1
Når I sidder ved bordet, starter du en samtale om, hvilke former for mad, I hver især kan lide. Sig f.eks.: “Kan du ikke lide tomat? Jeg kan rigtig godt lide tomat. Se, Jakob spiser tomat, han kan godt lide det!”
På den måde henledes børnenes opmærksomhed på, at forskellige mennesker kan lide forskellige ting.
-
2
Tal langsomt og brug hele sætninger. På den måde får barnet værdifulde erfaringer med sætningsopbygning.
-
3
Tip! Til børn med brug for støtte: Hvis et barn ikke besvarer dine initiativer til kommunikation, kan du støtte på følgende måde. Søg øjenkontakt med barnet. Stil barnet ja/nej spørgsmål for at gøre det mindre komplekst for barnet at svare: "Kan du godt lide agurk? Vil du have mere vand?". Giv valgmuligheder: "Vil du have mælk eller vand?". Godtag det også som et svar, hvis barnet peger elle bruger andre former for kropssprog.

Til forældre
Her kan du printe tips og tricks, som ganske kort fortæller, hvordan forældre i hjemmet kan støtte op om deres barns sprog.
Alle tips tager udgangspunkt i helt almindelige dagligdagssituationer.