Sprogeriet logo
Er du sikker på at du vil logge ud?

Hvad kan vi lide?

Målet med aktiviteten er at fremme børnenes evne til at leve sig ind i andre menneskers følelser og perspektiver. Samtidig får barnet mulighed for at høre den samme sætning sagt mange gange i meningsfulde sammenhænge, hvilket styrker de grammatisk kompetencer

 

Hvad kan vi lide?
Sprogområde: Kommunikative strategier
Alder 3-6
Deltagere 1 - 8

Sådan gør du

Aktiviteten er god at starte op, mens I spiser.

  1. 1

    Når I sidder ved bordet, starter du en samtale om, hvilke former for mad, I hver især kan lide. Sig f.eks.: “Kan du ikke lide tomat? Jeg kan rigtig godt lide tomat. Se, Jakob spiser tomat, han kan godt lide det!” 

    På den måde henledes børnenes opmærksomhed på, at forskellige mennesker kan lide forskellige ting.

  2. 2

    Tal langsomt og brug hele sætninger. På den måde får barnet værdifulde erfaringer med sætningsopbygning.

  3. 3

    Tip! Til børn med brug for støtte: Hvis et barn ikke besvarer dine initiativer til kommunikation, kan du støtte på følgende måde. Søg øjenkontakt med barnet. Stil barnet ja/nej spørgsmål for at gøre det mindre komplekst for barnet at svare: "Kan du godt lide agurk? Vil du have mere vand?". Giv valgmuligheder: "Vil du have mælk eller vand?". Godtag det også som et svar, hvis barnet peger elle bruger andre former for kropssprog.

Til forældre

Her kan du printe tips og tricks, som ganske kort fortæller, hvordan forældre i hjemmet kan støtte op om deres barns sprog.

Alle tips tager udgangspunkt i helt almindelige dagligdagssituationer.

Se og print tips her

Leg mere

Andre sprogområder

Rim

Når børn rimer, leger de med sproget, alt i mens de styrker opmærksomheden på sprogets lyde. Opmærksomheden og forståelsen af sprogets forskellige lyde er en vigtig forudsætning for at bruge lydene...

Læs mere

Grammatik

Grammatik er det system af regler, barnet skal bruge for at sætte ord og sætninger sammen, så andre forstår hvad de siger. Den grammatiske udvikling er en del af den sproglige udvikling, og handler...

Læs mere

Historiefortælling

Historiefortælling giver barnet mulighed for at fortælle andre mennesker om oplevelser og erfaringer - både noget, der er sket, noget, der sker lige nu og noget, barnet forestiller sig kommer til a...

Læs mere

Sprogforståelse

Sprogforståelse er barnets evne til at forstå budskaber og indhold i det sprog, det hører. Sprogforståelsen hjælper f.eks. barnet til at kunne forstå og handle på længere beskeder som: "Gå ud i gan...

Læs mere

Ordforråd

Ordforrådet er både de ord, barnet bruger, og de ord, barnet ved, hvad betyder, men som han/hun ikke selv bruger (endnu). Ordforråd dækker over alle ordklasser som udsagnsord, navneord, forholdsord...

Læs mere

Bogstavkendskab

Bogstavkendskab handler både om barnets kendskab til, hvordan bogstaverne i alfabetet ser ud og barnets kendskab til hvilke lyde, der knytter sig til de enkelte bogstaver. Det begyndende bogstavken...

Læs mere

Opdeling af ord

Opdeling af ord handler om at dele sammensatte ord op i de ord, de består af. Sammensatte ord består af to eller flere ord med hver sin betydning, som, når de sættes sammen, bliver til et nyt ord -...

Læs mere

Opmærksomhed på skrift

Barnets tidlige opmærksomhed på skrift er de første møder, barnet har med skrift - både i form af højtlæsning, egen udforskning af bøger og oplevelser af skriften i brug. Når barnet inddrages i at...

Læs mere

Sprogets lyde

Opmærksomhed på sprogets lyde handler om, at børn flytter deres opmærksomhed fra ords betydning, til de lyde ordene er bygget op af. Det viser sig f.eks. når barnet begynder at sige små rim som kat...

Læs mere