Sprogeriet logo
Er du sikker på at du vil logge ud?

Hvem siger hvad? ("Skolestart")

Målet med aktiviteten er, at børnene får erfaringer med at aflæse situationer samt ansigtsudtryk og sætte dem sammen med verbale udtryk og udbrud. Aktiviteten kan skabe baggrund for dialog om de situationer, der er repræsenteret på billedet.

 

Hvem siger hvad? ("Skolestart")
Sprogområde: Kommunikative strategier
Alder 5-8
Deltagere 5 - 30

Sådan gør I

Til denne aktivitet skal I bruge:

 

- Situationsbilledet “Hvad sker der i skolegården”, som du kan hente herunder. Print billedet ud på A4 eller A3 eller få det lavet i plakatstørrelse (laminer det evt for bedre holdbarhed). Hent billedet her

 

- Talebobler med eller uden tekst som du kan hente her

- Sakse og lim

 

Lad børnene arbejde alene eller i små grupper. Giv hvert barn/gruppe et situationsbillede og et ark med talebobler med eller uden tekst. Fortæl børnene, hvad der står i taleboblerne.

 

Aktiviteten kan nu laves på to måder:

  1. 1

    Brug taleboblerne med tekster. Børnene finder frem til hvilke tekststykker i de forskellige talebobler, der kan passe til forskellige situationer på billedet. Børnene kan nu klippe taleboblerne ud og lime dem ind på billedet.

     

    Eksempel:

    På billedet skubber en dreng en anden dreng oppe på klatrestativet. Drengen, der bliver skubbet, kan sige “STOP” eller “AV!”.

  2. 2

    Brug taleboblerne uden tekster. Børnene skriver selv tekster til taleboblerne og limer dem ind på billedet, hvor de finder det passende.

  3. 3

    TIP! Børn de har brug for støtte: For nogen børn vil det være en stor udfordring at koble situationerne med udtryk/udbrud. Derfor kan det være en god ide på forhold at gennemgå indholdet i taleboblerne og koble dem til følelser og situationer uafhængigt af billedet. I kan f.eks. tale om hvornår man bruger "STOP!". På den måde vil det efterfølgende være lettere for barnet at relatere udtrykkene til billedet.

Find forløb og aktiviteter her på SprogØen

Når du søger efter aktiviteter til aldersgruppen 5-8 år, er alle aktiviteter, som er særligt relevante i FSFO og 0. klasse, markeret med teksten: "Skolestart"

Leg mere

Øvrige sproglige områder

Rim

Når børn rimer, leger de med sproget, alt i mens de styrker opmærksomheden på sprogets lyde. Opmærksomheden og forståelsen af sprogets forskellige lyde er en vigtig forudsætning for at bruge lydene...

Læs mere

Grammatik

Grammatik er det system af regler, barnet skal bruge for at sætte ord og sætninger sammen, så andre forstår hvad de siger. Den grammatiske udvikling er en del af den sproglige udvikling, og handler...

Læs mere

Historiefortælling

Historiefortælling giver barnet mulighed for at fortælle andre mennesker om oplevelser og erfaringer - både noget, der er sket, noget, der sker lige nu og noget, barnet forestiller sig kommer til a...

Læs mere

Sprogforståelse

Sprogforståelse er barnets evne til at forstå budskaber og indhold i det sprog, det hører. Sprogforståelsen hjælper f.eks. barnet til at kunne forstå og handle på længere beskeder som: "Gå ud i gan...

Læs mere

Ordforråd

Ordforrådet er både de ord, barnet bruger, og de ord, barnet ved, hvad betyder, men som han/hun ikke selv bruger (endnu). Ordforråd dækker over alle ordklasser som udsagnsord, navneord, forholdsord...

Læs mere

Bogstavkendskab

Bogstavkendskab handler både om barnets kendskab til, hvordan bogstaverne i alfabetet ser ud og barnets kendskab til hvilke lyde, der knytter sig til de enkelte bogstaver. Det begyndende bogstavken...

Læs mere

Opdeling af ord

Opdeling af ord handler om at dele sammensatte ord op i de ord, de består af. Sammensatte ord består af to eller flere ord med hver sin betydning, som, når de sættes sammen, bliver til et nyt ord -...

Læs mere

Opmærksomhed på skrift

Barnets tidlige opmærksomhed på skrift er de første møder, barnet har med skrift - både i form af højtlæsning, egen udforskning af bøger og oplevelser af skriften i brug. Når barnet inddrages i at...

Læs mere

Sprogets lyde

Opmærksomhed på sprogets lyde handler om, at børn flytter deres opmærksomhed fra ords betydning, til de lyde ordene er bygget op af. Det viser sig f.eks. når barnet begynder at sige små rim som kat...

Læs mere