Sprogeriet logo
Er du sikker på at du vil logge ud?

Mimik - Vores grænser 2 ("Skolestart")

Målet med de tre aktiviteter "Vores grænser" er, at børnene bliver bevidste om, hvordan deres kommunikative strategier påvirker andre, og hvordan andres kommunikative strategier påvirker dem selv. Samtidig er målet, at børnegruppen finder frem til en fælles forståelsesramme i forhold til kommunikative strategier.

Mimik - Vores grænser 2  ("Skolestart")
Sprogområde: Kommunikative strategier
Alder 5-8
Deltagere 4 - 30

Fokus på mimik

Til aktiviteten skal I bruge: Papir og skrive-/tegneredskaber, pap eller lignende til at lave en planche, hvor børnenes grænser vises.

 

Tal med børnegruppen om, hvordan ser man ud, når nogen overskrider ens grænse.

Bed børnene tænke over hvordan de ser ud, når nogen overskrider deres grænse - snak om, at man måske spærrer øjnene op, måske åbnes munden, måske knyttes hænderne.

Snak også om, hvordan det føles i kroppen, når ens grænse er nået - måske spænder man musklerne, måske bliver man sur, måske bliver man ked af det.

  1. 1

    Find papir og tegne-/skriveredskaber frem.

  2. 2

    Bed børnene tegne et billede af hvordan de ser ud, når nogen går over deres grænser. 

  3. 3

    Hvis I har lavet aktiviteten "Vores grænser 1 - min grænse", Kan I evt. sætte billederne fra "Vores grænser 1" og "Vores grænser 2" op på samme planche, så de fortæller børnenes personlige historier om grænser.

  4. 4

    Tal med børnegruppen om deres tegninger.

Find forløb og aktiviteter her på SprogØen

Når du søger efter aktiviteter til aldersgruppen 5-8 år, er alle aktiviteter, som er særligt relevante i FSFO og 0. klasse, markeret med teksten: "Skolestart" 

Leg mere

Øvrige sproglige områder

Rim

Når børn rimer, leger de med sproget, alt i mens de styrker opmærksomheden på sprogets lyde. Opmærksomheden og forståelsen af sprogets forskellige lyde er en vigtig forudsætning for at bruge lydene...

Læs mere

Grammatik

Grammatik er det system af regler, barnet skal bruge for at sætte ord og sætninger sammen, så andre forstår hvad de siger. Den grammatiske udvikling er en del af den sproglige udvikling, og handler...

Læs mere

Historiefortælling

Historiefortælling giver barnet mulighed for at fortælle andre mennesker om oplevelser og erfaringer - både noget, der er sket, noget, der sker lige nu og noget, barnet forestiller sig kommer til a...

Læs mere

Sprogforståelse

Sprogforståelse er barnets evne til at forstå budskaber og indhold i det sprog, det hører. Sprogforståelsen hjælper f.eks. barnet til at kunne forstå og handle på længere beskeder som: "Gå ud i gan...

Læs mere

Ordforråd

Ordforrådet er både de ord, barnet bruger, og de ord, barnet ved, hvad betyder, men som han/hun ikke selv bruger (endnu). Ordforråd dækker over alle ordklasser som udsagnsord, navneord, forholdsord...

Læs mere

Bogstavkendskab

Bogstavkendskab handler både om barnets kendskab til, hvordan bogstaverne i alfabetet ser ud og barnets kendskab til hvilke lyde, der knytter sig til de enkelte bogstaver. Det begyndende bogstavken...

Læs mere

Opdeling af ord

Opdeling af ord handler om at dele sammensatte ord op i de ord, de består af. Sammensatte ord består af to eller flere ord med hver sin betydning, som, når de sættes sammen, bliver til et nyt ord -...

Læs mere

Opmærksomhed på skrift

Barnets tidlige opmærksomhed på skrift er de første møder, barnet har med skrift - både i form af højtlæsning, egen udforskning af bøger og oplevelser af skriften i brug. Når barnet inddrages i at...

Læs mere

Sprogets lyde

Opmærksomhed på sprogets lyde handler om, at børn flytter deres opmærksomhed fra ords betydning, til de lyde ordene er bygget op af. Det viser sig f.eks. når barnet begynder at sige små rim som kat...

Læs mere