Sprogeriet logo
Er du sikker på at du vil logge ud?

Vi bytter plads

Målet med aktiviteten er, at børnene bliver opmærksomme på andres kropssprog - særligt øjenkontakt. Samtidig er det et mål, at børnene oplever, at man kan kommunikere via øjenkontakt alene.

Vi bytter plads
Sprogområde: Kommunikative strategier
Alder 5-8
Deltagere 4 - 8

Sådan gør I

I legen “Vi bytter plads”, er fokus på øjenkontakten mellem børnene. At kunne tage og holde øjenkontakt er en vigtig del af børns udvikling af kommunikative kompetencer. Når børn er gode til at tage og holde øjenkontakt, får de mulighed for at aflæse, hvordan deres samtalepartner har det. Det bliver også lettere for barnet at se hvornår en samtalepartner er færdig med at tale, og hvornår man selv kan begynde at tale. Når barnet tager og holder øjenkontakt under kommunikation, er det lettere at forstå regler og beskeder fra voksne og fra andre børn - det bliver lettere at deltage i lege og i hverdagens aktiviteter.

  1. 1

    Sæt jer i en rundkreds på gulvet eller ved et bord.

  2. 2

    Vælg én som starter med at prøve at skabe øjenkontakt til en af de andre i rundkredsen.

  3. 3

    Når der er etableret øjenkontakt, rejser de to personer, der har øjenkontakt sig, og bytter plads. 

  4. 4

    Vælg en ny person, der skal kigge rundt i kredsen og tage øjenkontakt til en anden. 

  5. 5

    Tip! Børn der har brug for særlig støtte: Denne aktivitet kan være udfordrende for nogle børn fordi begrebet "øjenkontakt" kan virke abstrakt. Det er derfor en god ide at tale om hvad øjenkontakt er og hvad vi bruge øjenkontakt til, før i går i gang med aktiviteten.

  6. 6

    Tip! Integrerbarhed i hverdagen: Øjenkontakt er en vigtig del af den måde, vi kommunikerer på. Derfor er det en god ide at tage en fælles snak om øjenkontakten - hvordan det føles, når man snakker med nogen uden øjenkontakt og hvad vi kan fortælle hinanden med øjnene.

Tips og tricks

Her kan du printe tips og tricks, som ganske kort fortæller, hvordan forældre i hjemmet kan støtte op om deres barns sprog.

Alle tips tager udgangspunkt i helt almindelige dagligdagssituationer.

Se og print tips her

Leg mere

Øvrige sproglige områder

Rim

Når børn rimer, leger de med sproget, alt i mens de styrker opmærksomheden på sprogets lyde. Opmærksomheden og forståelsen af sprogets forskellige lyde er en vigtig forudsætning for at bruge lydene...

Læs mere

Grammatik

Grammatik er det system af regler, barnet skal bruge for at sætte ord og sætninger sammen, så andre forstår hvad de siger. Den grammatiske udvikling er en del af den sproglige udvikling, og handler...

Læs mere

Historiefortælling

Historiefortælling giver barnet mulighed for at fortælle andre mennesker om oplevelser og erfaringer - både noget, der er sket, noget, der sker lige nu og noget, barnet forestiller sig kommer til a...

Læs mere

Sprogforståelse

Sprogforståelse er barnets evne til at forstå budskaber og indhold i det sprog, det hører. Sprogforståelsen hjælper f.eks. barnet til at kunne forstå og handle på længere beskeder som: "Gå ud i gan...

Læs mere

Ordforråd

Ordforrådet er både de ord, barnet bruger, og de ord, barnet ved, hvad betyder, men som han/hun ikke selv bruger (endnu). Ordforråd dækker over alle ordklasser som udsagnsord, navneord, forholdsord...

Læs mere

Bogstavkendskab

Bogstavkendskab handler både om barnets kendskab til, hvordan bogstaverne i alfabetet ser ud og barnets kendskab til hvilke lyde, der knytter sig til de enkelte bogstaver. Det begyndende bogstavken...

Læs mere

Opdeling af ord

Opdeling af ord handler om at dele sammensatte ord op i de ord, de består af. Sammensatte ord består af to eller flere ord med hver sin betydning, som, når de sættes sammen, bliver til et nyt ord -...

Læs mere

Opmærksomhed på skrift

Barnets tidlige opmærksomhed på skrift er de første møder, barnet har med skrift - både i form af højtlæsning, egen udforskning af bøger og oplevelser af skriften i brug. Når barnet inddrages i at...

Læs mere

Sprogets lyde

Opmærksomhed på sprogets lyde handler om, at børn flytter deres opmærksomhed fra ords betydning, til de lyde ordene er bygget op af. Det viser sig f.eks. når barnet begynder at sige små rim som kat...

Læs mere