Sprogeriet logo
Er du sikker på at du vil logge ud?

Erfaringer med skriveredskaber 1-2 år

Målet med aktiviteten er, at børnene får erfaringer med at bruge forskellige skriveredskaber og derved får lyst til og mod på at eksperimentere med skrift og tegn.

Erfaringer med skriveredskaber 1-2 år
Sprogområde: Opmærksomhed på skrift
Alder 1-2
Deltagere 1 - 8

Gode tegne- og skriveredskaber

Én af børns veje mod at blive opmærksomme på skrift, er deres erfaringer med selv at producere “mærker”, tegn, symboler samt bogstaver - og til dette skal de bruge værktøjer. En del af arbejdet med at understøtte børns møder med skrift er tidligt at præsentere dem for forskellige værktøjer. Børn motiveres til at bruge skriveredskaber, hvis de præsenteres for redskaber, de kan magte og håndtere. Der skal altså vælges redskaber, som tager hensyn til børnenes motoriske og kognitive stadie. Nedenfor kan du se nogle pointer, du kan have i baghovedet, når børnene skal udforske skriveredskaber.

  1. 1

    Børn har gavn af at bruge værktøjer, de kan udforske og holde om - det kan f.eks. være giftfri og solide farvekridt, der passer i en lille barnehånd. Disse farvekridt kan holde til at blive banket ned på papiret, kastet med og meget andet.

  2. 2

    For at give børnene mulighed for at lave deres “mærker” på papiret, er det en god ide at tape papiret fast til bordpladen, hvor barnet sidder. På den måde rutcher papiret ikke rundt, hvis barnet vil udtrykke sig med store bevægelser. Lad gerne børnene udforske tegne-, male- og skriveredskaber med forskellig konsistens som f.eks. fingermaling og farvekridt.

  3. 3

    Hæng gerne børnenes værker op på stuen til udstilling - dette kan styrke børnenes lyst til at indgå i aktiviteterne.

  4. 4

    OBS: Prøv at lægge mærke til, hvilke mærker børnene laver på papiret. Mange børn vil tidligt være optagede af, at kunne lave “prikker” på papiret.

  5. 5

    TIP! Børn der har brug for støtte: Det er ikke alle børn, der er interesserede i kreative aktiviteter. For at undgå, at barnet "kun" deltager for at imødekomme de voksnes krav, får det overstået og hurtigt er videre, må man prøve at fange barnets interesse. Målet er fordybelse. Hvis et barn ikke kan lide at sidde ned i lang tid, kan I prøve at give andre muligheder for at lave "mærker" med skriveredskaber. Kæmpekridt til udendørsbrug, store malerier på mur eller plankeværk eller skrive med pinde i sand er andre former for tegnbrug, som kan give erfaringer til de børn, der ikke bliver fanget af at sidde stille ved et bord og tegne.

  6. 6

    TIP! Integrerbarhed i hverdagen: Hav skriveredskaber tilgængelige for børnene så ofte som muligt, så de har mulighed for at vælge aktiviteter med skrift og tegn. I denne aldersgruppe er det svært at have skriveredskaber tilgængeligt konstant - og det kræver ofte voksenopsyn. Med kridt til udendørsbrug og farvekridt som tilvalgsaktivitet indendørs, kan det måske blive en del af hverdagsrutinerne.

Tips og tricks

Her kan du printe tips og tricks, som ganske kort fortæller, hvordan forældre i hjemmet kan støtte op om deres barns sprog.

Alle tips tager udgangspunkt i helt almindelige dagligdagssituationer.

Se og print tips her

Leg mere

Øvrige sproglige områder

Rim

Når børn rimer, leger de med sproget, alt i mens de styrker opmærksomheden på sprogets lyde. Opmærksomheden og forståelsen af sprogets forskellige lyde er en vigtig forudsætning for at bruge lydene...

Læs mere

Grammatik

Grammatik er det system af regler, barnet skal bruge for at sætte ord og sætninger sammen, så andre forstår hvad de siger. Den grammatiske udvikling er en del af den sproglige udvikling, og handler...

Læs mere

Kommunikative strategier

Kommunikative strategier er evnen til at give udtryk for behov, følelser og ønsker på en måde, som er effektiv og socialt passende i forhold til at få andre til at forstå, hvad man gerne vil. Kommu...

Læs mere

Historiefortælling

Historiefortælling giver barnet mulighed for at fortælle andre mennesker om oplevelser og erfaringer - både noget, der er sket, noget, der sker lige nu og noget, barnet forestiller sig kommer til a...

Læs mere

Sprogforståelse

Sprogforståelse er barnets evne til at forstå budskaber og indhold i det sprog, det hører. Sprogforståelsen hjælper f.eks. barnet til at kunne forstå og handle på længere beskeder som: "Gå ud i gan...

Læs mere

Ordforråd

Ordforrådet er både de ord, barnet bruger, og de ord, barnet ved, hvad betyder, men som han/hun ikke selv bruger (endnu). Ordforråd dækker over alle ordklasser som udsagnsord, navneord, forholdsord...

Læs mere

Bogstavkendskab

Bogstavkendskab handler både om barnets kendskab til, hvordan bogstaverne i alfabetet ser ud og barnets kendskab til hvilke lyde, der knytter sig til de enkelte bogstaver. Det begyndende bogstavken...

Læs mere

Opdeling af ord

Opdeling af ord handler om at dele sammensatte ord op i de ord, de består af. Sammensatte ord består af to eller flere ord med hver sin betydning, som, når de sættes sammen, bliver til et nyt ord -...

Læs mere

Sprogets lyde

Opmærksomhed på sprogets lyde handler om, at børn flytter deres opmærksomhed fra ords betydning, til de lyde ordene er bygget op af. Det viser sig f.eks. når barnet begynder at sige små rim som kat...

Læs mere