Sprogeriet logo
Er du sikker på at du vil logge ud?

Erfaringer med skriveredskaber 5-6 år

Målet med aktiviteten er, at børnene får erfaringer med at bruge forskellige skriveredskaber og derved får lyst til og mod på at eksperimentere med skrift og tegn.

 

Erfaringer med skriveredskaber 5-6 år
Sprogområde: Opmærksomhed på skrift
Alder 5-6
Deltagere 1 - 8

Gode tegne- og skriveredskaber

Én af børns veje mod at blive opmærksomme på skrift, er deres erfaringer med selv at producere “mærker”, tegn, symboler samt bogstaver - og til dette skal de bruge værktøjer. En del af arbejdet med at understøtte børns møder med skrift er tidligt at præsentere dem for forskellige værktøjer. 

 

I 4-6 års alderen har mange børn gjort sig erfaringer med forskellige materialer og værktøjer, der kan bruges til at skrive, tegne og lave andre udtryk med. Mange børn har opdaget, at der findes skrift og mange har også en fornemmelse af, at skriften kan bruges til noget. Deraf udspringer ofte en motivation til selv at bruge skrift til forskellige formål.

 

Nedenfor kan du se nogle pointer, du kan have i baghovedet, når børnene skal udforske skriveredskaber.

  1. 1

    Følgende redskaber giver børn gode betingelser for at samle erfaringer med selv at producere skrift i hverdagen:

     

    - Gratis postkort eller “Gokarts”

    - Til/fra kort

    - Papir delt ind i “felter” til produktion af tegneserier

    - Gode blyanter

    - Blyantspidser

    - Viskelæder

    - Linealer

    - Stempler og stempelpude. Gerne stempler med bogstaver, da børn der ikke har lyst til selv at skrive bogstaver, kan motiveres til at bruge skrift ved at starte med at “stemple” i stedet for.

  2. 2

    Mange børn i 5-6 års alderen vil bruge skrift til at:

     

    - Skrive/tegne beskeder til personer der betyder noget særligt for dem

     

    - Være opmærksomme på ord/bogstaver de kender fra deres dagligdag

     

    - Opfatte deres skrevne navn og det bogstav de starter med som en del af deres identitet “Jeg starter med…”

     

    - Eksperimentere med mange former for redskaber og materialer.

     

    - Sætte beskeder sammen af f.eks. en tegning med enkelte ord eller bogstaver på.

  3. 3

    TIP! Børn der har brug for støtte: Nogle børn bruger mere tid på cykler og fodbold end på kreative aktiviteter, hvilket giver dem færre erfaringer med skriveredskaber. Prøv at finde aktiviteter med skriveredskaber, som motiverer det enkelte barn. Man får nemlig også skriveerfaringer af at farvelægge et billede af en pokemonfigur eller skrive sit navn på et hjemmelavet kørekort til mooncars.

Tips og tricks

Her kan du printe tips og tricks, som ganske kort fortæller, hvordan forældre i hjemmet kan støtte op om deres barns sprog.

Alle tips tager udgangspunkt i helt almindelige dagligdagssituationer.

Se og print tips her

Leg mere

Øvrige sproglige områder

Rim

Når børn rimer, leger de med sproget, alt i mens de styrker opmærksomheden på sprogets lyde. Opmærksomheden og forståelsen af sprogets forskellige lyde er en vigtig forudsætning for at bruge lydene...

Læs mere

Grammatik

Grammatik er det system af regler, barnet skal bruge for at sætte ord og sætninger sammen, så andre forstår hvad de siger. Den grammatiske udvikling er en del af den sproglige udvikling, og handler...

Læs mere

Kommunikative strategier

Kommunikative strategier er evnen til at give udtryk for behov, følelser og ønsker på en måde, som er effektiv og socialt passende i forhold til at få andre til at forstå, hvad man gerne vil. Kommu...

Læs mere

Historiefortælling

Historiefortælling giver barnet mulighed for at fortælle andre mennesker om oplevelser og erfaringer - både noget, der er sket, noget, der sker lige nu og noget, barnet forestiller sig kommer til a...

Læs mere

Sprogforståelse

Sprogforståelse er barnets evne til at forstå budskaber og indhold i det sprog, det hører. Sprogforståelsen hjælper f.eks. barnet til at kunne forstå og handle på længere beskeder som: "Gå ud i gan...

Læs mere

Ordforråd

Ordforrådet er både de ord, barnet bruger, og de ord, barnet ved, hvad betyder, men som han/hun ikke selv bruger (endnu). Ordforråd dækker over alle ordklasser som udsagnsord, navneord, forholdsord...

Læs mere

Bogstavkendskab

Bogstavkendskab handler både om barnets kendskab til, hvordan bogstaverne i alfabetet ser ud og barnets kendskab til hvilke lyde, der knytter sig til de enkelte bogstaver. Det begyndende bogstavken...

Læs mere

Opdeling af ord

Opdeling af ord handler om at dele sammensatte ord op i de ord, de består af. Sammensatte ord består af to eller flere ord med hver sin betydning, som, når de sættes sammen, bliver til et nyt ord -...

Læs mere

Sprogets lyde

Opmærksomhed på sprogets lyde handler om, at børn flytter deres opmærksomhed fra ords betydning, til de lyde ordene er bygget op af. Det viser sig f.eks. når barnet begynder at sige små rim som kat...

Læs mere