Sprogeriet logo
Er du sikker på at du vil logge ud?

Hvad skal vi læse i vuggestuen og dagplejen?

Målet med aktiviteten er, at børnene får styrket deres læselyst og får sproglige erfaringer gennem læsning.

Hvad skal vi læse i vuggestuen og dagplejen?
Sprogområde: Opmærksomhed på skrift
Alder 1-2
Deltagere 1 - 4

Bøger til de mindste

Børn på samme alder kan være vidt forskellige steder i deres sproglige udvikling. Ofte vil en stor del af børnene i 1-3 års alderen kommunikere med enkelte ord suppleret med gestik og kropssprog. Børnenes forhold til bøger og læsning varierer i høj grad alt efter deres erfaringer fra hjemmet. Er børnene vant til at omgås bøger vil de sandsynligvis have erfaring med, hvordan bogen skal vende, så den ikke vender på hovedet og hvordan man bladrer i en bog. Børn der har kendskab til bøger hjemmefra vil ofte have erfaringer med, at man ikke skal rive i sider lavet af papir, fordi de så kan gå i stykker. Hvis børnene ikke har erfaringer med bøger fra hjemmet, er ovenstående fokuspunkter gode at arbejde med.

 

 

 

Hvilke bøger skal vi vælge?

 

- Det er godt at vælge bøger, der rummer nye og ukendte ord, så børnene har mulighed for at lære nye. Gennem mange gentagelser og læsning af den samme bog igen og igen lærer børnene de nye ord.

 

- Det er en god ide at have robuste bøger, der kan tåle at blive udforsket af små børn. En del af bøgerne skal være tilgængelige i børnehøjde, så børnene selv kan få fat i dem og øve sig i at bladre og genkende historierne.

 

- Vælg bøger med enkle historier og meget gerne bøger om emner, der er genkendelige fra børnenes hverdag (f.eks. BOBBY bøgerne 1-3).

 

- Til de mindste børn er det godt med interaktive bøger med knapper og lyde, som børnene kan udforske.

 

- Børn, der ikke bruger så mange ord endnu, lærer meget om sprog ved at kigge i pegebøger sammen med en voksen. Når du som voksen sætter ord på det, barnet peger på, følger du barnets interesser, styrker motivationen og giver barnet mulighed for at lytte og lære af dine svar og kommentarer.

 

- Vælg gerne bøger med farvede virkelighedstro billeder, der fanger børnenes interesse (f.eks. BOBBY bøgerne 1-3).

 

 

 

Når I læser, opstår der gode muligheder for at:

 

- Tale om følelser

 

- Tale om årsager og forklaringer

 

- Tale om, hvad der måske kommer til at ske på de næste sider i bogen

 

- Stille spørgsmål og lade barnet pege

 

- Udvide og bygge videre på det barnet siger - f.eks. siger barnet "Ko" - udvid og byg videre ved f.eks. at sige "Ja, det er en stor ko. Koen er hvid og sort".

Tips og tricks

Her kan du printe tips og tricks, som ganske kort fortæller, hvordan forældre i hjemmet kan støtte op om deres barns sprog.

Alle tips tager udgangspunkt i helt almindelige dagligdagssituationer.

Se og print tips her

Leg mere

Øvrige sproglige områder

Rim

Når børn rimer, leger de med sproget, alt i mens de styrker opmærksomheden på sprogets lyde. Opmærksomheden og forståelsen af sprogets forskellige lyde er en vigtig forudsætning for at bruge lydene...

Læs mere

Grammatik

Grammatik er det system af regler, barnet skal bruge for at sætte ord og sætninger sammen, så andre forstår hvad de siger. Den grammatiske udvikling er en del af den sproglige udvikling, og handler...

Læs mere

Kommunikative strategier

Kommunikative strategier er evnen til at give udtryk for behov, følelser og ønsker på en måde, som er effektiv og socialt passende i forhold til at få andre til at forstå, hvad man gerne vil. Kommu...

Læs mere

Historiefortælling

Historiefortælling giver barnet mulighed for at fortælle andre mennesker om oplevelser og erfaringer - både noget, der er sket, noget, der sker lige nu og noget, barnet forestiller sig kommer til a...

Læs mere

Sprogforståelse

Sprogforståelse er barnets evne til at forstå budskaber og indhold i det sprog, det hører. Sprogforståelsen hjælper f.eks. barnet til at kunne forstå og handle på længere beskeder som: "Gå ud i gan...

Læs mere

Ordforråd

Ordforrådet er både de ord, barnet bruger, og de ord, barnet ved, hvad betyder, men som han/hun ikke selv bruger (endnu). Ordforråd dækker over alle ordklasser som udsagnsord, navneord, forholdsord...

Læs mere

Bogstavkendskab

Bogstavkendskab handler både om barnets kendskab til, hvordan bogstaverne i alfabetet ser ud og barnets kendskab til hvilke lyde, der knytter sig til de enkelte bogstaver. Det begyndende bogstavken...

Læs mere

Opdeling af ord

Opdeling af ord handler om at dele sammensatte ord op i de ord, de består af. Sammensatte ord består af to eller flere ord med hver sin betydning, som, når de sættes sammen, bliver til et nyt ord -...

Læs mere

Sprogets lyde

Opmærksomhed på sprogets lyde handler om, at børn flytter deres opmærksomhed fra ords betydning, til de lyde ordene er bygget op af. Det viser sig f.eks. når barnet begynder at sige små rim som kat...

Læs mere