Sprogeriet logo
Er du sikker på at du vil logge ud?

INFO til FSFO og 0. kl. ("Skolestart")

Målet med at sætte fokus på børnenes opmærksomhed på skrift er at rette børnenes opmærksomhed mod de tekster, der findes i nærmiljøet. Målet er også at børnene får erfaringer med, at tekster er meningsbærende og derved skærpe deres nysgerrighed og interesse for betydningen af skrift, tegn og symboler.

INFO til FSFO og 0. kl. ("Skolestart")
Sprogområde: Opmærksomhed på skrift
Alder 5-8
Deltagere 1 - 30

Hvad er opmærksomhed på skrift, og hvorfor er det smart at arbejde med i overgangen fra børnehave til skole?

Opmærksomhed på skrift er børnenes spirende opmærksomhed på, at der findes tegn og tekster og at disse bærer en betydning. Mange børn fatter interesse for skriftens verden, når de møder skriften i sammenhænge som er meningsfulde for dem, og hvor skriftens betydning er relevant for dem. For at imødekomme dette er det oplagt at lege med de tekster, som børnene naturligt møder i deres hverdag.

"Tekster fra nærmiljøet" er betegnelsen for de tekster, børn møder i deres hverdagsomgivelser. Det kan være logoer fra legetøj eller legetøjsbutikker, logoer fra morgenmad eller mælkekartoner, vej- eller butiksskilte og meget mere. Det er vigtigt, at de tekster fra børnenes nærmiljø, som der sættes fokus på, er tekster, som børnene har en relation til - altså tekster de selv vælger og genkender. 

 

 

Hvorfor er det smart at arbejde med tekster fra nær miljøerne?

 

Når børn begynder i skole, er der stor forskel på deres kendskab til tegn og tekster. Nogle børn er allerede interesseret i læsning og skrivning, mens andre endnu ikke har interessen. Forskning viser, at børns interaktioner med skrift - før de begynder at læse og skrive i konventionel forstand - har indflydelse på deres videre læse -og skriveudvikling (Prior & Gerard:2004).

 

Nøglen til den spirende interesse for læsning og skrivning ligger for mange børns vedkommende i at opdage, at skrift og tegn bærer en betydning, der er relevant for dem. Tekster fra nærmiljøet udgør en form for tekster, som alle børn uanset baggrund har adgang til. Man kan derfor sagtens bede en stor børnegruppe om at gå på opdagelse i disse tekstformer uden at være bange for, at enkelte børn ikke har mulighed for at deltage. Tekster fra nærmiljøet bygger bro mellem hjem og skole. Selv i hjem, hvor der ikke læses og skrives, vil det være muligt at finde tekster fra nærmiljøet.

 

 

Fra nær miljøernes tekster til konventionel læsning og skrivning

 

Som underviseren har du en vigtig rolle i forhold til at bygge bro mellem de tekster, som børnene medbringer fra deres nærmiljø, og det mere konventionelle arbejde med skrift. En vigtig rolle for dig er, at stimulere børnenes nysgerrige i forhold til, hvordan teksterne fra deres nærmiljø rummer bogstaver fra alfabetet, og hvordan bogstavernes lyde danner ord.

 

Du kan læse mere om det sprogpædagogiske arbejde ved skolestart her.

 

Følgende aktiviteter rummer forskellige forslag til, hvordan I kan arbejde med tekster fra nærmiljøet - og de er særligt relevante for FSFO og 0. kl. (Link til aktiviteterne kan også findes nederst på denne side):

Find forløb og aktiviteter her på SprogØen

Når du søger efter aktiviteter til aldersgruppen 5-8 år, er alle aktiviteter, som er særligt relevante i FSFO og 0. klasse, markeret med teksten: "Skolestart" 

Leg mere

Øvrige sproglige områder

Rim

Når børn rimer, leger de med sproget, alt i mens de styrker opmærksomheden på sprogets lyde. Opmærksomheden og forståelsen af sprogets forskellige lyde er en vigtig forudsætning for at bruge lydene...

Læs mere

Grammatik

Grammatik er det system af regler, barnet skal bruge for at sætte ord og sætninger sammen, så andre forstår hvad de siger. Den grammatiske udvikling er en del af den sproglige udvikling, og handler...

Læs mere

Kommunikative strategier

Kommunikative strategier er evnen til at give udtryk for behov, følelser og ønsker på en måde, som er effektiv og socialt passende i forhold til at få andre til at forstå, hvad man gerne vil. Kommu...

Læs mere

Historiefortælling

Historiefortælling giver barnet mulighed for at fortælle andre mennesker om oplevelser og erfaringer - både noget, der er sket, noget, der sker lige nu og noget, barnet forestiller sig kommer til a...

Læs mere

Sprogforståelse

Sprogforståelse er barnets evne til at forstå budskaber og indhold i det sprog, det hører. Sprogforståelsen hjælper f.eks. barnet til at kunne forstå og handle på længere beskeder som: "Gå ud i gan...

Læs mere

Ordforråd

Ordforrådet er både de ord, barnet bruger, og de ord, barnet ved, hvad betyder, men som han/hun ikke selv bruger (endnu). Ordforråd dækker over alle ordklasser som udsagnsord, navneord, forholdsord...

Læs mere

Bogstavkendskab

Bogstavkendskab handler både om barnets kendskab til, hvordan bogstaverne i alfabetet ser ud og barnets kendskab til hvilke lyde, der knytter sig til de enkelte bogstaver. Det begyndende bogstavken...

Læs mere

Opdeling af ord

Opdeling af ord handler om at dele sammensatte ord op i de ord, de består af. Sammensatte ord består af to eller flere ord med hver sin betydning, som, når de sættes sammen, bliver til et nyt ord -...

Læs mere

Sprogets lyde

Opmærksomhed på sprogets lyde handler om, at børn flytter deres opmærksomhed fra ords betydning, til de lyde ordene er bygget op af. Det viser sig f.eks. når barnet begynder at sige små rim som kat...

Læs mere