Sprogeriet logo
Er du sikker på at du vil logge ud?

Tekstboksen ("Skolestart")

Målet med aktiviteten er, at børnene bliver nysgerrige på, hvad skrift og tekster er og hvad de kan bruges til. Målet er også, at alle børn bliver opmærksomme på, at tekster ikke kun findes i bøger, men overalt i deres omgivelser.

Tekstboksen ("Skolestart")
Sprogområde: Opmærksomhed på skrift
Alder 5-8
Deltagere 4 - 30

Sådan gør I

I skal bruge:

- En mellemstor kasse eller æske som kan rumme et A4 ark.

- Pynt til æsken (glimmer, palietter, udklip fra blade osv.)

- Forældrebrev - du kan skrive dit eget eller printe vores version. 

 

Aktiviteten kan med fordel laves som et forløb over et par uger.

  1. 1

    Den første uge i forløbet medbringer alle børn et bestemt antal tekststykker i form af genstande, udklip eller billeder med tekst fra deres nærmiljø. Børnene kan medbringe et enkelt tekststykke eller et nyt hver dag.

    Saml alle teksterne i en kasse.

  2. 2

    Når der er samlet tekster fra alle, trækker I hver dag i løbet af ugen en tekst fra kassen. 

  3. 3

    Vis tekststykket frem for børnene og spørg ind til hvem af børnene, der har haft det med. 

  4. 4

    Lad barnet fortælle den historie der knytter sig til tekststykket.

  5. 5

    Stil evt. spørgsmål som:

    - Hvor barnet har fundet tekststykket?

    - Hvorfor barnet har valgt tekststykket?

    - Hvad tekststykket har været brugt til?

  6. 6

    TIP: Kobling til læsning og skrivning:

    - Gør opmærksom på særlige kendetegn ved tekststykket (skriv det evt. op på tavlen).

    - Gennemgå bogstaverne og bogstavernes lyde i et vigtigt ord fra tekststykket.

    - Bed barnet placere tekststykket ud for et kort med det bogstav, som tekststykket begynder med (f.eks. "BR" ved B).

Tips og tricks

Her kan du printe tips og tricks, som ganske kort fortæller, hvordan forældre i hjemmet kan støtte op om deres barns sprog.

Alle tips tager udgangspunkt i helt almindelige dagligdagssituationer.

Se og print tips her

Leg mere

Øvrige sproglige områder

Rim

Når børn rimer, leger de med sproget, alt i mens de styrker opmærksomheden på sprogets lyde. Opmærksomheden og forståelsen af sprogets forskellige lyde er en vigtig forudsætning for at bruge lydene...

Læs mere

Grammatik

Grammatik er det system af regler, barnet skal bruge for at sætte ord og sætninger sammen, så andre forstår hvad de siger. Den grammatiske udvikling er en del af den sproglige udvikling, og handler...

Læs mere

Kommunikative strategier

Kommunikative strategier er evnen til at give udtryk for behov, følelser og ønsker på en måde, som er effektiv og socialt passende i forhold til at få andre til at forstå, hvad man gerne vil. Kommu...

Læs mere

Historiefortælling

Historiefortælling giver barnet mulighed for at fortælle andre mennesker om oplevelser og erfaringer - både noget, der er sket, noget, der sker lige nu og noget, barnet forestiller sig kommer til a...

Læs mere

Sprogforståelse

Sprogforståelse er barnets evne til at forstå budskaber og indhold i det sprog, det hører. Sprogforståelsen hjælper f.eks. barnet til at kunne forstå og handle på længere beskeder som: "Gå ud i gan...

Læs mere

Ordforråd

Ordforrådet er både de ord, barnet bruger, og de ord, barnet ved, hvad betyder, men som han/hun ikke selv bruger (endnu). Ordforråd dækker over alle ordklasser som udsagnsord, navneord, forholdsord...

Læs mere

Bogstavkendskab

Bogstavkendskab handler både om barnets kendskab til, hvordan bogstaverne i alfabetet ser ud og barnets kendskab til hvilke lyde, der knytter sig til de enkelte bogstaver. Det begyndende bogstavken...

Læs mere

Opdeling af ord

Opdeling af ord handler om at dele sammensatte ord op i de ord, de består af. Sammensatte ord består af to eller flere ord med hver sin betydning, som, når de sættes sammen, bliver til et nyt ord -...

Læs mere

Sprogets lyde

Opmærksomhed på sprogets lyde handler om, at børn flytter deres opmærksomhed fra ords betydning, til de lyde ordene er bygget op af. Det viser sig f.eks. når barnet begynder at sige små rim som kat...

Læs mere