Sprogeriet logo
Er du sikker på at du vil logge ud?

Bingo med skoleord ("Skolestart")

Målet med aktiviteten er, at børnene får erfaringer med ord, der har betydning og relevans i skolesammenhæng. Ved at gå på opdagelse efter ordene er børnene aktive i egen læring og får oplevelser, der gør det nemmere for dem at huske ordenes betydning. Når børnene kender til ord, der ofte bruges i skolesammenhæng, får de bedre forudsætninger for at indgå i skolens sociale og faglige fællesskaber.

 

Bingo med skoleord ("Skolestart")
Sprogområde: Ordforråd
Alder 5-8
Deltagere 4 - 30

Sådan gør I

Denne aktivitet egner sig rigtig godt til skolestart, da børnene kommer rundt på skolen og får set en masse af skolens forskellige lokaler og faciliteter.

 

Til aktiviteten skal I bruge materialet “Bingospil”, som du kan hente nedenfor. Print så alle børn kan få et eksemplar, eller så der er nok til mindre grupper.

 

Print materialet her

  1. 1

    Del børnegruppen ind i hold så de går sammen i mindre grupper eller to og to. Hvert hold får en spilleplade og en blyant.

  2. 2

    Lad børnene gå på jagt efter tingene på spillepladen rundt omkring på skolen. På den måde får de knyttet forskellige ord til konkrete genstande.

  3. 3

    Tip! Børn med brug for støtte:

    Sprogligt udfordrede børn kan have gavn af, at I gennemgår navnene på tingene på billederne, før I går i gang. Sørg for at tydeliggør betydningen af ordene og beskriv også gerne tingenes funktioner. 

Tips og tricks

Her kan du printe tips og tricks, som ganske kort fortæller, hvordan forældre i hjemmet kan støtte op om deres barns sprog.

Alle tips tager udgangspunkt i helt almindelige dagligdagssituationer.

Se og print tips her

Leg mere

Øvrige sproglige områder

Rim

Når børn rimer, leger de med sproget, alt i mens de styrker opmærksomheden på sprogets lyde. Opmærksomheden og forståelsen af sprogets forskellige lyde er en vigtig forudsætning for at bruge lydene...

Læs mere

Grammatik

Grammatik er det system af regler, barnet skal bruge for at sætte ord og sætninger sammen, så andre forstår hvad de siger. Den grammatiske udvikling er en del af den sproglige udvikling, og handler...

Læs mere

Kommunikative strategier

Kommunikative strategier er evnen til at give udtryk for behov, følelser og ønsker på en måde, som er effektiv og socialt passende i forhold til at få andre til at forstå, hvad man gerne vil. Kommu...

Læs mere

Historiefortælling

Historiefortælling giver barnet mulighed for at fortælle andre mennesker om oplevelser og erfaringer - både noget, der er sket, noget, der sker lige nu og noget, barnet forestiller sig kommer til a...

Læs mere

Sprogforståelse

Sprogforståelse er barnets evne til at forstå budskaber og indhold i det sprog, det hører. Sprogforståelsen hjælper f.eks. barnet til at kunne forstå og handle på længere beskeder som: "Gå ud i gan...

Læs mere

Bogstavkendskab

Bogstavkendskab handler både om barnets kendskab til, hvordan bogstaverne i alfabetet ser ud og barnets kendskab til hvilke lyde, der knytter sig til de enkelte bogstaver. Det begyndende bogstavken...

Læs mere

Opdeling af ord

Opdeling af ord handler om at dele sammensatte ord op i de ord, de består af. Sammensatte ord består af to eller flere ord med hver sin betydning, som, når de sættes sammen, bliver til et nyt ord -...

Læs mere

Opmærksomhed på skrift

Barnets tidlige opmærksomhed på skrift er de første møder, barnet har med skrift - både i form af højtlæsning, egen udforskning af bøger og oplevelser af skriften i brug. Når barnet inddrages i at...

Læs mere

Sprogets lyde

Opmærksomhed på sprogets lyde handler om, at børn flytter deres opmærksomhed fra ords betydning, til de lyde ordene er bygget op af. Det viser sig f.eks. når barnet begynder at sige små rim som kat...

Læs mere