Sprogeriet logo
Er du sikker på at du vil logge ud?

Duftedåser

Målet med aktiviteten er, at børnene gennem sanseoplevelser får erfaringer med ord for smage og dufte.

 

Duftedåser
Sprogområde: Ordforråd
Alder 3-8
Deltagere 2 - 4

Sådan gør du

Sæt fokus på ord for forskellige duftoplevelser - og få gang i sanserne!

  1. 1

    Find nogle beholdere, der kan lukke tæt, f.eks. gamle sylte- eller patentglas.

  2. 2

    Fyld beholderne med madvarer og/eller væsker med forskellige dufte. I kan f.eks. bruge: Lavendel, eddike (blandet op med vand, så det ikke river for meget i næsen), kanel, æbler, peberfrugt, citron-/appelsinskal, nellike mv.

  3. 3

    Mal glassene eller lim farvet papir på dem, så børnene ikke kan se, hvad der er i. Er glassenes låg af metal kan du hakke et hul i låget med et søm og en hammer. På den måde kan børnene fornemme duften stige op af glasset. Alternativt kan børnene lette lidt på låget og snuse til indholdet.

  4. 4

    Børnene beskriver de dufte, der møder dem fra glassene - brug f.eks. ord som: surt (eddike), sødt (lavendel, æbler, peberfrugt), stærkt (nellike, peberfrugt), bittert (citronskal).

  5. 5

    Snak med børnene om deres oplevelser og skriv ned, hvad de enkelte børn siger om de forskellige dufte.

  6. 6

    Børnenes duft-beskrivelser kan udstilles, og børnene kan tegne og skrive ved siden af teksten. 

  7. 7

    TIP! Børn der har brug for støtte:

    Sprogligt udfordrede børn har brug for støtte i forhold til at benævne de forskellige dufte, før det blive muligt for dem at klassificere dem. Gennemgå ordene for forskellige dufte, før I går i gang med aktiviteten og kom med eksempler for børnene. Vær også omhyggelig med at forklare aktivitetens gang og lav evt. en visuel trin-for-trin guide.

  8. 8

    TIP! Integrerbarhed i hverdagen:

    Det er fint at få fokus på ord for dufte i den strukturerede aktivitet, og det kan føre til, at I får samtaler om de forskellige møder med dufte, som I har i hverdagen. Som voksen kan du gøre børnene opmærksomme på de dufte, I møder - dufter blomsten sødt eller dufter suppen stærkt?

    HUSK! Med dufte er der intet rigtigt/forkert svar...

Til forældre

Her kan du printe tips og tricks, som ganske kort fortæller, hvordan forældre i hjemmet kan støtte op om deres barns sprog.

Alle tips tager udgangspunkt i helt almindelige dagligdagssituationer.

Se og print tips her

Leg mere

Ande sprogområder

Rim

Når børn rimer, leger de med sproget, alt i mens de styrker opmærksomheden på sprogets lyde. Opmærksomheden og forståelsen af sprogets forskellige lyde er en vigtig forudsætning for at bruge lydene...

Læs mere

Grammatik

Grammatik er det system af regler, barnet skal bruge for at sætte ord og sætninger sammen, så andre forstår hvad de siger. Den grammatiske udvikling er en del af den sproglige udvikling, og handler...

Læs mere

Kommunikative strategier

Kommunikative strategier er evnen til at give udtryk for behov, følelser og ønsker på en måde, som er effektiv og socialt passende i forhold til at få andre til at forstå, hvad man gerne vil. Kommu...

Læs mere

Historiefortælling

Historiefortælling giver barnet mulighed for at fortælle andre mennesker om oplevelser og erfaringer - både noget, der er sket, noget, der sker lige nu og noget, barnet forestiller sig kommer til a...

Læs mere

Sprogforståelse

Sprogforståelse er barnets evne til at forstå budskaber og indhold i det sprog, det hører. Sprogforståelsen hjælper f.eks. barnet til at kunne forstå og handle på længere beskeder som: "Gå ud i gan...

Læs mere

Bogstavkendskab

Bogstavkendskab handler både om barnets kendskab til, hvordan bogstaverne i alfabetet ser ud og barnets kendskab til hvilke lyde, der knytter sig til de enkelte bogstaver. Det begyndende bogstavken...

Læs mere

Opdeling af ord

Opdeling af ord handler om at dele sammensatte ord op i de ord, de består af. Sammensatte ord består af to eller flere ord med hver sin betydning, som, når de sættes sammen, bliver til et nyt ord -...

Læs mere

Opmærksomhed på skrift

Barnets tidlige opmærksomhed på skrift er de første møder, barnet har med skrift - både i form af højtlæsning, egen udforskning af bøger og oplevelser af skriften i brug. Når barnet inddrages i at...

Læs mere

Sprogets lyde

Opmærksomhed på sprogets lyde handler om, at børn flytter deres opmærksomhed fra ords betydning, til de lyde ordene er bygget op af. Det viser sig f.eks. når barnet begynder at sige små rim som kat...

Læs mere