Sprogeriet logo
Er du sikker på at du vil logge ud?

Dyr - og ord for følelser ("Skolestart")

Målet med denne aktivitet er, at børnene sætter ord på, hvordan de har det og får føjet nye ord for følelser til ordforrådet - dels ved at lytte til de ord andre børn sætter på deres følelser og dels gennem guidning fra lærer og/eller pædagog. 

 

Dyr - og ord for følelser ("Skolestart")
Sprogområde: Ordforråd
Alder 5-8
Deltagere 1 - 30

Sådan gør I

Med denne aktivitet kan du sætte fokus på, at børnegruppen udveksler ord om forskellige former for følelser og derved udvider deres kollektive ordforråd omkring følelser. Samtidig får børnene mulighed for at fortælle lidt om, hvordan de har det - med dyrene på plakaten som eksternaliserings-redskab.

 

Du kan printe en enkelt plakat ud, eller du kan printe en A4 plakat til hvert barn i klassen, som de kan have ved deres plads og f.eks. bruge til at lave en morgen-status på følelser og humør.

 

I skal bruge:

 

- Ark med dyrebilleder (A3 eller A4), som du finder herunder - lav enten et fælles print til hele børnegruppen, eller et print til hvert barn.

 

- Evt. små post-its eller klistermærker med børnenes navne på.

 

 

Print dyrebilledet her

 

  1. 1

    Print materialet herover - laminer det evt. for et mere holdbart resultat. Du kan vælge enten at lave et enkelt print, eller du kan dele et print ud til alle børn i klassen/børnegruppen.

  2. 2

    Lad på skift børnene kigge på og forholde sig til dyrene på plakaten - hvordan har dyrene det mon? hvilke ord kan beskrive deres følelser?

  3. 3

    Bed børnene mærke efter hvordan de selv har det og vælge det dyr, de kan relatere deres følelse til.

  4. 4

    Børnene kan pege på dyret mens de fortæller, hvad de har valgt - og hvorfor. I kan også lave små klistermærker/post-its med børnenes navne på, som de kan sætte på det dyr, de vælger.

  5. 5

    TIP! Børn der har brug for støtte:

    Børn med sproglige udfordringer, eller børn, der er i gang med at lære dansk, kan have vanskeligheder ved at forstå, hvad denne aktivitet går ud på. Brug tid på at forklare, at  I skal kigge på dyrenes ansigtsudtryk og sammen sætte følelser på de forskellige dyr - hvordan har hunden det? Hvad med løven? Når I har ordene for de forskellige følelser på plads, kan I begynde at tale om, hvordan I selv har det - og hvilket dyr I kan identificere jer med.

  6. 6

    TIP! Integrerbarhed i hverdagen:

    Brug materialet som en start på dagen, hvor I sammen får anledning til at fortælle om, hvordan I har det - og hvorfor. Brug det f.eks. i klassen, på personalemødet, i elevrådet eller til noget helt fjerde:)

Tips og tricks

Her kan du printe tips og tricks, som ganske kort fortæller, hvordan forældre i hjemmet kan støtte op om deres barns sprog.

Alle tips tager udgangspunkt i helt almindelige dagligdagssituationer.

Se og print tips her

Leg mere

Øvrige sproglige områder

Rim

Når børn rimer, leger de med sproget, alt i mens de styrker opmærksomheden på sprogets lyde. Opmærksomheden og forståelsen af sprogets forskellige lyde er en vigtig forudsætning for at bruge lydene...

Læs mere

Grammatik

Grammatik er det system af regler, barnet skal bruge for at sætte ord og sætninger sammen, så andre forstår hvad de siger. Den grammatiske udvikling er en del af den sproglige udvikling, og handler...

Læs mere

Kommunikative strategier

Kommunikative strategier er evnen til at give udtryk for behov, følelser og ønsker på en måde, som er effektiv og socialt passende i forhold til at få andre til at forstå, hvad man gerne vil. Kommu...

Læs mere

Historiefortælling

Historiefortælling giver barnet mulighed for at fortælle andre mennesker om oplevelser og erfaringer - både noget, der er sket, noget, der sker lige nu og noget, barnet forestiller sig kommer til a...

Læs mere

Sprogforståelse

Sprogforståelse er barnets evne til at forstå budskaber og indhold i det sprog, det hører. Sprogforståelsen hjælper f.eks. barnet til at kunne forstå og handle på længere beskeder som: "Gå ud i gan...

Læs mere

Bogstavkendskab

Bogstavkendskab handler både om barnets kendskab til, hvordan bogstaverne i alfabetet ser ud og barnets kendskab til hvilke lyde, der knytter sig til de enkelte bogstaver. Det begyndende bogstavken...

Læs mere

Opdeling af ord

Opdeling af ord handler om at dele sammensatte ord op i de ord, de består af. Sammensatte ord består af to eller flere ord med hver sin betydning, som, når de sættes sammen, bliver til et nyt ord -...

Læs mere

Opmærksomhed på skrift

Barnets tidlige opmærksomhed på skrift er de første møder, barnet har med skrift - både i form af højtlæsning, egen udforskning af bøger og oplevelser af skriften i brug. Når barnet inddrages i at...

Læs mere

Sprogets lyde

Opmærksomhed på sprogets lyde handler om, at børn flytter deres opmærksomhed fra ords betydning, til de lyde ordene er bygget op af. Det viser sig f.eks. når barnet begynder at sige små rim som kat...

Læs mere