Sprogeriet logo
Er du sikker på at du vil logge ud?

Fordybelse i læsning

Målet med aktiviteten er at præsentere barnet for nye ord og begreber gennem højtlæsning og dialog.



Fordybelse i læsning
Sprogområde: Ordforråd
Alder 3-8
Deltagere 1 - 4

Sådan gør du

Læsning giver dig en god mulighed for at bruge sproget sammen med børn og introducere nye spændende ord og vendinger i samtaler om bogens indhold.

  1. 1

    Vælg en emnebog ud fra barnets eller børnegruppens interesser.

  2. 2

    Under læsningen sørger du for at stoppe op og fokusere på forskellige aspekter af teksten sammen med barnet/børnene.

  3. 3

    Tip: Hvis emnet er biler, kan fokuspunkter f.eks. være:

     

    Fakta: hvad laver en mekaniker, hvilke former for værktøj bruger han?

    Forestilling: hvordan er det mon at være mekaniker? Bliver man mon beskidt? 

    Forklaring: Hvorfor mon mekanikeren skal bruge den der skruenøgle? Hvorfor har han olie på tøjet?

    Personligt: Kunne du tænke dig at være mekaniker? Hvorfor?

  4. 4

    TIP! Børn der har brug for støtte:

    Børn der har sproglige udfordringer, kan have svært ved at svare på spørgsmål, der giver mange valgmuligheder - som f.eks. "HV" spørgsmål (hvem-hvad-hvor). Prøv i stedet at stille barnet ja/nej spørgsmål, eller enten/eller spørgsmål ("var det den røde eller blå bil..."). Husk også, at barnet lærer meget af at høre dig bruge sproget, når du fortæller om teksten. 

  5. 5

    TIP! Integrerbarhed i hverdagen:

    Gør det til en god vane at spørge ind til oplevelser, børnene har haft - både oplevelser i form af læsning, film, biograf, ture mv. Tilpas spørgsmålene til det enkelte barn - nogle børn er meget reflekterende og har et rigt sprog, som kan udfolde deres oplevelser - andre har brug for at kunne få fornemmelsen af, at de fortæller, men skal støttes af den voksne med ja/nej eller enten/eller spørgsmål. 

Tips og tricks

Her kan du printe tips og tricks, som ganske kort fortæller, hvordan forældre i hjemmet kan støtte op om deres barns sprog.

Alle tips tager udgangspunkt i helt almindelige dagligdagssituationer.

Se og print tips her

Leg mere

Andre sprogområder

Rim

Når børn rimer, leger de med sproget, alt i mens de styrker opmærksomheden på sprogets lyde. Opmærksomheden og forståelsen af sprogets forskellige lyde er en vigtig forudsætning for at bruge lydene...

Læs mere

Grammatik

Grammatik er det system af regler, barnet skal bruge for at sætte ord og sætninger sammen, så andre forstår hvad de siger. Den grammatiske udvikling er en del af den sproglige udvikling, og handler...

Læs mere

Kommunikative strategier

Kommunikative strategier er evnen til at give udtryk for behov, følelser og ønsker på en måde, som er effektiv og socialt passende i forhold til at få andre til at forstå, hvad man gerne vil. Kommu...

Læs mere

Historiefortælling

Historiefortælling giver barnet mulighed for at fortælle andre mennesker om oplevelser og erfaringer - både noget, der er sket, noget, der sker lige nu og noget, barnet forestiller sig kommer til a...

Læs mere

Sprogforståelse

Sprogforståelse er barnets evne til at forstå budskaber og indhold i det sprog, det hører. Sprogforståelsen hjælper f.eks. barnet til at kunne forstå og handle på længere beskeder som: "Gå ud i gan...

Læs mere

Bogstavkendskab

Bogstavkendskab handler både om barnets kendskab til, hvordan bogstaverne i alfabetet ser ud og barnets kendskab til hvilke lyde, der knytter sig til de enkelte bogstaver. Det begyndende bogstavken...

Læs mere

Opdeling af ord

Opdeling af ord handler om at dele sammensatte ord op i de ord, de består af. Sammensatte ord består af to eller flere ord med hver sin betydning, som, når de sættes sammen, bliver til et nyt ord -...

Læs mere

Opmærksomhed på skrift

Barnets tidlige opmærksomhed på skrift er de første møder, barnet har med skrift - både i form af højtlæsning, egen udforskning af bøger og oplevelser af skriften i brug. Når barnet inddrages i at...

Læs mere

Sprogets lyde

Opmærksomhed på sprogets lyde handler om, at børn flytter deres opmærksomhed fra ords betydning, til de lyde ordene er bygget op af. Det viser sig f.eks. når barnet begynder at sige små rim som kat...

Læs mere