Gæt et dyr
Målet med aktiviteten er, at børnene bliver præsenteret for nye ord i meningsfulde sammenhænge.

Sådan gør du
Denne leg er rigtig god i ventesituationer - mens I venter på maden eller bussen, eller mens I venter på, at alle har fået tøj på, når I skal på legepladsen. Børnene øver sig i kommunikative kompetencer som turtagning og fælles opmærksomhed. Samtidig bruger de ordforrådet aktivt og udfordres i at huske og tolke på de ord, andre bruger.
Første gang legen leges, starter du med at tænke på et dyr (gerne et dyr, som barnet/børnene kender).
-
1
Du siger f.eks.: “ jeg tænker på et dyr”.
-
2
Børnene skiftes herefter til at gætte, hvilket dyr du tænker på ved at stille spørgsmål - f.eks.: “er det et stort dyr”, “er det et lille dyr”, “har dyret vinger” osv.
-
3
Når dyret er gættet, er det et barns tur til at tænke på et dyr, som du og de andre børn, skal gætte.
-
4
TIP! Børn der har brug for støtte:
Når barnet skal gætte: Giv ledetråde
Når barnet skal tænke på et dyr: Barnet fortæller den voksne hvilket dyr, det tænker på. Den voksne støtter barnet verbalt, når de andre børn gætter.
-
5
TIP! Integrerbarhed i hverdagen:
Legen kan udføres på alle tidspunkter i hverdagen, hvor I finder en anledning.

Tips og tricks
Her kan du printe tips og tricks, som ganske kort fortæller, hvordan forældre i hjemmet kan støtte op om deres barns sprog.
Alle tips tager udgangspunkt i helt almindelige dagligdagssituationer.