Sprogeriet logo
Er du sikker på at du vil logge ud?

Hvad gemmer sig i posen? ("Skolestart")

Målet med aktiviteten er, at børnene øver sig i at lytte til informationer fra en kammerat, at bruge sine ord til at forklare noget bestemt til en kammerat, samt at mestre turtagning. Børnene får også dybdegående fokus på bestemte ord og får mulighed for at knytte ord til konkrete oplevelser.

 

Hvad gemmer sig i posen? ("Skolestart")
Sprogområde: Ordforråd
Alder 5-8
Deltagere 4 - 30

Sådan gør I

I skal bruge små poser - stofposer eller papirsposer - og forskellige små ting, der har med FSFO og skole at gøre. Det kan f.eks. være ting fra penalhuset, små bøger, spil, legetøj eller navneskilte.

 

Du kan nu putte én genstand i hver pose - sørg for, at der er en pose til hvert barn.

  1. 1

    Giv alle børn en lille pose med en genstand i. Det enkelte barn må nu kigge i posen, men uden at fortælle de andre hvad der er i.

  2. 2

    Børnene går rundt mellem hinanden med deres poser. På et tidspunkt siger du "STOP" og alle børn finder en samtalepartner (den person de står tættest på).

  3. 3

    De to samtalepartnere beskriver efter tur for hinanden, hvad der er i deres pose - UDEN at nævne navnet på genstanden. Når første genstand er gættet, er det det andet barns tur til at beskrive sin genstand.

  4. 4

    Eksempel på beskrivelse:

    "Jeg har noget i min pose, der kan bruges til at sætte to stykker papir sammen. Man skal trykke den hårdt sammen for, at den virker. Man skal passe på ikke at gøre trykke den sammen om sin finger. Den er lavet af metal. (Svaret er en klipsemaskine).

  5. 5

    TIP! Børn der har brug for støtte:

    Børn med begrænset ordforråd eller børn, der er ved at lære dansk, kan være udfordrede i denne aktivitet. Før I går i gang, kan du lade barnet vælge den genstand, han/hun helst vil fortælle om. På den måde sikrer du, at barnet får en god oplevelse med aktiviteten.

  6. 6

    TIP! Integrerbarhed i hverdagen: I forhold til at styrke børns ordforråd, er strategien "at tale rundt om ordet" en anerkendt metode. Når man "taler rundt om ordet", stiller man spørgsmål som:

     - hvordan ser det ud?

     - hvordan lugter det?

     - hvad bruger man det til?

    osv.

    Metoden giver børnene flere "knager" at hænge ordet op på, styrker chancen for, at barnet husker ordet og giver dem strategier til at forklare sig, hvis der er et ord, de ikke lige kender/kan huske.

Tips og tricks

Her kan du printe tips og tricks, som ganske kort fortæller, hvordan forældre i hjemmet kan støtte op om deres barns sprog.

Alle tips tager udgangspunkt i helt almindelige dagligdagssituationer.

Se og print tips her

Leg mere

Øvrige sproglige områder

Rim

Når børn rimer, leger de med sproget, alt i mens de styrker opmærksomheden på sprogets lyde. Opmærksomheden og forståelsen af sprogets forskellige lyde er en vigtig forudsætning for at bruge lydene...

Læs mere

Grammatik

Grammatik er det system af regler, barnet skal bruge for at sætte ord og sætninger sammen, så andre forstår hvad de siger. Den grammatiske udvikling er en del af den sproglige udvikling, og handler...

Læs mere

Kommunikative strategier

Kommunikative strategier er evnen til at give udtryk for behov, følelser og ønsker på en måde, som er effektiv og socialt passende i forhold til at få andre til at forstå, hvad man gerne vil. Kommu...

Læs mere

Historiefortælling

Historiefortælling giver barnet mulighed for at fortælle andre mennesker om oplevelser og erfaringer - både noget, der er sket, noget, der sker lige nu og noget, barnet forestiller sig kommer til a...

Læs mere

Sprogforståelse

Sprogforståelse er barnets evne til at forstå budskaber og indhold i det sprog, det hører. Sprogforståelsen hjælper f.eks. barnet til at kunne forstå og handle på længere beskeder som: "Gå ud i gan...

Læs mere

Bogstavkendskab

Bogstavkendskab handler både om barnets kendskab til, hvordan bogstaverne i alfabetet ser ud og barnets kendskab til hvilke lyde, der knytter sig til de enkelte bogstaver. Det begyndende bogstavken...

Læs mere

Opdeling af ord

Opdeling af ord handler om at dele sammensatte ord op i de ord, de består af. Sammensatte ord består af to eller flere ord med hver sin betydning, som, når de sættes sammen, bliver til et nyt ord -...

Læs mere

Opmærksomhed på skrift

Barnets tidlige opmærksomhed på skrift er de første møder, barnet har med skrift - både i form af højtlæsning, egen udforskning af bøger og oplevelser af skriften i brug. Når barnet inddrages i at...

Læs mere

Sprogets lyde

Opmærksomhed på sprogets lyde handler om, at børn flytter deres opmærksomhed fra ords betydning, til de lyde ordene er bygget op af. Det viser sig f.eks. når barnet begynder at sige små rim som kat...

Læs mere