Sprogeriet logo
Er du sikker på at du vil logge ud?

Hvad gemmer sig under tæppet?

Målet med aktiviteten er, at børnene får erfaringer med betydninger af nye ord gennem gætteleg.

 

Hvad gemmer sig under tæppet?
Sprogområde: Ordforråd
Alder 3-6
Deltagere 2 - 8

Sådan gør du

Til denne leg skal I bruge et tæppe, en pose, et viskestykke, et pudebetræk eller lignende og forskellige genstande, som kan være under tæppet/i posen.

 

Legen er god til at styrke ordforrådet - særligt når du er opmærksom på at bruge ord fra forskellige ordklasser.

  1. 1

    Du gemmer en genstand under tæppet/i posen og beskriver den.

  2. 2

    Børnene forsøger ud fra din beskrivelse at gætte, hvad det er for en genstand, du beskriver.

  3. 3

    Legen gentages med en ny genstand. 

  4. 4

    Tip: Afhængig af børnegruppen kan rollerne byttes om, så det er børnene, der gemmer og beskriver genstande.

  5. 5

    TIP! Børn der har brug for støtte:

    Aktiviteten kan være svær for børn med sproglige udfordringer, som mangler ord til at bekrive, hvad de forestiller sig, at du gemmer under tæppet. Stil barnet enten/eller spørgsmål eller ja/nej spørgsmål: "Tror du, at den er stor eller lille?" eller "tror du, at det er et dyr?"

  6. 6

    TIP! Integrerbarhed i hverdagen:

    I forhold til at styrke børn ordforråd er strategien "at tale rundt om ordet" en anerkendt metode. Når man "taler rundt om ordet", stiller man spørgsmål som:

     - hvordan ser det ud?

     - hvordan lugter det?

     - hvad bruger man det til?

    Metoden giver børnene flere "knager" at hænge ordet op på, styrker dermed chancen for, at barnet husker ordet, og giver dem strategier til at kunne forklare sig, når der er et ord de ikke kender eller ikke kan huske.

Tips og tricks

Her kan du printe tips og tricks, som ganske kort fortæller, hvordan forældre i hjemmet kan støtte op om deres barns sprog.

Alle tips tager udgangspunkt i helt almindelige dagligdagssituationer.

Se og print tips her

Leg mere

Andre sprogområder

Rim

Når børn rimer, leger de med sproget, alt i mens de styrker opmærksomheden på sprogets lyde. Opmærksomheden og forståelsen af sprogets forskellige lyde er en vigtig forudsætning for at bruge lydene...

Læs mere

Grammatik

Grammatik er det system af regler, barnet skal bruge for at sætte ord og sætninger sammen, så andre forstår hvad de siger. Den grammatiske udvikling er en del af den sproglige udvikling, og handler...

Læs mere

Kommunikative strategier

Kommunikative strategier er evnen til at give udtryk for behov, følelser og ønsker på en måde, som er effektiv og socialt passende i forhold til at få andre til at forstå, hvad man gerne vil. Kommu...

Læs mere

Historiefortælling

Historiefortælling giver barnet mulighed for at fortælle andre mennesker om oplevelser og erfaringer - både noget, der er sket, noget, der sker lige nu og noget, barnet forestiller sig kommer til a...

Læs mere

Sprogforståelse

Sprogforståelse er barnets evne til at forstå budskaber og indhold i det sprog, det hører. Sprogforståelsen hjælper f.eks. barnet til at kunne forstå og handle på længere beskeder som: "Gå ud i gan...

Læs mere

Bogstavkendskab

Bogstavkendskab handler både om barnets kendskab til, hvordan bogstaverne i alfabetet ser ud og barnets kendskab til hvilke lyde, der knytter sig til de enkelte bogstaver. Det begyndende bogstavken...

Læs mere

Opdeling af ord

Opdeling af ord handler om at dele sammensatte ord op i de ord, de består af. Sammensatte ord består af to eller flere ord med hver sin betydning, som, når de sættes sammen, bliver til et nyt ord -...

Læs mere

Opmærksomhed på skrift

Barnets tidlige opmærksomhed på skrift er de første møder, barnet har med skrift - både i form af højtlæsning, egen udforskning af bøger og oplevelser af skriften i brug. Når barnet inddrages i at...

Læs mere

Sprogets lyde

Opmærksomhed på sprogets lyde handler om, at børn flytter deres opmærksomhed fra ords betydning, til de lyde ordene er bygget op af. Det viser sig f.eks. når barnet begynder at sige små rim som kat...

Læs mere