Hvad gemmer sig under tæppet?
Målet med aktiviteten er, at børnene får erfaringer med betydninger af nye ord gennem gætteleg.

Sådan gør du
Til denne leg skal I bruge et tæppe, en pose, et viskestykke, et pudebetræk eller lignende og forskellige genstande, som kan være under tæppet/i posen.
Legen er god til at styrke ordforrådet - særligt når du er opmærksom på at bruge ord fra forskellige ordklasser.
-
1
Du gemmer en genstand under tæppet/i posen og beskriver den.
-
2
Børnene forsøger ud fra din beskrivelse at gætte, hvad det er for en genstand, du beskriver.
-
3
Legen gentages med en ny genstand.
-
4
Tip: Afhængig af børnegruppen kan rollerne byttes om, så det er børnene, der gemmer og beskriver genstande.
-
5
TIP! Børn der har brug for støtte:
Aktiviteten kan være svær for børn med sproglige udfordringer, som mangler ord til at bekrive, hvad de forestiller sig, at du gemmer under tæppet. Stil barnet enten/eller spørgsmål eller ja/nej spørgsmål: "Tror du, at den er stor eller lille?" eller "tror du, at det er et dyr?"
-
6
TIP! Integrerbarhed i hverdagen:
I forhold til at styrke børn ordforråd er strategien "at tale rundt om ordet" en anerkendt metode. Når man "taler rundt om ordet", stiller man spørgsmål som:
- hvordan ser det ud?
- hvordan lugter det?
- hvad bruger man det til?
Metoden giver børnene flere "knager" at hænge ordet op på, styrker dermed chancen for, at barnet husker ordet, og giver dem strategier til at kunne forklare sig, når der er et ord de ikke kender eller ikke kan huske.

Tips og tricks
Her kan du printe tips og tricks, som ganske kort fortæller, hvordan forældre i hjemmet kan støtte op om deres barns sprog.
Alle tips tager udgangspunkt i helt almindelige dagligdagssituationer.