Sprogeriet logo
Er du sikker på at du vil logge ud?

Hvad passer sammen?

Målet med aktiviteten er at skabe grundlag for dialog om forskellige genstande fra barnets hverdag. Målet er, at barnet præsenteres for ord fra forskellige ordklasser i jeres samtale. Dette sikres ved, at du beskriver genstandes funktion, udseende, kendetegn osv.

 

Hvad passer sammen?
Sprogområde: Ordforråd
Alder 3-6
Deltagere 2 - 8

Sådan gør du

Et klassisk vendespil og så alligevel ikke. I denne udgave af vendespillet, består et stik af to billeder af genstande, der passer sammen - altså ikke to ens billeder.

F.eks. passer "fod" med "strømpe", "sø" med "fisk", "gorilla" med "banan" osv.

 

Print materialet her

  1. 1

    Læg alle billederne på bordet med bagsiden opad.

  2. 2

    Et barn starter med at vende to kort. Passer de to kort sammen, får barnet et stik og må prøve igen. Passer de to kort ikke sammen, er det næste barns tur.

  3. 3

    Spillet er slut, når der ikke er flere kort på bordet.

  4. 4

    TIP: Tal med børnene om, hvad der er på billederne - og gerne hvordan de to billeder i et stik “passer” sammen.

     

    F.eks.: “Ja, det er en tandbørste. Det er en blå tandbørste. Den bruger man til at børste tænder med. Man kommer tandpastatandbørsten. Tandpastaen vasker Karius og Baktus væk. Kender I Karius og Baktus?”.

  5. 5

    TIP! Børn der har brug for støtte:

    Sprogligt udfordrede børn kan have svært ved at deltage i denne aktivitet. Det kan virke abstrakt at skulle finde noget, der passer sammen. Du kan derfor starte med at finde to ting, som passer sammen, og derefter tale med barnet om, HVORFOR de passer sammen. På den måde skaber du gode vilkår for at forstå meningen med aktiviteten.

  6. 6

    TIP! Integrerbarhed i hverdagen: 

    Aktiviteten er en kategoriseringsaktivitet. Kategorisering er et vigtigt værktøj i forhold til at støtte børns udvikling af ordforråd. I hverdagen findes mange muligheder for at kategorisere med børn:

     - vi spiser mange forskellige ting...men det er alt sammen mad.

     - vi iklæder os mange forskellige ting, men det er alt sammen tøj.

    Når vi fremhæver sammenhænge mellem forskellige ord, hjælper vi barnet med at bygge "semantiske netværk", som hjælper til at huske nye ord - og gør det lettere at finde ordene frem, når man skal bruge dem.

Til forældre

Her kan du printe tips og tricks, som ganske kort fortæller, hvordan forældre i hjemmet kan støtte op om deres barns sprog.

Alle tips tager udgangspunkt i helt almindelige dagligdagssituationer.

Se og print tips her

Leg mere

Andre sprogområder

Rim

Når børn rimer, leger de med sproget, alt i mens de styrker opmærksomheden på sprogets lyde. Opmærksomheden og forståelsen af sprogets forskellige lyde er en vigtig forudsætning for at bruge lydene...

Læs mere

Grammatik

Grammatik er det system af regler, barnet skal bruge for at sætte ord og sætninger sammen, så andre forstår hvad de siger. Den grammatiske udvikling er en del af den sproglige udvikling, og handler...

Læs mere

Kommunikative strategier

Kommunikative strategier er evnen til at give udtryk for behov, følelser og ønsker på en måde, som er effektiv og socialt passende i forhold til at få andre til at forstå, hvad man gerne vil. Kommu...

Læs mere

Historiefortælling

Historiefortælling giver barnet mulighed for at fortælle andre mennesker om oplevelser og erfaringer - både noget, der er sket, noget, der sker lige nu og noget, barnet forestiller sig kommer til a...

Læs mere

Sprogforståelse

Sprogforståelse er barnets evne til at forstå budskaber og indhold i det sprog, det hører. Sprogforståelsen hjælper f.eks. barnet til at kunne forstå og handle på længere beskeder som: "Gå ud i gan...

Læs mere

Bogstavkendskab

Bogstavkendskab handler både om barnets kendskab til, hvordan bogstaverne i alfabetet ser ud og barnets kendskab til hvilke lyde, der knytter sig til de enkelte bogstaver. Det begyndende bogstavken...

Læs mere

Opdeling af ord

Opdeling af ord handler om at dele sammensatte ord op i de ord, de består af. Sammensatte ord består af to eller flere ord med hver sin betydning, som, når de sættes sammen, bliver til et nyt ord -...

Læs mere

Opmærksomhed på skrift

Barnets tidlige opmærksomhed på skrift er de første møder, barnet har med skrift - både i form af højtlæsning, egen udforskning af bøger og oplevelser af skriften i brug. Når barnet inddrages i at...

Læs mere

Sprogets lyde

Opmærksomhed på sprogets lyde handler om, at børn flytter deres opmærksomhed fra ords betydning, til de lyde ordene er bygget op af. Det viser sig f.eks. når barnet begynder at sige små rim som kat...

Læs mere