Hvordan har baby det?
Målet med denne aktivitet er, at børnene får sproglige erfaringer med ord for forskellige følelser. Børnene får sproglige erfaringer ved at høre de voksne sige ordene og ved evt. selv at bruge ordene.

Sådan gør I
Hent billedkortene herunder, print dem ud og klip dem over på midten, så alle billeder har et papir for sig selv. Laminer dem evt. for et mere holdbart resultat.
Find et roligt sted - på et tidspunkt hvor der er ro på stuen.
-
1
Sæt dig på gulvet med en lille gruppe børn omkring dig.
-
2
Læg et billedkort på gulvet og stil børnene enkle spørgsmål som f.eks.:
Hvordan har baby det?
Ser baby glad ud?
Hvad laver baby?
Hvorfor gør baby mon sådan?
Har du prøvet det?
-
3
Hvis børnene ikke bruger mange ord, kan du opfordre børnene til at pege. Spørg f.eks:
Hvor er baby glad?
Hvor er baby sur?
Hvor er baby ked af det?
-
4
TIP! Børn der har brug for støtte:
Hvis et barn ikke viser interesse i billederne, kan du prøve at vække interessen ved selv at pege og tale om billederne. "Nej se - jeg tror han er glad..han har fået dejlig mad!". Hvis barnet fortsat ikke viser interesse, kan du gå over til at arbejde med spejling - du kan spejle barnets mimik, og du kan henlede barnets opmærksomhed på din egen mimik.
-
5
TIP! Integrerbarhed i hverdagen:
I hverdagen findes mange læringsmuligheder for børn i forhold til at aflæse mimik. Du kan hjælpe børnene på vej ved at være tydelig i din mimik i forskellige situationer - og samtidig gøre børnene opmærksomme på den: "Jeg kan ikke lide, at du bider. Kig på mit ansigt. Kan du se, at jeg ikke synes, det er sjovt?".

Tips og tricks
Her kan du printe tips og tricks, som ganske kort fortæller, hvordan forældre i hjemmet kan støtte op om deres barns sprog.
Alle tips tager udgangspunkt i helt almindelige dagligdagssituationer.