Sprogeriet logo
Er du sikker på at du vil logge ud?

Hvordan har baby det?

Målet med denne aktivitet er, at børnene får sproglige erfaringer med ord for forskellige følelser. Børnene får sproglige erfaringer ved at høre de voksne sige ordene og ved evt. selv at bruge ordene.

 

Hvordan har baby det?
Sprogområde: Ordforråd
Alder 1-4
Deltagere 2 - 4

Sådan gør I

Hent billedkortene herunder, print dem ud og klip dem over på midten, så alle billeder har et papir for sig selv. Laminer dem evt. for et mere holdbart resultat.

 

Find et roligt sted - på et tidspunkt hvor der er ro på stuen.

 

Print materialet her

  1. 1

    Sæt dig på gulvet med en lille gruppe børn omkring dig.

  2. 2

    Læg et billedkort på gulvet og stil børnene enkle spørgsmål som f.eks.:

     

    Hvordan har baby det?

    Ser baby glad ud?

    Hvad laver baby?

    Hvorfor gør baby mon sådan?

    Har du prøvet det?

  3. 3

    Hvis børnene ikke bruger mange ord, kan du opfordre børnene til at pege. Spørg f.eks:

     

    Hvor er baby glad?

    Hvor er baby sur?

    Hvor er baby ked af det?

  4. 4

    TIP! Børn der har brug for støtte: 

    Hvis et barn ikke viser interesse i billederne, kan du prøve at vække interessen ved selv at pege og tale om billederne. "Nej se - jeg tror han er glad..han har fået dejlig mad!". Hvis barnet fortsat ikke viser interesse, kan du gå over til at arbejde med spejling - du kan spejle barnets mimik, og du kan henlede barnets opmærksomhed på din egen mimik.

  5. 5

    TIP! Integrerbarhed i hverdagen:

    I hverdagen findes mange læringsmuligheder for børn i forhold til at aflæse mimik. Du kan hjælpe børnene på vej ved at være tydelig i din mimik i forskellige situationer - og samtidig gøre børnene opmærksomme på den: "Jeg kan ikke lide, at du bider. Kig på mit ansigt. Kan du se, at jeg ikke synes, det er sjovt?".

Tips og tricks

Her kan du printe tips og tricks, som ganske kort fortæller, hvordan forældre i hjemmet kan støtte op om deres barns sprog.

Alle tips tager udgangspunkt i helt almindelige dagligdagssituationer.

Se og print tips her

Leg mere

Øvrige sproglige områder

Rim

Når børn rimer, leger de med sproget, alt i mens de styrker opmærksomheden på sprogets lyde. Opmærksomheden og forståelsen af sprogets forskellige lyde er en vigtig forudsætning for at bruge lydene...

Læs mere

Grammatik

Grammatik er det system af regler, barnet skal bruge for at sætte ord og sætninger sammen, så andre forstår hvad de siger. Den grammatiske udvikling er en del af den sproglige udvikling, og handler...

Læs mere

Kommunikative strategier

Kommunikative strategier er evnen til at give udtryk for behov, følelser og ønsker på en måde, som er effektiv og socialt passende i forhold til at få andre til at forstå, hvad man gerne vil. Kommu...

Læs mere

Historiefortælling

Historiefortælling giver barnet mulighed for at fortælle andre mennesker om oplevelser og erfaringer - både noget, der er sket, noget, der sker lige nu og noget, barnet forestiller sig kommer til a...

Læs mere

Sprogforståelse

Sprogforståelse er barnets evne til at forstå budskaber og indhold i det sprog, det hører. Sprogforståelsen hjælper f.eks. barnet til at kunne forstå og handle på længere beskeder som: "Gå ud i gan...

Læs mere

Bogstavkendskab

Bogstavkendskab handler både om barnets kendskab til, hvordan bogstaverne i alfabetet ser ud og barnets kendskab til hvilke lyde, der knytter sig til de enkelte bogstaver. Det begyndende bogstavken...

Læs mere

Opdeling af ord

Opdeling af ord handler om at dele sammensatte ord op i de ord, de består af. Sammensatte ord består af to eller flere ord med hver sin betydning, som, når de sættes sammen, bliver til et nyt ord -...

Læs mere

Opmærksomhed på skrift

Barnets tidlige opmærksomhed på skrift er de første møder, barnet har med skrift - både i form af højtlæsning, egen udforskning af bøger og oplevelser af skriften i brug. Når barnet inddrages i at...

Læs mere

Sprogets lyde

Opmærksomhed på sprogets lyde handler om, at børn flytter deres opmærksomhed fra ords betydning, til de lyde ordene er bygget op af. Det viser sig f.eks. når barnet begynder at sige små rim som kat...

Læs mere