Indkøbslisten
Målet med aktiviteten er, at skabe grundlag for dialog om forskellige ting/genstande fra barnets hverdag. Målet er, at barnet hører og bruger nye ord i meningsfulde sammenhænge.

Sådan gør du
Lad børnene være med til at lave indkøbslisten, når I skal handle.
-
1
Sæt dig sammen med børnene og tal om, hvad I skal købe.
-
2
Børnene skriver de bogstaver, de har lyst til. Lad dem eventuelt også tegne de varer, I skal købe.
-
3
Tal undervejs om de forskellige varer, og hvad de skal bruges til.
-
4
TIP! Børn der har brug for støtte:
Gå eventuelt dybere ind i beskrivelsen af varerne - snak om smagen og funktionen af de forskellige varer - f.eks. “Ja, vi skal bruge sukker til vores boller. Det får bollerne til at smage sødt”.
På den måde udvides ordforrådet inden for kategorierne: madvarer, smag og funktion.
-
5
TIP! Integrerbarhed i hverdagen:
Gør det til en god vane at tale grundigt om de ord, der knytter sig til forskellige aktiviteter, som I laver i dagligdagen. Alle aktiviteter kan ses som muligheder for, at børnene får nye sproglige erfaringer. Beskriv ord, der knytter sig til aktiviteten, hvad der er særligt, hvilke ting I bruger, smage, følelser mv. der knytter sig til den enkelte aktivitet.

Til forældre
Her kan du printe tips og tricks, som ganske kort fortæller, hvordan forældre i hjemmet kan støtte op om deres barns sprog.
Alle tips tager udgangspunkt i helt almindelige dagligdagssituationer.