Sprogeriet logo
Er du sikker på at du vil logge ud?

Det er faktisk det samme

Målet med aktiviteten er, at børnene får erfaringer med homonymer. Homonymer er ord, der er ens, men som kan have forskellige betydninger. (f.eks. pære (el) og pære (frugt)).

 

Det er faktisk det samme
Sprogområde: Sprogforståelse
Alder 3-8
Deltagere 2 - 8

Sådan gør du

  1. 1

    Print materialet og klip billederne ud.

  2. 2

    Fordel kortene i to bunker, så parrene splittes op. F.eks. lægges "pære" (frugt) i den ene bunke og "pære" (elpære) i den anden bunke.

  3. 3

    Fordel billederne fra den ene bunke på bordet - med billedsiden opad. 

  4. 4

    Læg den anden bunke samlet på bordet - billedsiden nedad.

  5. 5

    Tag et kort fra bunken og vis det til børnene som udgangspunkt for dialog. Sig f.eks.: “Kan I se, hvad der er på billedet?” - "Ja, det er en pære. Kan I finde et billede på bordet, der også er et billede af en pære?" - "Ja, det er også en pære, men det er en el-pære. Hvad er forskellen på de to slags pærer?”

  6. 6

    Tag et nyt kort fra bunken.

  7. 7

    TIP! Børn de har brug for støtte: Materialet er rigtig godt til børn med sproglige udfordringer, fordi det giver visuel støtte til det verbale sprog. Hvis et barn har sprogindlæringsvanskeligheder, eller har sine første erfaringer med det danske sprog, kan i gennemgå genstandene på billederne før i spiller. På den måde skal barnet ikke bekymre sig om både at skulle forholde sig til nye ord og regler når i går i gang.

  8. 8

    TIP! Integrerbarhed i hverdagen: Italesæt det særlige ved homonymer hver gang i møder dem i hverdagen. Det er hverken logisk elle nemt at forstå, at ting med forskellige betydninger kan hedde det samme. Derfor har børn - og i særdeleshed børn med sproglige udfordringer, brug for at få forklaret at det er sådan det rent faktisk forholder sig. En pære kan være noget man kan spise, men der hænger også en over spisebordet inde i lampen. 

Til forældre

Her kan du printe tips og tricks, som ganske kort fortæller, hvordan forældre i hjemmet kan støtte op om deres barns sprog.

Alle tips tager udgangspunkt i helt almindelige dagligdagssituationer.

Se og print tips her

Leg mere

Andre sprogområder

Rim

Når børn rimer, leger de med sproget, alt i mens de styrker opmærksomheden på sprogets lyde. Opmærksomheden og forståelsen af sprogets forskellige lyde er en vigtig forudsætning for at bruge lydene...

Læs mere

Grammatik

Grammatik er det system af regler, barnet skal bruge for at sætte ord og sætninger sammen, så andre forstår hvad de siger. Den grammatiske udvikling er en del af den sproglige udvikling, og handler...

Læs mere

Kommunikative strategier

Kommunikative strategier er evnen til at give udtryk for behov, følelser og ønsker på en måde, som er effektiv og socialt passende i forhold til at få andre til at forstå, hvad man gerne vil. Kommu...

Læs mere

Historiefortælling

Historiefortælling giver barnet mulighed for at fortælle andre mennesker om oplevelser og erfaringer - både noget, der er sket, noget, der sker lige nu og noget, barnet forestiller sig kommer til a...

Læs mere

Ordforråd

Ordforrådet er både de ord, barnet bruger, og de ord, barnet ved, hvad betyder, men som han/hun ikke selv bruger (endnu). Ordforråd dækker over alle ordklasser som udsagnsord, navneord, forholdsord...

Læs mere

Bogstavkendskab

Bogstavkendskab handler både om barnets kendskab til, hvordan bogstaverne i alfabetet ser ud og barnets kendskab til hvilke lyde, der knytter sig til de enkelte bogstaver. Det begyndende bogstavken...

Læs mere

Opdeling af ord

Opdeling af ord handler om at dele sammensatte ord op i de ord, de består af. Sammensatte ord består af to eller flere ord med hver sin betydning, som, når de sættes sammen, bliver til et nyt ord -...

Læs mere

Opmærksomhed på skrift

Barnets tidlige opmærksomhed på skrift er de første møder, barnet har med skrift - både i form af højtlæsning, egen udforskning af bøger og oplevelser af skriften i brug. Når barnet inddrages i at...

Læs mere

Sprogets lyde

Opmærksomhed på sprogets lyde handler om, at børn flytter deres opmærksomhed fra ords betydning, til de lyde ordene er bygget op af. Det viser sig f.eks. når barnet begynder at sige små rim som kat...

Læs mere