Det er faktisk det samme
Målet med aktiviteten er, at børnene får erfaringer med homonymer. Homonymer er ord, der er ens, men som kan have forskellige betydninger. (f.eks. pære (el) og pære (frugt)).

Sådan gør du
-
1
Print materialet og klip billederne ud.
-
2
Fordel kortene i to bunker, så parrene splittes op. F.eks. lægges "pære" (frugt) i den ene bunke og "pære" (elpære) i den anden bunke.
-
3
Fordel billederne fra den ene bunke på bordet - med billedsiden opad.
-
4
Læg den anden bunke samlet på bordet - billedsiden nedad.
-
5
Tag et kort fra bunken og vis det til børnene som udgangspunkt for dialog. Sig f.eks.: “Kan I se, hvad der er på billedet?” - "Ja, det er en pære. Kan I finde et billede på bordet, der også er et billede af en pære?" - "Ja, det er også en pære, men det er en el-pære. Hvad er forskellen på de to slags pærer?”
-
6
Tag et nyt kort fra bunken.
-
7
TIP! Børn de har brug for støtte: Materialet er rigtig godt til børn med sproglige udfordringer, fordi det giver visuel støtte til det verbale sprog. Hvis et barn har sprogindlæringsvanskeligheder, eller har sine første erfaringer med det danske sprog, kan i gennemgå genstandene på billederne før i spiller. På den måde skal barnet ikke bekymre sig om både at skulle forholde sig til nye ord og regler når i går i gang.
-
8
TIP! Integrerbarhed i hverdagen: Italesæt det særlige ved homonymer hver gang i møder dem i hverdagen. Det er hverken logisk elle nemt at forstå, at ting med forskellige betydninger kan hedde det samme. Derfor har børn - og i særdeleshed børn med sproglige udfordringer, brug for at få forklaret at det er sådan det rent faktisk forholder sig. En pære kan være noget man kan spise, men der hænger også en over spisebordet inde i lampen.

Til forældre
Her kan du printe tips og tricks, som ganske kort fortæller, hvordan forældre i hjemmet kan støtte op om deres barns sprog.
Alle tips tager udgangspunkt i helt almindelige dagligdagssituationer.