Sprogeriet logo
Er du sikker på at du vil logge ud?

Dyk ned i venskabsord ("Skolestart")

Målet med denne aktivitet er, at børnene gennem arbejdet med ordene bliver opmærksomme på ordenes betydning - og opmærksomme på, at man kan forstå ordene på forskellige måder. Samtidig er et mål med aktiviteten, at børnene styrker deres sociale forståelse og får nemmere ved at sætte ord på egne følelser samt at genkende og reagere på andres følelser.

 

Dyk ned i venskabsord ("Skolestart")
Sprogområde: Sprogforståelse
Alder 5-8
Deltagere 4 - 30

Aktiviteten

Denne aktivitet omfatter ord, som relaterer sig til forskellige aspekter af det at have et venskab - både de positive og de negative.

Børn hører og bruger mange ord i deres hverdag - nogle gange bruger de også ord uden helt at kende ordenes betydning. Måske forstår/bruger børnene i gruppen nogle ord forskelligt og tillægger dem forskellig betydning. Det kan derfor være en god ide at kigge nærmere på, hvordan børnene forstår de ord, de bruger i hverdagen. 

 

Har I mulighed for at lave aktiviteten i mindre grupper af børn, får det enkelte barn mere ud af aktiviteten. Det kan dog også sagtens give mening, at tale om ordene i den samlede børnegruppe, da det styrker børnegruppens "fælles sprog". 

 

Hent materialet her

 

  1. 1

    Læs et af ordene op og læg svarmulighederne med illustrationer på bordet, så børnene kan se dem.

  2. 2

    Læs de forskellige svarmuligheder op.

  3. 3

    Lad børnene reflektere over de forskellige svarmuligheder og komme med deres bud på, hvad ordet betyder.

    Det er en god idé ikke at definere et korrekt svar, men i stedet være nysgerrig på og tale med børnegruppen om deres forståelse af ordene.

  4. 4

    Du kan selv byde ind og argumentere for, hvordan du forstå ordet. Fortæl eventuelt hvordan du bruger ordet og i hvilke sammenhænge.

  5. 5

    TIP! Børn der har brug for støtte: Børn med sproglige udfordringer, eller børn der er i gang med at lære dansk, har brug for en grundig forklaring af venskabsordenes betydning, inden i går i gang. Start med et ord, f.eks. "Respekt". Tal med børnene om ordet, spørg ind til hvad de tror ordet betyder og fortæl hvad ordet betyder for dig. Nu kan i kigge på de forskellige billeder og tale om ordets betydning ud fra dem.

  6. 6

    TIP! Integrerbarhed i hverdagen: Når I har arbejdet med venskabs ordene kan I hænge materialet op på stuen eller i klassen, så børnene selv kan udforske dem og bygge videre på samtalerne. I kan også bruge kortene i UUV til at få snakket om specifikke episoder I har haft i klassen.

Tips og tricks

Her kan du printe tips og tricks, som ganske kort fortæller, hvordan forældre i hjemmet kan støtte op om deres barns sprog.

Alle tips tager udgangspunkt i helt almindelige dagligdagssituationer.

Se og print tips her

Øvrige sproglige områder

Rim

Når børn rimer, leger de med sproget, alt i mens de styrker opmærksomheden på sprogets lyde. Opmærksomheden og forståelsen af sprogets forskellige lyde er en vigtig forudsætning for at bruge lydene...

Læs mere

Grammatik

Grammatik er det system af regler, barnet skal bruge for at sætte ord og sætninger sammen, så andre forstår hvad de siger. Den grammatiske udvikling er en del af den sproglige udvikling, og handler...

Læs mere

Kommunikative strategier

Kommunikative strategier er evnen til at give udtryk for behov, følelser og ønsker på en måde, som er effektiv og socialt passende i forhold til at få andre til at forstå, hvad man gerne vil. Kommu...

Læs mere

Historiefortælling

Historiefortælling giver barnet mulighed for at fortælle andre mennesker om oplevelser og erfaringer - både noget, der er sket, noget, der sker lige nu og noget, barnet forestiller sig kommer til a...

Læs mere

Ordforråd

Ordforrådet er både de ord, barnet bruger, og de ord, barnet ved, hvad betyder, men som han/hun ikke selv bruger (endnu). Ordforråd dækker over alle ordklasser som udsagnsord, navneord, forholdsord...

Læs mere

Bogstavkendskab

Bogstavkendskab handler både om barnets kendskab til, hvordan bogstaverne i alfabetet ser ud og barnets kendskab til hvilke lyde, der knytter sig til de enkelte bogstaver. Det begyndende bogstavken...

Læs mere

Opdeling af ord

Opdeling af ord handler om at dele sammensatte ord op i de ord, de består af. Sammensatte ord består af to eller flere ord med hver sin betydning, som, når de sættes sammen, bliver til et nyt ord -...

Læs mere

Opmærksomhed på skrift

Barnets tidlige opmærksomhed på skrift er de første møder, barnet har med skrift - både i form af højtlæsning, egen udforskning af bøger og oplevelser af skriften i brug. Når barnet inddrages i at...

Læs mere

Sprogets lyde

Opmærksomhed på sprogets lyde handler om, at børn flytter deres opmærksomhed fra ords betydning, til de lyde ordene er bygget op af. Det viser sig f.eks. når barnet begynder at sige små rim som kat...

Læs mere