Sprogeriet logo
Er du sikker på at du vil logge ud?

Hvad er det, jeg mangler?

Målet med aktiviteten er, at barnet får erfaringer med at forestille sig en bestemt ting ud fra en beskrivelse. Barnet øver sig i at lytte opmærksomt til det sproglige indhold i det en anden person siger.

 

Hvad er det, jeg mangler?
Sprogområde: Sprogforståelse
Alder 5-6
Deltagere 2 - 8

Sådan gør du

Aktiviteten er  god til “venteperioder” - f.eks. mens der ventes på maden, eller før alle er kommet ind til samling.

  1. 1

    Du siger f.eks.: “hvad mangler jeg, hvis jeg har fire hjul?”

  2. 2

    Børnene kan række hånden op og sige: “så mangler du et bagagerum”.

  3. 3

    Legen fortsætter, indtil I sammen har bygget en hel bil ved at benævne bilens forskellige dele.

  4. 4

    Fortsæt eventuelt med dele til: et hus, en hund, et menneske, en drage mv.

  5. 5

    TIP! Børn der har brug for støtte: Aktiviteten kan være svær for sprogligt udfordrede børn elle børn der er ved at lære dansk. Det kan være svært for børnene at gennemskue, hvad aktiviteten går ud på. Prøv at vend aktiviteten om, så i starter med at nævne en genstand, f.eks. cykel, og nævn så ALT hvad du ved om, og hvad de hører til en cykel.

  6. 6

    TIP! Integrerbarhed i hverdagen:  I forhold til at støtte børn i at opbygge ordforråd er det "at tale rundt om ordet" en effektiv startegi. Dette giver børnene "flere knager" at hænge ordet op på og gør det nemmere at huske ordet. Brug metoden når I introducerer børnene for nye ord.

Tips og tricks

Her kan du printe tips og tricks, som ganske kort fortæller, hvordan forældre i hjemmet kan støtte op om deres barns sprog.

Alle tips tager udgangspunkt i helt almindelige dagligdagssituationer.

Se og print tips her

Leg mere

Andre sprogområder

Rim

Når børn rimer, leger de med sproget, alt i mens de styrker opmærksomheden på sprogets lyde. Opmærksomheden og forståelsen af sprogets forskellige lyde er en vigtig forudsætning for at bruge lydene...

Læs mere

Grammatik

Grammatik er det system af regler, barnet skal bruge for at sætte ord og sætninger sammen, så andre forstår hvad de siger. Den grammatiske udvikling er en del af den sproglige udvikling, og handler...

Læs mere

Kommunikative strategier

Kommunikative strategier er evnen til at give udtryk for behov, følelser og ønsker på en måde, som er effektiv og socialt passende i forhold til at få andre til at forstå, hvad man gerne vil. Kommu...

Læs mere

Historiefortælling

Historiefortælling giver barnet mulighed for at fortælle andre mennesker om oplevelser og erfaringer - både noget, der er sket, noget, der sker lige nu og noget, barnet forestiller sig kommer til a...

Læs mere

Ordforråd

Ordforrådet er både de ord, barnet bruger, og de ord, barnet ved, hvad betyder, men som han/hun ikke selv bruger (endnu). Ordforråd dækker over alle ordklasser som udsagnsord, navneord, forholdsord...

Læs mere

Bogstavkendskab

Bogstavkendskab handler både om barnets kendskab til, hvordan bogstaverne i alfabetet ser ud og barnets kendskab til hvilke lyde, der knytter sig til de enkelte bogstaver. Det begyndende bogstavken...

Læs mere

Opdeling af ord

Opdeling af ord handler om at dele sammensatte ord op i de ord, de består af. Sammensatte ord består af to eller flere ord med hver sin betydning, som, når de sættes sammen, bliver til et nyt ord -...

Læs mere

Opmærksomhed på skrift

Barnets tidlige opmærksomhed på skrift er de første møder, barnet har med skrift - både i form af højtlæsning, egen udforskning af bøger og oplevelser af skriften i brug. Når barnet inddrages i at...

Læs mere

Sprogets lyde

Opmærksomhed på sprogets lyde handler om, at børn flytter deres opmærksomhed fra ords betydning, til de lyde ordene er bygget op af. Det viser sig f.eks. når barnet begynder at sige små rim som kat...

Læs mere