Sprogeriet logo
Er du sikker på at du vil logge ud?

Hvor kommer maden fra? (God til fysisk sprogmiljø)

Målet med aktiviteten er, at børnene får sproglige erfaringer med ord for forskellige madvarer og en forståelse for kategorier og sammenhænge mellem råvarer og madvarer. Ved at koble ord for forskellige madvarer sammen i kategorier, får børnene en dybere forståelse af ordene, styrker deres egen brug af ordene - og måske er der for nogle af børnene nye ord imellem, som igennem aktiviteten føjes til deres ordforråd.

Hvor kommer maden fra? (God til fysisk sprogmiljø)
Sprogområde: Sprogforståelse
Alder 2-6
Deltagere 1 - 30

Sådan gør I

Print plakaterne (som du kan hente herunder) i A4 eller A3 størrelse og laminer dem. Hæng plakaterne op på stuen eller i nærheden af køkkenet. Vær opmærksom på at hænge dem i børnehøjde, så børnene kan se og udforske dem - både sammen med dig og på egen hånd.

 

Vær opmærksom på, hvornår børnene viser interesse for plakaterne. Brug dem som samtalestartere, ved at stille spørgsmål, der skaber refleksion og undren - f.eks.: “Hvorfor tror du, der er en flaske ketchup, ved tomaten?” 

 

Hent plakaterne her

  1. 1

    Tip! Børn der har brug for særlig støtte: Med de mindste børn - og/eller børn der ikke har ret mange ord - kan du støtte dialogen ved at gentage og udvide børnenes kommunikative bud.

     

    Du kan f.eks. gøre følgende: 

    - Barnet siger en lyd og peger - du sætter ord på det, barnet peger på: “Ja, det er en tomat.”

    - Barnet siger “Tomat” - du siger: “Ja, det er en tomat.”

    - Barnet siger: “Det er en tomat.”- du siger: “Ja. det er en tomat - den er rød.”

  2. 2

    Tip! Integrerbarhed i hverdagen: I kan få mange spændende og lærerige samtaler ud af at tale om maden - og hvor den kommer fra. Når I spiser, er det altid spændende at tale om den mad, der bliver serveret, eller den mad børnene har i deres madpakker.

     

    F.eks.:

    - Tal om hvilke dyr de forskellige slags pålæg er lavet af, at æg kommer fra høns, at der både findes smør, der er lavet af mælk og smør, der er lavet af planter osv.

    - Tal om at forskellige fødevarer indeholder forskellige vitaminer, og at det er forskelligt fra person til person, hvad man kan lide at spise: Nogle spiser ikke kød, nogle spiser ikke svinekød...heste kan man godt spise, men det er der ikke mange, der gør...hvorfor mon det? :-)

Tips og tricks

Her kan du printe tips og tricks, som ganske kort fortæller, hvordan forældre i hjemmet kan støtte op om deres barns sprog.

Alle tips tager udgangspunkt i helt almindelige dagligdagssituationer.

Se og print tips her

Leg mere

Øvrige sproglige områder

Rim

Når børn rimer, leger de med sproget, alt i mens de styrker opmærksomheden på sprogets lyde. Opmærksomheden og forståelsen af sprogets forskellige lyde er en vigtig forudsætning for at bruge lydene...

Læs mere

Grammatik

Grammatik er det system af regler, barnet skal bruge for at sætte ord og sætninger sammen, så andre forstår hvad de siger. Den grammatiske udvikling er en del af den sproglige udvikling, og handler...

Læs mere

Kommunikative strategier

Kommunikative strategier er evnen til at give udtryk for behov, følelser og ønsker på en måde, som er effektiv og socialt passende i forhold til at få andre til at forstå, hvad man gerne vil. Kommu...

Læs mere

Historiefortælling

Historiefortælling giver barnet mulighed for at fortælle andre mennesker om oplevelser og erfaringer - både noget, der er sket, noget, der sker lige nu og noget, barnet forestiller sig kommer til a...

Læs mere

Ordforråd

Ordforrådet er både de ord, barnet bruger, og de ord, barnet ved, hvad betyder, men som han/hun ikke selv bruger (endnu). Ordforråd dækker over alle ordklasser som udsagnsord, navneord, forholdsord...

Læs mere

Bogstavkendskab

Bogstavkendskab handler både om barnets kendskab til, hvordan bogstaverne i alfabetet ser ud og barnets kendskab til hvilke lyde, der knytter sig til de enkelte bogstaver. Det begyndende bogstavken...

Læs mere

Opdeling af ord

Opdeling af ord handler om at dele sammensatte ord op i de ord, de består af. Sammensatte ord består af to eller flere ord med hver sin betydning, som, når de sættes sammen, bliver til et nyt ord -...

Læs mere

Opmærksomhed på skrift

Barnets tidlige opmærksomhed på skrift er de første møder, barnet har med skrift - både i form af højtlæsning, egen udforskning af bøger og oplevelser af skriften i brug. Når barnet inddrages i at...

Læs mere

Sprogets lyde

Opmærksomhed på sprogets lyde handler om, at børn flytter deres opmærksomhed fra ords betydning, til de lyde ordene er bygget op af. Det viser sig f.eks. når barnet begynder at sige små rim som kat...

Læs mere