Sprogeriet logo
Er du sikker på at du vil logge ud?

Kongens efterfølger

Målet med aktiviteten er, at børnene får erfaringer med at lytte til og forstå en mundtlig besked - og at handle på den.

 

Kongens efterfølger
Sprogområde: Sprogforståelse
Alder 3-6
Deltagere 2 - 15

Sådan gør du

Denne gode og enkle leg er god til at understøtte sprogforståelsen. Man skal blot huske at sætte ord på det, man gør, så barnet får mulighed for at se handlingen og koble det med det, der bliver sagt. Legen giver den voksne god mulighed for at lægge mærke til hvilke børn, der forstår instruktioner og hvilke børn, der har brug for lidt ekstra hjælp.

 

Legen kan bygges op omkring en historie, der først er læst højt for børnene - således at hovedpersonen ikke er “kongen”, men en person fra bogen.

  1. 1

    Du starter med at være hovedpersonen og siger f.eks: "Den første bukkebruse trippede over broen...trip, trap, trip, trap.”

  2. 2

    Børnene skal nu trippe ligesom dig.

     

    Tip: Her kan du være opmærksom på hvilke børn, der forstår instruktionen, og hvilke børn der har brug for hjælp til at forstå.

  3. 3

    Herefter kan børnene skiftes til at være hovedperson eller du kan fortsætte, hvis det vurderes, at det er for udfordrende for børnene i børnegruppen at påtage sig “hovedrollen”.

Tips og tricks

Her kan du printe tips og tricks, som ganske kort fortæller, hvordan forældre i hjemmet kan støtte op om deres barns sprog.

Alle tips tager udgangspunkt i helt almindelige dagligdagssituationer.

Se og print tips her

Leg mere

Øvrige sproglige områder

Rim

Når børn rimer, leger de med sproget, alt i mens de styrker opmærksomheden på sprogets lyde. Opmærksomheden og forståelsen af sprogets forskellige lyde er en vigtig forudsætning for at bruge lydene...

Læs mere

Grammatik

Grammatik er det system af regler, barnet skal bruge for at sætte ord og sætninger sammen, så andre forstår hvad de siger. Den grammatiske udvikling er en del af den sproglige udvikling, og handler...

Læs mere

Kommunikative strategier

Kommunikative strategier er evnen til at give udtryk for behov, følelser og ønsker på en måde, som er effektiv og socialt passende i forhold til at få andre til at forstå, hvad man gerne vil. Kommu...

Læs mere

Historiefortælling

Historiefortælling giver barnet mulighed for at fortælle andre mennesker om oplevelser og erfaringer - både noget, der er sket, noget, der sker lige nu og noget, barnet forestiller sig kommer til a...

Læs mere

Ordforråd

Ordforrådet er både de ord, barnet bruger, og de ord, barnet ved, hvad betyder, men som han/hun ikke selv bruger (endnu). Ordforråd dækker over alle ordklasser som udsagnsord, navneord, forholdsord...

Læs mere

Bogstavkendskab

Bogstavkendskab handler både om barnets kendskab til, hvordan bogstaverne i alfabetet ser ud og barnets kendskab til hvilke lyde, der knytter sig til de enkelte bogstaver. Det begyndende bogstavken...

Læs mere

Opdeling af ord

Opdeling af ord handler om at dele sammensatte ord op i de ord, de består af. Sammensatte ord består af to eller flere ord med hver sin betydning, som, når de sættes sammen, bliver til et nyt ord -...

Læs mere

Opmærksomhed på skrift

Barnets tidlige opmærksomhed på skrift er de første møder, barnet har med skrift - både i form af højtlæsning, egen udforskning af bøger og oplevelser af skriften i brug. Når barnet inddrages i at...

Læs mere

Sprogets lyde

Opmærksomhed på sprogets lyde handler om, at børn flytter deres opmærksomhed fra ords betydning, til de lyde ordene er bygget op af. Det viser sig f.eks. når barnet begynder at sige små rim som kat...

Læs mere