Sprogeriet logo
Er du sikker på at du vil logge ud?

Vi lader som om i rolleleg

Målet med aktiviteten er, at børnene får erfaringer med at bruge deres fantasi og med “at lade som om”. At børnene oplever forskellen mellem “at lade som om” og virkeligheden.

Vi lader som om i rolleleg
Sprogområde: Kommunikative strategier
Alder 3-6
Deltagere 2 - 4

Rollelegen

Når børn begynder at lege rollelege, leger de ofte for sig selv med en enkelt genstand. De kan lege, at de spiser eller taler i telefon - handlinger de kender fra hverdagen. Når børnenes sprog udvikler sig til et niveau, hvor de sætter flere ord sammen, og laver korte sætninger, udvider rollelegene sig ofte og kan vare i længere tid. Børnene kan lege doktor, kok, postbud og imitere scenarier, de kender fra deres dagligdag. I takt med, at børnene får flere erfaringer med rollelege, kan de begynde at bruge genstande i legen - og forestille sig, at genstande er noget andet - en pind kan f.eks. blive et “gevær” og vand fra vandpytten kan blive til “suppe”. 

 

 

Senere kan børnene forestille sig genstande, der ikke er der - kæmpe mod usynlige drager og spise usynlige isvafler.

 

Rollelege rummer oplagte muligheder for at understøtte børns sproglige udvikling. Når man som voksen går ind i en rolleleg med fuld interesse og opmærksomhed, vil børnene indgå i dialog, lytte til opbygningen af dine sætninger og forbinde de ord, I bruger, med de handlinger I foretager jer. Desuden rummer rollelegen en god mulighed for at vise børn, hvad det vil sige “at lade som om” - en øvelse der har stor betydning for børnenes kommunikative kompetencer. Det er færdigheder, der skal bruges for at indgå effektivt i leg og sociale fællesskaber, og det kan give anledning til mange misforståelser, hvis man ikke “kan lade som om” og aflæse hvornår andre “lader som om”.

 

 

Eksempler på rollelege hvor I “lader som om”:



  1. 1

    Doktor. 

     

    - Du er patienten og “lader som om” du er syg. 

    - Barnet giver medicin og forbinder. 

    - Alternativt er et bamsehospital et godt omdrejningspunkt for rollelegen.

  2. 2

    I køkkenet. 

     

    - I laver mad i legekøkkenet. 

    - Du kan lade som om, du spilder noget, som i sammen skal tørre op. 

    - Du kan også lade som om, “maden er varm”, så du må puste på den.

  3. 3

    Krig. 

     

    - På slagmarken er der gode muligheder for “at lade som om”. Her er det særligt vigtigt, at børnene lærer at aflæse, hvad der er sjov og hvad, der er alvor. 

    - Du kan f.eks. lade som om, du er såret, du angriber eller du flygter.

  4. 4

    Tip! Børn der har brug for særlig støtte:Du har mulighed for at hjælpe børn, de har brug for særlig støtte, ved at gå me dog være en aktiv del af rollelegen. Når du leger små rollelege med et enkelt barn, har du mulighed for at være sproglig rollemodel og få brugt en masse ord fra forskellige ordklasser i en situation, hvor du og barnet har en hyggelig motiveret interaktion sammen. Hvis barnet helst vil lege alene, kan du være nysgerrig på, hvad der interesserer barnet (biler, klodser, Spiderman) og indbyde til leg med det konkrete legetøj som fælles tredje.

  5. 5

    Tip! Rolle-leg i hverdagen: Det er både de rollelege, hvor du går med som voksen og de rollelege, der sker i børnefællesskaberne, der har betydning for den sproglige udvikling. Du kan give rollelegen og dermed den sproglige udvikling de bedste betingelser i hverdagen, ved at indrette et fysisk miljø i dagtilbuddet, der indbyder til mange former for rolleleg. En anden motivator i forhold til rolle-leg er historier, fortællinger, eventyr og temaer, som i sætte ri spil i dagtilbuddet. Hvis i lykkes med at fange børnene interesse i fortællingerne og gennemgår dem kontinuerligt i en periode, vil i højest sandsynligt kunne opleve elementer fra fortællingerne i børnenes rolleleg.

Tips og tricks

Her kan du printe tips og tricks, som ganske kort fortæller, hvordan forældre i hjemmet kan støtte op om deres barns sprog.

Alle tips tager udgangspunkt i helt almindelige dagligdagssituationer.

Se og print tips her

Leg mere

Øvrige sproglige områder

Rim

Når børn rimer, leger de med sproget, alt i mens de styrker opmærksomheden på sprogets lyde. Opmærksomheden og forståelsen af sprogets forskellige lyde er en vigtig forudsætning for at bruge lydene...

Læs mere

Grammatik

Grammatik er det system af regler, barnet skal bruge for at sætte ord og sætninger sammen, så andre forstår hvad de siger. Den grammatiske udvikling er en del af den sproglige udvikling, og handler...

Læs mere

Historiefortælling

Historiefortælling giver barnet mulighed for at fortælle andre mennesker om oplevelser og erfaringer - både noget, der er sket, noget, der sker lige nu og noget, barnet forestiller sig kommer til a...

Læs mere

Sprogforståelse

Sprogforståelse er barnets evne til at forstå budskaber og indhold i det sprog, det hører. Sprogforståelsen hjælper f.eks. barnet til at kunne forstå og handle på længere beskeder som: "Gå ud i gan...

Læs mere

Ordforråd

Ordforrådet er både de ord, barnet bruger, og de ord, barnet ved, hvad betyder, men som han/hun ikke selv bruger (endnu). Ordforråd dækker over alle ordklasser som udsagnsord, navneord, forholdsord...

Læs mere

Bogstavkendskab

Bogstavkendskab handler både om barnets kendskab til, hvordan bogstaverne i alfabetet ser ud og barnets kendskab til hvilke lyde, der knytter sig til de enkelte bogstaver. Det begyndende bogstavken...

Læs mere

Opdeling af ord

Opdeling af ord handler om at dele sammensatte ord op i de ord, de består af. Sammensatte ord består af to eller flere ord med hver sin betydning, som, når de sættes sammen, bliver til et nyt ord -...

Læs mere

Opmærksomhed på skrift

Barnets tidlige opmærksomhed på skrift er de første møder, barnet har med skrift - både i form af højtlæsning, egen udforskning af bøger og oplevelser af skriften i brug. Når barnet inddrages i at...

Læs mere

Sprogets lyde

Opmærksomhed på sprogets lyde handler om, at børn flytter deres opmærksomhed fra ords betydning, til de lyde ordene er bygget op af. Det viser sig f.eks. når barnet begynder at sige små rim som kat...

Læs mere