Sprogeriet logo
Er du sikker på at du vil logge ud?

Naturbingo "Efterår"

Målet med denne aktivitet er, at børnene får erfaringer med ord, der knytter sig til efteråret. Når I sammen ser på billederne, og børnene efterfølgende ser, føler, dufter og i det hele taget oplever de forskellige genstande med sanserne, får børnene en dybere forståelse af ordenes betydning.

 

Denne aktivitet styrker både børnenes ordforråd og sprogforståelse, så du finder den også under "Ordforråd"

Naturbingo "Efterår"
Sprogområde: Sprogforståelse
Alder 3-8
Deltagere 1 - 30

Sådan gør I

Print naturbingo-pladen herunder i et enkelt eksemplar, eller en til hvert barn i børnegruppen.

 

Gå på opdagelse i skov, park eller på legeplads og se om I kan finde de forskellige genstande på bingo-pladen.

 

Print bingopladen her

  1. 1

    Tip! Børn der har brug for særlig støtte:

    Du kan hjælpe børn, der har behov for særlig sproglig støtte på følgende måder: Når I leder efter genstandene fra bingo-pladen, kan du gentage ordene mange gange for barnet: “Ja, se - det er en snegl..det er ligesom sneglen på billedet, men den der snegl, den er død! Har du set sådan en snegl før?”. Du kan også gentage og udvide det, barnet siger - f.eks. Barn: “negl’”. Dig: “Ja, SNEGL, det er rigtigt...det er en snegl!”.

  2. 2

    Tip! Integrerbarhed i hverdagen:

    Det er generelt en god ide at bruge de ord, der relaterer sig til årstiderne sammen med børnene. Det er det, fordi børn lærer ordenes betydning bedre, når de kan knytte dem til nære genstande og/eller oplevelser. Efteråret byder altså på unikke muligheder for at forstå betydningen af ord som “kastanje” og “græskarmand”, da det er på denne tid af året, at børnene ser, oplever og sanser de genstande, der knytter sig til ordene. Lav gerne tema med efterårs-ord og brug både billeder, sange, udflugter og konkrete genstande som repræsenterer efteråret. På den måde lærer børnene de nye ord at kende gennem forskellige medier og modaliteter.

Tips og tricks

Her kan du printe tips og tricks, som ganske kort fortæller, hvordan forældre i hjemmet kan støtte op om deres barns sprog.

Alle tips tager udgangspunkt i helt almindelige dagligdagssituationer.

Se og print tips her

Øvrige sproglige områder

Rim

Når børn rimer, leger de med sproget, alt i mens de styrker opmærksomheden på sprogets lyde. Opmærksomheden og forståelsen af sprogets forskellige lyde er en vigtig forudsætning for at bruge lydene...

Læs mere

Grammatik

Grammatik er det system af regler, barnet skal bruge for at sætte ord og sætninger sammen, så andre forstår hvad de siger. Den grammatiske udvikling er en del af den sproglige udvikling, og handler...

Læs mere

Kommunikative strategier

Kommunikative strategier er evnen til at give udtryk for behov, følelser og ønsker på en måde, som er effektiv og socialt passende i forhold til at få andre til at forstå, hvad man gerne vil. Kommu...

Læs mere

Historiefortælling

Historiefortælling giver barnet mulighed for at fortælle andre mennesker om oplevelser og erfaringer - både noget, der er sket, noget, der sker lige nu og noget, barnet forestiller sig kommer til a...

Læs mere

Ordforråd

Ordforrådet er både de ord, barnet bruger, og de ord, barnet ved, hvad betyder, men som han/hun ikke selv bruger (endnu). Ordforråd dækker over alle ordklasser som udsagnsord, navneord, forholdsord...

Læs mere

Bogstavkendskab

Bogstavkendskab handler både om barnets kendskab til, hvordan bogstaverne i alfabetet ser ud og barnets kendskab til hvilke lyde, der knytter sig til de enkelte bogstaver. Det begyndende bogstavken...

Læs mere

Opdeling af ord

Opdeling af ord handler om at dele sammensatte ord op i de ord, de består af. Sammensatte ord består af to eller flere ord med hver sin betydning, som, når de sættes sammen, bliver til et nyt ord -...

Læs mere

Opmærksomhed på skrift

Barnets tidlige opmærksomhed på skrift er de første møder, barnet har med skrift - både i form af højtlæsning, egen udforskning af bøger og oplevelser af skriften i brug. Når barnet inddrages i at...

Læs mere

Sprogets lyde

Opmærksomhed på sprogets lyde handler om, at børn flytter deres opmærksomhed fra ords betydning, til de lyde ordene er bygget op af. Det viser sig f.eks. når barnet begynder at sige små rim som kat...

Læs mere